V nazelenalém šerosvitu probral se k světu anděl pomsty Raziel.
Poslední díl velkolepé
upírské ságy, ještě více akčnější, ještě více epičtější než všichni
jeho předchůdci, je zde! Crystal Dynamics, v současnosti nejzhýčkanější
tým Eidosu, konečně odhalují odpověď na kterou fandové dlouho čekali
- JAK TO VŠECHNO DOPADNE! :)
Shrňme
si tedy o co šlo v minulých dílech této "nekonečné" ságy.
První díl
Blood Omen: Legacy of Kain, který vytvořili hoši ze Silicon Knights
a na kterém se Crystal Dynamics jen podíleli, zaznamenal v roce 1997
velký úspěch především na Play Stationu. Jednalo se o temné izometrické
akční RPG vzdáleně se podobající Diablu, ovšem s mnohem silnějším zastoupením
nezvyklých RPG prvků. Kvalitní dějová linka se kroutila kolem osudu
hlavního hrdiny Kaina, který byl na začátku hry zabit a znovuzrozen
jako vampír. Hráč tak byl velmi originálním způsobem vysazen ve fantasy
světě sužovaném všudypřítomným chaosem zapříčiněným selháním devíti
strážců pilířů rovnováhy. Hra obsahuje dva možné konce, přičemž další
díly počítají - jak jinak - než se zakončením špatným: Kain definitivně
podléhá temné stránce svého charakteru a přijímá roli záporňáka, když
se odmítne obětovat pro znovunastolení rovnováhy.
Druhý díl
- Legacy of Kain: Soul Reaver, plně v režii Cristal Dynamics, navzdory
obavám fanoušků z přechodu do 3D nezklamal. Na svět se dostala nejoriginálnější
"Tomb Raiderovka" všech dob. V této akční adventuře zasazené
stovky let dopředu po událostech dílu prvního, již hráči neovládají
Kaina ale polomrtvého Raziela - anděla pomsty, který se hnán nenávistí
snaží zlikvidovat strůjce svého neštěstí, kterým není nikdo jiný než
Kain. Kain si během dlouhých klidných let vybudoval na troskách Nosghotu
slušné království ve kterém figurují lidé pouze jako nezbytný doplněk
potravního řetězce vampírů. Aby nebylo Kainovy smutno povolal si do
svých služeb devatero vampírů, jedním z nich byl právě Raziel kterého
potkal nemilosrdný trest - svrhnutí do propasti ze to že mu jako jedinému
narostla křídla. Byť se Razielovi podaří za pomoci záhadné entity, která
ho oživila, vyhladit všechny Kainovy pomocníky - zmutované vampíry,
na samotného velkého bosse nedosáhne, ten mu pláchne ve stroji času.
Originálním prvkem
číslo jedna této hry byly fantastické přechody Raziela mezi světem materiálním
a spirituálním. Ve spirituální sféře - jakémsi mlhavém odrazu světa
skutečného, bylo možné dostat se na běžně nedostupná místa, procházet
mřížemi atd., což značně obohacovalo kvalitu všech logických hádanek
se kterými jste se - kromě hutných bojů - v této hře setkaly.
Třetí díl
- Soul Reaver 2 odkryl, v doprovodu moderních technologii Play Stationu
2 a silnějších PC, další úsek Razielova putování. Temný anděl se bez
zaváhání vydává za Kainem, který mu v minulém díle o vlásek unikl časovým
portálem. Dějová linka se proklatě zamotává a hráč začíná pomalu ale
jistě pochybovat o správnosti svého jednání a motivech Kainových. Raziel
tak například zabije sám sebe před tím než se stal vampírem. :)
Čtvrtý díl
- Blood Omen 2 byl veskrze akčním titulem s primitivními logickými hádankami,
který neposunul děj série nijak vpřed. Po dlouhé době se v něm hráči
dostávají opět do kůže Kaina, který musí zamezit vymření vampírů v souboji
s radikální sektou.
Konečně
se dostáváme k dílu pátému a neb hře na kterou tu mám psát recenzi.
:)
V tomto díle, jako
v jediném z celé série, budete moci ovládat oba hlavní "hrdiny",
jak Kaina tak Raziela. Principielně to vypadá tak že jednu misi odehrajete
za Raziela a v další přijde na řadu střídačka. Nejedná se ovšem o žádnou
vampíří kooperaci - byť mají oba hodně nejasné cíle, většinu času sledujeme
dva oddělené příběhy. ;)
Raziela a Kaina
spojuje jedno - pokouší se přijít na kloub svému osudu, který byl šit
hodně důkladně - na míru náročným příběhuchtivým hráčům. Jaké jsou skutečné
motivy tajemné chapadlovité entity hrající si na boha, která Raziela
v předchozím díle oživila? Kdo stvořil mocný meč Soul Blade, jehož spektrální
forma Raziela pohlcuje? Je Kain skutečně tak bezcitný, nebo jen nemá
na výběr? Na tyto a mnohé další zdánlivě neosobní otázky naleznete komplexní
odpovědi, které vám třebas nepřijdou zpočátku jako nic extra, ale časem,
až do světa Defiance proniknete, stanou se pro vás právě odpovědi hnacím
motorem který vás požene vstříc do neutuchajících bojů.
Posuny v ději jsou
řešeny perfektně napsanými a namluvenými dialogy nebo monology - když
váš hrdina okecá co zrovna vidí na profesionálně nakreslených obrazech.
