Jedi Knight: Jedi Academy
Hra Jedi Knight: Jedi Outcast měla veliký úspěch, to
je nesporný fakt. Není tudíž divu, že její pokračování na sebe nenechalo
dlouho čekat a asi tak rok po vydání této akční Star Wars pecky se na
nás usmálo její pokračování - Jedi Academy. Když se podíváme lehce do
historie, tak nám vyjde, že se jedná již o třetí, anebo, pokud počítáme
i nejstraší titul Dark Forces, dokonce čtvrté pokračování série, a to
už je hezké číslo. Nicméně na pokračování se tentokrát čekalo mnohem
kratší dobu, takže se žádná extra velká revoluce nekonala. Podívejme
se tedy, jak Jedi Academy vypadá.
Hra svým dějem navazuje na předchozí titul, ve kterém jste na konci
v roli Kyle Katarna zneškodnili zákeřného temného Dessana a spolu s
Lukem Skywalkerem založili novou akademii na planetě Yavin 4. Vzhledem
k okolnostem bylo potřeba vycvičit nové rytíře Jedi. Ve hře tentokrát
hrajete za nováčka jménem Jaden (jeho vzhled si můžete vybrat, je zde
mnoho možností - máte na výběr několik různých ras a dokonce i pohlaví,
jméno je šibalsky vybráno tak, aby sedělo na obě..:) a na rozdíl od
Outcastu máte hned od začátku k dispozici také světelný meč. K tomu
ale později. Po vašem příletu na Yavin 4 se stanete spolu s jedním otrapou
učedníkem Kyle Katarna.
V povinném tutorialu jsou vám ukázány základní možnosti Síly a základní
pohyby. Celý trénink působí poněkud rozvláčně a místy až nudně. Jediné
zpestření je účast Rushe - druhého učedníka, který se neustále cpe Kylovi
do řiti a snaží se vás před ním shodit, kdykoliv to jen jde.. Kupodivu
je to celkem zábavné. Jenže poté se něco přihodí - v galaxii se začnou
objevovat příznivci kultu Ragnose - pět tisíc let starého (údajně mrtvého)
Sitha. Problémy se začnou kupit a rytíři Jedi přestanou stíhat, takže
se do hry dostanou i ostatní učedníci - mezi nimi i naše postava Jaden.
V tu chvíli začne série neskutečných misí, jejichž posloupnost není
předem určena (první výrazná změna), ale hráč dostává možnost výběru.
Určitá návaznost kvůli příběhu však musí být, takže máte vždy na výběr
z pětice misí, po splnění alespoň čtyř (lépe však všech pěti - projeví
se to na zkušenostech a na možnostech Síly) pokračujete v příběhu. Celkem
zde najdete tři pětice úkolů, po kterých následují tři příběhové části.
Jednotlivé úrovně jsou navrženy do posledního detailu, během hraní jsem
nenašel jediný výrazný bug, který by hraní znepříjemnil.
Každá úroveň má neskutečný spád - souboj střídá souboj, doplníte si
brnění a Sílu a jde se do toho znova. Jednou bojujete proti skupině
stormtrooperů, podruhé si to rozdáte s temnými Jedi, jindy se proti
vám vrhne obrovský Rancorn s cílem pochutnat si na vás u večeře..:)
Nebo se vám stane, že ztroskotáte na jedné vzdálené planetě. Okolo vás
nic, jen poušť. Naštěstí se vybouráte přesně vedle vraku jiné lodi,
takže těch pět náhradních dílů, které potřebujete se úplně náhodou povaluje
kolem. Úkol je jasný, vzít díly, spravit loď a rychle vypadnout.. Jenže
v tom vám brání jedna "malá" potvůrka - hoodně hladovej písečnej červ..
Inu, ve chvíli, kdy se vám ta několikametrová potvora vynoří z písku
vedle nohou pochopíte, že ani tohle nebude žádná sranda.. Variabilita
misí jen neskutečná, zdálo se mi, že každá je svým způsobem jedinečná.
Tu zneškodňujete Ragnosovy teroristy při pokusu o navedení velké tramvaje
s výbušninami přímo do středu jednoho z měst, tu jezdíte na motorce-vznášedle
a šermujete za jízdy se světelným mečem se soupeři.
Když už jsme u těch nepřátel, tak můžu říci, že jich tu je celá řada.
Potkáte tu staré známé - imperiální techniky, piloty, stormtroopery.
Nebo roboty - buď AT-ST nebo poměrně dost nových hraček. Ve hře se také
hodně často setkáte s temnými Jedi, takže o souboje meč na meč je postaráno.
A v neposlední řadě tu jsou Rancorni, píseční červi nebo třeba velký
rozzuřený Yetti .. (ten taky vypadá celkem zle, kdo by ale vypadal jinak,
když mu někdo-vy pobíhá po ránu po jeskyni:)
Nenápadně se dostáváme ke zbraním. Tou hlavní je zde světelný meč, ale
ten si nechám na konec. Protože se ve hře najdou i chvíle, kdy budete
muset šáhnout po nějaké té střelné zbrani, tak vám jich hra nabízí víc
než deset. Každá má dva střelné režimy a jiné využití. Novinkou je DL-44
Heavy Blaster, tato nanicovatá pistolka se prakticky ve hře nevyužije..
