Max
Payne
Atmosférická střílečka z pohledu třetí osoby se
objevila na světle božím v roce 2001. Finský tým REMEDY,
stojící za touto gamesou tajil informace o samotném příběhu
skutečně až do poslední chvíle, ovšem to, co se posléze
rozpoutalo na obrazovkách našich monitorů bylo pravým pařanským
rájem.
První informace o hře můžeme nalézti v různých
počítačových periodikách již v roce 1997. V té
době neznámá finská parta nadšenců vypustila do světa
zprávu, že zahájila práci na bombastickém projektu, který strčí
hravě do kapsy veškerou konkurenci. Předpokládané datum
vydání : někdy v roce 1999. Celý svět, který v tu
dobu ulítával na grafických orgiích hry MDK, tuto zprávu přijal
v pasivním slova smyslu (tzn. NO A CO ? J) a více se o skupinu Finů nezajímal.
Na stránce firmy již ale byly k dispozici rané screenshoty ze
hry samotné a artworky grafiků. Žádná revoluce se tehdy ale nekonala.
A seveřané kutili... a kutili...
V roce 1999, tedy v roce kdy měl Max Payne vyjít ale
Remedy vydali zprávu, že hru kompletně přepracovávají do
jiné grafiky, zdokonalují příběh a hlavně vytahují
svůj trumf. Do hry byl prý implementován prvek zvaný BULLET TIME.
"Co to asi sakra je ?" řekli si asi všichni, kdo tuto
zprávu viděli ? (i já J). A k tomu všemu vypustili opravený
termín vypuštění : polovina roku 2001.
Po
celou dobu vývoje byli autoři poměrně nekomunikativní,
já sám jsem poslal email do Remedy, kdy že by to mělo vyjít.
Byl jsem drze odmítnut se slovy "Busy now, talking later".
A tak jsem byl odkázán na nepravidelně updatovanou stránku Remedy,
na nehorázně krátká prewiew v herních časopisech a
na svou vlastní fantazii. Ano poznali jste to. Na Maxe Payna jsem
se těšil opravdu moc.
Mé
představy byly do značné míry velice roztodivné, do jednotné
podoby je scelil až malinkatý článek na www stránkách Remedy,
že Bullet Time = MATRIX, film který se v tu dobu dostával do
kin. Neváhal jsem a samozřejmě jsem shlédl. Samozřejmě
že jsem si hned udělal obrázek. Max střílející v leže,
Max zabíjející bastardy v letu nebo Max a UZI J.
Doslova jsem hltal každou novinku, až jednoho jistě krásného
dne (určitě byla bouřka) jsem spatřil na stánku
PNS velký artworky Maxe Payna. Neváhal jsem a samozřejmě
jsem LEVEL zakoupil JJJ.
"TU
HRU MUSIM MÍT" linulo se v různých výškových odstínech
z útrob mého pokoje. A taky že jo J. Ihned jak se mi placka dostala do tlapek, nainstaloval jsem
a těšil se na pařbu.
První co mě dostalo bylo samozřejmě intro, jóóó kdybych
tenkrát věděl, že takhle bude vypadat celá hra, postavil
bych vedle počítače ještě kyslíkovou bombu. Grafika
byla samozřejmě perfektní, zvuky jakbysmet a hratelnost
jedna báseň. Inu pustil jsem se do hraní.
Procházím první úrovní a ihned natrefuji na největší devízu celé
hry. BULLET TIME Rulez !!! Po zmáčknutí pravého tlačítka
myši se celá hra zpomalí a Vy máte spoustu času pozabíjet těch
pár strážnýchJ. No prostě geniální nápad.
Děj hry je vyprávěn dle komiksových intermezz, kdy se mezi
levely odvíjí komix, v pozadí běží mluvené slovo a obrázky
komixu jsou doprovázeny příslušnými zvuky, dle akce probíhající
na obrázku. Max Payne je velice dlouhá hra, je rozdělena celkem
do 3 kapitol, ty se dále děli do 8 levelů. Celkem to tedy
dává slušnou sumu 24 levelů. Během nich nemáte čas,
ani důvod, se nudit. Vše probíhá velice dynamicky, žádné zmatené
hledání zapadlého tlačítka ve třetí skobě druhého reproduktoru
nacházejícího se v šesté diskotéce nalevo od obchodu se zvířaty.
Osobně mi nejvíce adrenalinu vehnala do žil poslední mise. V ní
se mají přestřelit dráty držící sloup, který se má následnou
explozí poslat na vzlétající vrtulník. Do ostřelovací pušky jsem
měl jen pět nábojů. První čtyři šly velice
blízko. Ten poslední nesměl minout. Střela, prásk. Trefil
jsem se ! To ale nebylo vše. Ještě vystřelit granát na věž
(exploze) jedu kolečkem myši, přejíždím granátomet (na vše
je omezený čas, pokud bych to prošvihl, vrtulník by vzlétnul
a rozstřílel mě na kaši) vracím se zpátky. KLIK. Granátomet,
střela, prááásk. Sloup se valí k zemi a strhává sebou vzlétající
vrtulník. GAME FINISHED.
Max Payne je vynikající hra, potěší každého milovníka žánru third-person
akcí a ostatní zaujme geniální grafikou. Navíc replayabilita je zaručena,
jelikož na mnoha fan-stránkách je možno stáhnout si tuny modifikací
tudíž hra jen tak neomrzí.
Jaxx
Hodnocení:
7/10