Připravte se na nečekaná odhalení, která se mi místy zdála až moc přímočaře
vykonstruovaná - autoři si prostě s herním světem dělají co chtějí někdy
až moc okatě a nebýt perfektní prezentace, nevím jestli bych jim to
tak baštil. I tak je ale příběh velmi povedený, rozhodně lepší než se
kterými se setkáte ve většině RPG na PC, a považte že se tu bavíme o
akční adventuře!
Výše zmíněné výklady
z historie Nosghotu a promluvy mezi (anti)hrdiny vyplňují jen nepatrný
zlomek času který u této hry strávíte. Tím hlavním žroutem písku v přesýpacích
hodinách jest totiž neutuchající akce. Procházky striktně lineárními
úrovněmi, ve kterých si můžete maximálně tak vybrat jestli nejdříve
vyřešíte logickou hádanku napravo nebo nalevo, vám totiž zpříjemní početná
základna zlých stvoření která vám půjdou po krku. A jelikož nejste bezbranní
přijde na řadu nemilosrdný BOJ.
Bojový systém prošel
důkladnou optimalizací, stejně tak jako systém kamer které snímají vaše
konání. Zbraní obou hlavních hrdinů jest vylepšovatelný nebo chcete-li
upgradovatelný (neubráním se zkomolenin;) meč, nic jiného se jim do
pracek nedostane, takže si autoři vyhráli s různými výpady a komby které
můžete provozovat aby vám nepřišla absence ostatních zbraní líto.
Jak si tak vesele
sekáte, meč se nabíjí a když nějakého protivníka porazíte můžete si
vybrat jestli ho zapíchnete zbraní (větší dobití), nebo jestli mu duši
vysajete čímž se obnoví váš ukazatel zdraví. Když je meč pořádně nabitý
stačí delší dobu podržet akční tlačítko a uvolněním spustit speciální
útok, který má za následek odražení všech protivníků v okolí tlakovou
vlnou. S nabitou zbraní lze ale provozovat i jiné věci, kupříkladu pokud
máte Razielovu Soul Blade obohacenou o stínový upgrade, tak se speciálním
útokem zneviditelníte, což je žádoucí když chcete nepozorováni projít
kolem "kamer".
Za určitý počet
úspěšných sekanců do masa nepřátel obdržíte jako dárek možnost provozovat
nové kombo, které vyvoláte podobně jako v Mortal Komabatu stiskem určitých
kláves zároveň. Nejčastěji jsem používal klasické a velmi efektivní
vyhození oběti podbírákem a následné sekání ve vzduchu za doprovodu
levitace. :)
Další možností útoku
je použití telekineze, kterou oceníte zejména u Kaina, ten totiž může
potvoráka vyzvednout na dálku do vzduchu a odhodit ho třebas do propasti
nebo na špičatý kůl. Každá takováto akce odčerpá část pomalu se doplňující
energie z telekinetického ukazatele. Cestou necestou je tedy vhodné
sbírát runy, které vám tento, nebo zdravotní ;) ukazatel zvětšují.
Byť byl Defiance
primárně vytvářen pro Play Station 2, působí jeho grafická stránka věru
velmi příjemně. Vylepšený engine ze Soul Reaveru 2 se zde opět blýská
skvěle zpracovanými efekty, detailními modely postav a perfektními texturami
korespondujícími s goticky laděným takřka geniálním designem úrovní...
I když úrovně se
kterými se v tomto díle setkáte rozhodně nemůžou, až na jednu - Voradorovo
sídlo, konkurovat Soul Reaveru prvnímu, rozhodně si nebudete stěžovat.
Od Mistrů v Crystal Dynamics by se mohla učit celá herní scéna, neb
výtvory jejich mapmakerů hravě překonají důkladně promyšlené výtvory
v Half-lifu a mnohých dalších her. Pečlivě navržené lineární cestičky
vás nenásilným způsobem donutí prolézt každou úroveň skrz na skrz někdy
i dvakrát, když se cestováním v čase dostanete s druhým charakterem
na místo, na kterém jste byli se svým první alter-egem před stovkami
let a budete si všímat kterak se ono prostředí od vaší poslední návštěvy
změnilo.
Logické hádanky,
které vyplňují mezeru mezi boji a výpravou příběhu, jsou nejčastěji
spojené s posouváním všeho možného, uvolňováním ventilů, otevírání dveří
za pomoci upgradů zbraně atd. Jisté je ale jedno - ubrali na složitosti
a na důmyslnosti, takže jsem sice s žádnou z nich neměl větší problém,
ale na druhou stranu mě přišla trochu líto absence nějaké pořádné "výzvy".
Hudba je spolu s
intrem jedním z největších zklamání tohoto dílu. Nejen že je intro kompletně
převzaté ze Soul Reaveru prvního ale ona je tak na tom i většina songů.
Těm kteří nehráli Soul Reavra tento nepříjemný fakt vadit nebude, ti
si ale zase nebudou moci plně vychutnat všechny příběhové souvislosti,
takže tento krok vidím jako velký komerční podovod ze strany šetřivých
autorů, ostuda, fuj! :)
Sporná je také délka
této hry, která není nikterak úchvatná - plně se tak potvrzuje teorie,
že každý další díl Blood Omen série je kratší než ten předchozí. :)
Jako uklidňující fakt ale v tomto případě poslouží minimální obsah nudy
se kterou se po čas hraní setkáte. Vše totiž jede jak po másle bez nejmenších
zádrhelů (jen jednou jedinkrát jsem se seknul ve stromě;) vstříc fatálnímu
zakončení epickým rozuzlením proklatě zauzlených spletenců intrik. :)
Legacy of Kain: Defiance si tedy rozhodně zaslouží vaší pozornost, s
lepší akční adventurou jsem se na PC dlouho nesetkal a asi ani nesetkám.
G4ndy