Druhou novou zbraní je Stouker Concussion Rifle - s touhle hračkou přijdete
do styku většinou, když se proti vám vydá na steč nějaký imperiální
robot.. V primárním modu vystřelí "plazmovou" kouli, která udělá v místě,
kam dopadne pořádnou spoušť. Sekundárně vystřelí obrovskou rychlostí
paprsek a jeho zásah bývá smrtelný. Ostatní zbraně jsou shodné s předchozím
dílem. (namátkou E11 Blaster Rifle, Wookiee Bowcaster nebo Imperial
Heavy Repeater..)
Další nesmírně užitečnou věcí ve hře je přítomnost Síly. Tu budete využívat
na každém rohu. Tentokrát se dělí do tří kategorií - "standardní" (jump,
push, pull, speed,..), světlé síly (heal, protect, absorb, mind trick)
a temné síly (grip, drain, lightning a rage). Jedinou novinkou v možnostech
Síly je Force Sense, ta umožňuje "vnímat prostředí". Patří do "standardních"
a při jejím použití se vám na obrazovce zvýrazní barvami nepřátelé,
spolubojovníci, předměty vhodné k použití, zbraně a to i za zdmi.. Velice
užitečná věc. Úroveň, jakou budete moci Sílu používat se během hry mění,
každá má tři stupně. U standardních se vám přidá jeden bodík hned na
začátku a poté během hry dostanete další dva.. U ostatních je to jen
a jen na vás - před každou misí si můžete vybrat, které přidáte bodík.
Dobré je např. využívat force Heal pro léčení a force Lightning proti
otravným jednotkám - její využití na třetí stupeň je vážně smrtící;)
Teď se zastavme u světelného meče. Oproti předchozímu dílu ho máte již
od začátku a zhruba ve dvou třetinách hry ho můžete vyměnit za dva meče
nebo za dvoustranný meč (jako Darth Maul ve SW Episode1: The Phantom
Menace). Souboje s mečem jsou na hře to vůbec nejlepší, jsou zpracovány
do nejmenšího detailu a každý souboj má patřičný náboj. Temní Jedi po
vás pokřikují, nadávají vám a když si je potom vychutnáte, tak kamera
zpomalí, začne rotovat kolem souboje a vy si vychutnáte slastné vítězství.
Kvalita a počet protivníků se během hraní stupňuje. Z počátku vám bude
stačit jednou, dvakrát seknout, ale v posledních misích, kdy proti vám
pravidelně začne chodit trojice temných rytířů už to přestane být procházka
růžovým sadem - o to větší máte radost z vyhraného souboje.. Navíc se
můžete učit různá smrtící komba. Úhyby, úskoky, přetahování.. Pohled
na dvojici bojujících rytířů je prostě skvostný. Dalo by se s trochou
nadsázky říct, že Jedi Academy je tak trochu simulátorem světelného
meče..:)
Bohužel ne všechno vypadá tak nádherně jako souboje s mečem. Při něm
vám v té rychlosti totiž uniká, že grafické zpracování není zas tak
úplně na výši. Autoři zůstali u poměrně zastaralého Quake3 enginu a
na výsledku je to znát.. Je pravda, že textury jsou prokreslenější a
že prostředí vypadá o něco lépe, než v Outcastu, ale např. modely postav
jsou bez sebemenší změny (nebo jsem si jí nevšiml) Škoda. V interiérech
to ještě celkem jde, ale když se pak dostanete někam ven.. Vše je tam
prostě příšerně hranaté a působí to celkem nevábně. Na druhou stranu
musím uznat, že se v Raven Software snažili a vymačkali z enginu Q3
maximum.
Menší nedostatky pak má ozvučení hry - dabing je na vysoké úrovni, ale
samotné zvuky mi občas dělaly problémy - několikrát při použití Force
Lightning se zvuk "vypnul" a naskočil až po chvíli.. Ale to jsou jen
detaily.
Multiplayer je zpracován podobně jako v Outcastu, tzn. výborně. Map
je spousta a jsou dobře navržené. Je tu několik nových modů, např. Power
Duel nebo Siege (souboj temné proti světlé straně..;-) Potenciál hry
více hráčů je veliký. Jeho kvality prodlužují herní dobu dvojnásobně,
možná i vícekrát.
Nevím, jestli můžu Jedi Academy považovat za novou hru, nebo spíše za
datadisk. Moc novinek nepřinesl, ale na druhou stranu má velice dobrý
příběh (na konci si dokonce můžete vybrat, zda se přidat k temné straně
či ne;) a souboje s mečem jsou jedním slovem fantastické. Asi ano, je
to plnohodnotná hra. Jak se k ní jednou dostanete, už vás nepustí. Jediná
veliká výtka patří grafickému zpracování, jinak je to výborná hra nejen
pro Star Wars fandy..
ToM
+++ šermířské souboje
+++ design úrovní
++ je to Star Wars:-)
++ možnosti Síly
+ Hardwarové nároky
+ příběh
-- málo novinek ve hře
---Grafické zpracování
Hodnocení: 8/10
Žánr: Star Wars akce ("simulátor světelného
meče")
Platformy: PC
Rok vydání: 2003
Výrobce: Raven Software
Distributor: Cenega
Minimální konfigurace: CPU 750MHz, 128MB RAM, 32MB
3D karta
Doporučená konfigurace: CPU 1,4GHz, 256MB RAM, 64 MB
3D karta
Lokalizace: Manuál