Kutar
Weblog
Úvodník
Recenze Her

Trocha retra: Jak jsem přišel k první konzoli

Někteří lidé si stěžovali že jsem se přestal věnovat starým hrám a retru. Věřte že jsem nepropadl kouzlu her nových, pouze jsem si na chvíli odskočil a nyní se zas vracím :)

Vraťme se na chvíli o deset let zpět, do doby, kdy se mi o počítači pouze zdálo a jediným snem který jsem měl na dosah byly konzole. Konzole které v té době stály nepředstavitelné sumy peněz, konzole na kterých se v té době hrály neuvěřitelné hry. A ty hry má mladá dušička chtěla hrát pochopitelně také a vyhledávala každou příležitost kterak se tímto fascinujícím fenoménem alespoň na chvíli potěšit. V té době jsem stál před osudovým rozhodnutím, které poznamenalo můj život na věky. Otázka pro mě existovala jen jedna: do jaké konzole investovat?

Na jedné straně stálo Nintendo na druhé Sega - tradiční rivalové, kteří bombardovali svět jedním skvělým titulem za druhým. Peněz bylo málo, několik let šetření a prošení rodičů se transformovalo v pouhé 3000. Hltal jsem reklamy v ABC, ve kterých modelářská firmička MPM prezentovala produkty od Nintenda. 8 bitový NES, přenosný Gameboy či 16 bitový SNES, skvělé stroje za nepříliš příznivé ceny. O nejsilnějším Snesu jsem si mohl nechat leda tak zdát, dosažitelný pro mě byl pouze Gameboy nebo Nes.

Kroky mě logicky zavedli do prodejny MPM, ve které jsem plný nadšení sledoval hry jako super mario bros či metroid. Již jsem byl prakticky rozhodnutý koupit Nes, a kdyby mi býval osud do cesty nepřihrál jeho rivala - Master System, určitě bych se stal zapáleným fanouškem Nintenda již tenkrát.

Při svém brouzdání nejrůznějšími obchody s elektronikou jsem narazil na jeden ve kterém běžel zapnuty Master. Kdesi v dolní části Václaváku se tehdá nacházelo malé elektro začínajícího Datartu a v něm speciální místnůstka kde byly ke koupi všechny konzole od segy. Místo jsem si pochopitelně pečlivě obhlídl. Za vitrínou se na mě culil přenosný barevný gamegear s tv tunerem, v pravdě úchvatný kousek za nějakých 10 tisíc :) Řečí z jiné dimenze ke mě promlouval 16bitový mega drive, který mohl svými úžasným grafickými proporcemi směle konkurovat snesu. Naštěstí se zde našlo i něco co nekladlo takové nároky na mojí kapsu...

Grafika mi vyrazila dech, tohle nemůže být osmibit, říkal jsem si, ale byl. Na televizní obrazovce se proháněly motorky, které vypadaly skoro trojrozměrně - ano byl to legendární port Hang-onu z herních automatů a v momentě kdy jsem se v nespočetněkrát prohlídnutém katalogu s nabídkou her od SEGY přesvědčil že na MS existuje velká škála podobných skvělých a dobře vypadajících her bylo rozhodnuto.

Nedočkavě sem zapojil kabeláž a pustil televizní obrazovku. Po pracném naladění správného kanálu a usazení se v křesle mi už nic nebránilo ve vychutnání nevídaných zážitků. Malý gamepad se mi tenkrát jevil proklatě mohutný, samotná konzole pak velmi těžká. Byla to skvělá doba, ve které se pomalu ale jistě začali utvářet mé základní herní návyky a cit. Učitele jsem měl jednoho z nejlepších, byla jím samotná SEGA! :)

G4ndy

Regulérní Úvodník

Zdravím všechny příznivce Criticallu a samozřejmě i ty kteří jen tak projíždějí sekci od čtenářů a jejich trpělivost je dopravila až k těmto řádkům. V minulém čísle došlo k chybě způsobené mou přepracovaností.:) Při předělávání článků pro offline verzi, což obnáší nudnou ubíjející rutinu, jsem nechtěně vymazal část Blickovi recenze na Kutar. Blicka se tato nešťastná náhoda velice dotkla (málem mi utekl z redakce):) a tak jsme se dohodli že mu recenzi uveřejním kompletně znovu v tomto čísle.

Tento redakční měsíc se u nás v Criticallu nesl v duchu hádek, nepochopení a zbytečných ultimát, vše kvůli jedné zajímavé nabídce kterou ale zatím z existenčních důvodů nemohu odtajnit. Pokud půjde vše podle plánu zaznamená Cr v budoucnu značné obsahové rozšíření a celkové zkvalitnění.

Ale zpět k tomuto číslu které přináší neobvyklé množství článků, které se snad někomu budou jevit zajímavé:) Nemůžu vám tedy popřát nic jiného než příjemné počtení.

G4ndy

Max Payne