Deus
Ex 2: Invisible War
(by G4ndy)
Hned
na úvod se přiznám že nejsem žádný přehnaně velký fanda původního Deusu
Ex. Nesouhlasím s četnými tvrzeními že se jedná o nejlepší hru všech
dob (byla prostě jen dobrá:), a ve finále si dokonce troufám tvrdit
že nový deus-ex je o chlup lepší než jeho předchůdce! Ale vezměme to
pěkně po pořádku. :)
Na
začátku byl jeden muž, jeho jméno - Warren Spector představuje v herním
světě ještě stále dost silnou kartu. Prvních vydatných doušků slávy
se nalokal s vydáním kultovního System Shocku, vynikajícího sci-fi RPG,
které můžeme považovat za jakýsi předobraz Deusu Ex. Zde bych rád zmínil
jeden podstatný fakt, který je velmi často přehlížen, a sice že samotný
Warren, podobně jako všichni vyzdvihovaní, vděčí z velké části za svou
popularitu ostatním lidem, v tomto případě týmu z Looking Glass, po
kterém dnes neštěkne ani pes. Je tedy omylem domnívat se, že Warren
sám o sobě může zaručit hře kterou vydá kvalitu - proto jsem s převelkou
nervozitou očekával, jak že to ten nový deus-ex nakonec dopadne. :)
Všichni
odchovanci Akt-X, příznivci nejrůznějších spiknutí a komplotů, ti cenili
nesporné kvality příběhové linky Deusu Ex nejvíce. Nová výprava do sci-fi
cyberpunkové budoucnosti naší planety se odehrává již hezkou řádku let
po dějství dílu předchozího, přesto v ní však nalezneme velké množství
odkazů na věci minulé. Setkáme se opět se starými známými osvícenými
a templáři zaměstnanými kutím megalomanských piklí, které mají co dočinění
s legendárním J. C. Dentonem, hrdinou prvního dílu.
Začátek
hry mě příjemně překvapil docela obstojně provedeným intrem, které nebylo
v enginu hry, jak je dnes zvykem, ale zvlášť vyrenderováno. V animačce
se nám představí hypermoderní město odsouzené k rychlému zániku rukou
tajemného teroristy, který použije ještě tajemnější bombu. :) Naštěstí
se někteří privilegovaní obyvatelé zachrání, podobně jako nanoimplantáty
vylepšení kadeti jedné pochybné firmy. Mezi tyto šťastné patříte i vy,
Alex D., muž/žena, který/á změní svět! :)
Nejen
svět ale i množství interních herních mechanismů doznalo velkých změn.
Samotné
procházení se ve 3D viděné z pohledu první osoby se nijak radikálně
neliší od zažitých konvencí 3D akčních her. Zato ostatní věci pod povrchem
jsou plné odlišností, ostatně posuďte sami. Deus-ex 2 vám dá zapomenout
na rozsáhlý inventář plný "zbytečností", autoři vsadili na
systém rychle dosažitelných konzolovitě přehledných menu. Po kapsách
toho vaše milé alter ego už tolik neutáhne, ono se toho ani moc k sebrání
nenaskytne, nebojte. :) Ke spokojenosti vám bude muset stačit 7 typů
střelných zbraní, populární světelný meč, granátky, sušenky a plechovky
z automatů (v inventáři reprezentované jednou ikonkou) :) a nesmrtelné
multitooly, kterými odemykáte zámky, vyřazujete z provozu kamery a další
bezpečnostní mechanismy.
Vylepšování
částí organismu implantáty prošlo také zjednodušovacím procesem. Zapomeňte
na kopy statistik a podobných RPG "přežitků" které tvořily
nedílnou součást deusu původního. Doba je krutá a tak si dnes můžete
upgradovat pomocí biokanistrů nanejvýš pár základních částí těla. Zbraně
se dají vylepšit instalováním různých modifikací, které například zlepší
jejich přesnost, nebo umožní rozbít sklo bez hluku. Na získávání zkušeností
(skillů) za splněné úkoly taktéž zapomeňte... Jak vidíte RPG prvky spojené
s vývojem postavy se nám pěkně scvrkly :(, méně znamená ale v tomto
případě překvapivě více! Neb to co zůstalo je o poznání použitelnější
než množství nepříliš domyšlených vychytávek a statistik deuse původního.
