Příznivců motoristického sportu není ve hráčské komunitě zrovna nejvíc,
ale i pro tuto poměrně malou část se vytvářejí velice kvalitní hry.
Daly by se rozdělit do několika skupin: simulátory rallye, okruhové
závody a ty ostatní.. Mezi ně se řadí i série Need for Speed. První
díl této řady vyšel už v roce 1995, tedy před devíti lety. Od té doby
nás vývojáři EA pravidelně obdařují dalšími kousky. Každý díl byl o
něco dál než předchozí a určoval směr, kterým by se měl další vývoj
simulátorů vyvíjet. Spojovalo je jedno: nádherná nablýskaná luxusní
auta, honičky s policií a venkovské tratě s rajskou krajinou okolo..
To se letos mění.
Sedmý syn rodiny
EA Games už neholduje Mercedesu, Ferrari či jiné značce.. Nyní přišel
do módy tuning, nelegální městské závody a malý Undergroundek se toho
okamžitě chytil:-) Vraťme se ale na začátek.. Působivé intro vás vtáhne
do hry, ze které doslova sálá vůně benzinu a zvuk motoru. Z aut si moc
vybírat nebudete - jak jsem již psal, Lamborghini, Porsche ani jinou
luxusní káru zde nenajdete, budete se muset smířit se značkami jako
Honda, Mazda, Nissan, Volkswagen, Hyundai či Accura. Proč ale autoři
"klesli" takhle hluboko? Odpověď je přímo nabíledni - pro lepší spalování
(a lepší akceleraci) se do aut montují bomby s tekutým oxidem dusným
(N2O) a nějaké Ferrari by to nevydrželo.. To, co jsem teď nakousl, je
jedno z největších kouzel nových Speedů - tuning vašeho auta. Prvotní
zklamání zmizí hned, co si všimnete tlačítka "costumize ride" - otevře
se vám nabídka přídavků a vylepšení, které můžete na své auto přimontovat..
Ať už se jedná o úpravu karoserie - spoiler, střešní větrák, kapota,
barevné nastavení, podsvícení auta, lepení různých potisků a nebo vylepšení
motoru, odlehčení karoserie, lepší spalování, širší kola, brzdy... -
VŠE TU JE a JE TOHO HODNĚ!! Ale nemyslete si, že k tomu všemu přijdete
jako slepý k houslím - takhle by to nešlo...
Musíte si vše poctivě
vyjezdit a od toho tu je Underground Mode. Jedná se vlastně o jakýsi
režim kariéry, ale na městských okruzích. Začínáte s podprůměrným autem,
bez zkušeností proti dalším zelenáčům. Porazit je je poměrně jednoduché
a pak už se dostanete opravdu do hry - parta závodníků (no, nevim jestli
se zpočátku dají nazvat závodníky) vás přijme mezi sebe (jako bažanta,
ale jste tam..:-) a v tuto chvíli začne kolotoč závodů, kterých je tu
celkem 112 (pokud počítáte i úvodní "zkoušecí" jízdu tak 113) a to už
je hezké číslo. Stereotyp se zde nekoná, rozhodně nebudete kroužit na
jedné trati, je jich tu spousta.. Město je velké a postupně se vám otevírají
další části.
Navíc nejezdíte
pouze klasické závody, jsou tu i další mody - Knock out (poslední v
kole odpadá, než zbude poslední mohykán), Sprint (závod z bodu A do
bodu B), časovka (sprint na čas, bez soupeřů, často bez dopravy - nějaký
mechanik vás vyzve, abyste zajeli určitou trať a pokud se vám to podaří,
získáte unikátní součástku, vinyl nebo třeba kapotu...a co by závodník
neudělal pro nová kola, že:-) a dva specifické mody - Drift a Drag mode.
V Driftu se dostanete na závodní okruh a máte za úkol dělat co nejdelší
smyky. Na první pohled jednoduché. Jenže na této trati se rapidně změní
fyzika aut, takže se mršky najednou začnou neuvěřitelně přetáčet. Že
je to jedině dobře, když se mají dělat smyky? To ano, jenže při každém
naražení do bariéry ztratíte důležitá "Xka", která slouží jako násobiče
počtu bodů. (je jich 5 a vyšší X získáte pokořením určité bodové hranice
v jednom smyku..) Ale i tak je drift příjemným zpestřením závodního
dne.. Nakonec jsem si nechal Drag mode. Nejedná se o nic jiného než
o sprint na jednu míli. Zde se vám automaticky zapne ruční řazení, bez
toho by nešlo o nic jiného než o držení plynu.... Ale řazení a později
i sycení nitrem musí být přesně načasované, jediná chyba vás odsune
na poslední místo a vítězství je v tahu. Také se zde vyskytuje doprava
a vyhněte se protijedoucí dodávce v rychlosti 340 km/h... To je opravdu
silné kafe. Ale každý závodník v sobě má potřebu vyhrávat a jen tak
se nevzdává, takže to zkouší a bude zkoušet třeba až do skonání věků....
