Rádoby hororů posledních pár let vzniká jak hub po dešti, těch jedlých
hříbků je mezi nimi ale menšina která je utlačovaná obrovskými koloniemi
jedovatých muchomůrek, které diváka akorát otráví. Není se čemu divit
neb podhoubí tohoto žánru, které filmový průmysl soustavně kypří a hnojí,
je nasáknuto pěkným balíkem dolarů.
Ďáblova páteř nebo
chcete-li Devils Backbone či Espinazo del Diablo :) je španělsko mexickým
mixem mezi hororem a mezilidským drama, který většina kritiků označila
za houbu jedlou. Mexický režisér Guillermo del Toro, jehož posledním
kouskem je velmi nepovedená akční splácanina Hellboy, obyčejného českého
diváka asi nejvíce zaujal o trochu lepší akční, také splácaninou :)
Blade 2.
Bohužel jsem nikdy
neměl šanci shlédnout del Torovi rané krátkometrážní horory nebo povedený
psychologický horor Cronos (Stroj času), takže jsem tohohle chlapíka
dost podcenil. To co předvedl v Ďáblově páteři totiž rozhodně nemůže
být považováno za akční splácaninu na objednávku jako jeho poslední
dílka zaštítěná americkými studii.
Film je zasazen
do na horory velmi nezvyklého autentického prostředí - Španělska roku
1939. V zemi právě finišují tříleté boje mezi republikány a vítěznými
nacionalisty generála Franca, který si dělá podobně jako v Německu Hitler
co chce a jen naivkové doufají v intervenci spojenců. Nás budou zajímat
osudy obyvatel jednoho hodně odlehlého sirotčince Santa Lucía, kam je
svým poručníkem odvezen i hlavní hrdina - desetiletý Carlos :), který
je zde zpočátku vystaven nenávisti ze strany ostatních chlapců - zejména
nejstaršího Jaimeho. S kolektivem se časem sžije, nicméně zůstane tu
něco co mu stále nedá spát, záhadné zjevování ducha mrtvého kluka Santiho,
který mu chce podat akutní sdělení o tom kdo ho zabil. ;)
V sirotčinci kromě
pozůstalých dětí po obětech občanské války živoří pochopitelně i personál
čítající na nožní protézu odkázanou ředitelku Carmen, filozofujícího
profesora Casarese, mladou učitelku Conchitu a nervního školníka Jacinta.
Carmen miluje Casarese, jenže ten ji vzhledem ke svému stáři již v posteli
nedokáže řádně uspokojit, takže se častokrát uchyluje do náručí mladého
Jacinta, který spolu se sirotkem Jaimem pro změnu miluje lehce naivní
Conchitu. :)
Dementní mišmaš,
říkáte si... ;) To jsem se ale ještě nezmínil o jedné z hlavních devíz
Ďáblovy páteře - skvělých hereckých výkonech prakticky všech protagonistů,
kteří dokonale vykrývají občasné výkyvy scénáře, na kterém je zajímavé
především to že přikládá stejnou důležitost jak hororovým scénkám kdy
Carlose pronásleduje po stylových chodbách sirotčince Santiho duch s
dírou v hlavě, tak věrohodnému odkrýváním vztahů mezi ústředními postavami.
Doprovázen perfektní
prací kamery a atmosferickou hudbou plyne děj jak po másle a divák se
rozhodně nenudí i když je mu třeba už jasné kdo byl Santiho vrahem,
který ještě stihne ke konci natropit mnoho zkázy. Žádný převratný happy
end se ale konat nebude, nevinní budou umírat a možná přijdou i nějaké
ty slzy dojetí. ;)
Ve výsledku na mě
toto drama s příměsí duchařiny zapůsobilo příjemným dojmem, nedá se
říci že by se jednalo o přímočarou primitivnost ale na druhou stranu
se nejedna ani o přesložitý intelektuální hlavolam. Prostě film tak
akorát s náznaky neotřelé originality ve kterém Guillermo del Toro jako
jeden z dalších dokázal že se dá natočit kousek, který dokáží akceptovat
masy a který nemusí být zároveň nutně primitivní.
G4ndy
Drama / Horor
Mexiko / Španělsko, 2001, 106 min
Režie: Guillermo del Toro
Hrají: Eduardo Noriega, Marisa Paredes, Federico Luppi, Irene
Visedo