Není nad to hacknout se do terminálu a nastavit bezpečnostní věže tak
aby stříleli po nepřátelích, či ony věže rovnou ovládat z pohledu první
osoby. Pět z pěti hackerů také doporučuje opatrné připlížení se za vojenské
roboty a jejich následné ovládnutí a využití k vyčištění přilehlých
prostor.
Grafický
háv šitý zlatou jehlou Unreal 2 enginu působí velmi příjemným dojmem.
Tento dojem ale zůstane pouhým prázdným pojmem pokud se pokusíte hrát
Deus-ex 2 na něčem horším než na současných lehce výkonnostně nadprůměrných
PC sestavách. Pak se totiž dočkáte pouze nejistých trhanců a veškerá
famóznost grafických orgií zůstane utopena v oleji zkapaném ze špatně
promaštěného soukolí optimalizace. Naštěstí není DE2 až zas tolik akčním
titulem, takže trvale snížené FPS nesráží hratelnost tak citelně jak
by tomu bylo u čistokrevné 3D akce.
Hudební
doprovod není, podobně jako u prvního dílu, příliš výrazný. Mluvené
slovo ve hře zaznívá o poznání častěji, přičemž kvalita dabingu obzvláště
vůdců jednotlivých frakcí nezapře notnou dávku verbálního talentu.
Hratelnost
a neb to pravé ořechové na co jsme všichni čekali, není úplně to pravé
ořechové, ale hezké ořechové to rozhodně je. :) Autory proklamovaná
možnost řešit každý úkol ve hře několika odlišnými způsoby skutečně
existuje! Nezaznamenal jsem ani jeden questík k jehož zdárnému vyřešení
by vedla jen jedna cesta, a to je opravdu co říci. Modelová herní situace
se kterou se setkáváte v deusu skoro na každém rohu vypadá asi takto:
Zamčené dveře přes které se chcete dostat můžete:
A) otevřít znáte-li kód, který je možné si koupit od opodál stojícího
údržbáře;
B) "obejít" větrací šachtou, jako vetřelec;
C) hacknout keypad dveří pomocí multioolů;
D) promluvit si s tím kdo vegetuje za nimi a nakecat mu nějaký nesmysl
aby vás pustil dovnitř;
Design
map se lidem z Ion Stormu povedl na jedničku i přesto že byla jejich
práce značně omezená velikostí operační paměti Xboxu na který vyšla
stejná verze Deusu2 jako na PC. Setkáváme se tak s velmi rozmanitým
herním prostředím, ať už temnými zákoutími moderních měst, templářskými
katedrálami, sněhem pokrytými severskými dálavami, všechny spojuje velmi
kvalitní zpracování.
Mé
pocity z této hry plují převážně v kladné hladině. Bohužel pár dost
fatálních výtek bych směřoval ke zmiňované odfláklé optimalizaci (původní
deus-ex se s ní svého času také potýkal) a nepřílišné délce tohoto sci-fi
opusu (předchůdce byl dlouhý, dlouhatánský, až protažený:). Po několikátém
dohrání Deusu2 mi nezbývá než konstatovat, že Warren odvedl opět skvělou
práci a mou nenasytnou hráčskou duši pekelně navnadil k netrpělivému
očekávání příchodu dalšího kousku z těch nejkouskovatějších - Thiefa
3. :))
Deus Ex
2: The Invisible War
2003
žánr: 3d akce/RPG
výrobce: Ion Storm
distributor: Eidos Interactive
platformy: PC, XBOX
oficiální
stránka
Hodnocení:
8/10