Neuvěřitelně jednoduché a zároveň geniálně chytlavá záležitost. A za
kolik že se dá jedna míle s pevným startem zajet? Zpočátku budete rádi,
když stlačíte čas pod 40sec, v závěru hry to bude okolo 20sec - to je
poměrně solidní zlepšení...
Když se budete
prokousávat Underground modem, tak občas narazíte na turnaje v určitém
druhu závodů. Za ně dostanete hodně peněz a když budete hodně dobří,
tak si vás vyhlídne i fotograf nějakého automobilového časopisu a vaše
kára se objeví na obálce dalšího vydání.. Tím vám roste prestiž mezi
ostatními závodníky (nejen tímto, ale i vyspělostí upgradů vašeho auta)
a vy získáváte čím dál tím více Style pointů. Díky nim se vám otevírají
další možnosti - nová auta (většinou typ, který měl soupeř ve vašem
posledním vítězném závodě..), nové potisky nebo reklamy.. A že tu toho
je..:-)
Grafika a zvuky
jdou ruku v ruce, jsou zpracovány na jedničku. Rozsáhlé město je plné
mrakodrapů a neonů, ale nejen to - podíváte se do čínské čtvrtě, na
staveniště nebo do stoky.. Textury vypadají na první pohled (z rozjetého
auta) výborně, když si ale přibrzdíte, tak si všimnete, že nejsou zas
tak úplně dokonalé, ale k čemu to - jen by to zpomalovalo hru na slabších
strojích (na mém P4 2GHz, 256MB DDR, GeForce MX 440 SE se hra ani jednou
nezasekla, vše bylo neuvěřitelně rychlé a to v rozlišení 1024x768 na
plné detaily..) Navíc pokud nechcete, aby se vám leskl asfalt, tak si
ty detaily můžete stáhnout :-)
Zvuky v NFSU jsou
vynikající - motory duní, srážky se soupeři pěkně skřípou a Hudba (záměrně
s velkým H..) je jedním z největších kladů hry, bez ní je hra poloviční.
Celý soundtrack obsahuje cca 40 titulů, většinou se jedná o hip-hop
či hard rock. A tato muzika vás opravdu dokáže vyburcovat k lepším výkonům!
(příklad - jel jsem závod, zbývalo půl kola do konce a já ztrácel 5
vteřin na leadera, když v tu chvíli se z beden ozvalo ženským hlasem
"come on, baby....." a já jsem točil volantem o 107, abych ho dojel
a dokázal jsem to..) Kolikrát jsem se přistihl, že v menu jen tak prohlížím
své auto a poslouchám hudbu.. Neuvěřitelné..
Před každým závodem
si vybíráte obtížnost. Nedaří se na Hard? Dáte si to na Medium či na
Easy. Závodníci jsou přibližně od 80. závodu na tak vysoké úrovni, že
jsem měl kolikrát chuť rozmlátit volant... Ale neudělal jsem to - vždy
se dá použít nějaká zkratka, blokovat soupeře nebo ho mnohem účinnějším
způsobem natlačit do protijedoucí dodávky... Fyzikální model aut není
z nejpropracovanějších, dá se říct že je ucházející. Fyzika různých
typů aut se moc neliší, ale nějaké rozdíly tu jsou, třeba když přesednete
z těžké Hondy Civic do lehoučké Mazdy Miaty, tak je to znát.. Změny
také pocítíte, když si nasadíte široká kola.. Nebo nové brzdy.. Jenže
to je málo - vylepšení zlepší přiléhavost, ale nic jiného se s tím dělat
nedá.. Need for Speed Underground rozhodně nepatří mezi ultrarealistické
simulátory, naopak. Už v minulém díle se přistupovalo k arkádovosti
a zde se to opakuje.. Možná je to na škodu, ale takto hra zřejmě zaujme
širší spektrum hráčů. Ale podle mě je to největší minus hry, když je
rychlejší napálit to v zatáčce do stěny, než hledání ideální stopy.
Ještě jedna věc mi ze hry kazí radost - je to "nerozbitnost" aut. Nevím
čím to, vždyť v tuctových hrách už odpadávají dveře, kapota. Narazíte-li
do pilíře v tunelu, nebo do soupeře, tak se toho moc nestane. Tedy stane,
rozbije se vám čelní sklo, možná se i promáčkne kapota, jenže jakmile
závod skončí, vše je v nejlepším pořádku a na autě není ani škrábnutí.
Dohrání NFSU je
výzva. Výzva, kterou by měl každý, kdo má v sobě trochu závodnického
ducha, podstoupit. Na jedné straně je vynikající tuning, skvělá grafika
a geniální hudba. Na druhé straně se hra dostává k arkádovosti, naštěstí
si na to zvyknete poměrně brzo a i toto se dá překousnout. Nedostatek
v poškození aut přehlédnu.. Já ale hodnotím zážitek z jízdy a dávám
absolutní známku, jedná se pravděpodobně o jeden z nejlepších dílů série,
i bez policie a mercedesů...
ToM