Civilization
3
(by G4ndy)
Po
dlouhé době jsem si udělal čas na toto zhruba dva roky staré oficiální
pokračování legendární tahové strategie Civilization od ještě legendárnějšího
Sida Meiera. Opět jsem se tak v duchu vrátil do dob mého prvního PC,
kdy jsem pařil dnem i nocí první Civku, neb tato Civka se od ní pramálo
liší. :)
Znovu
jsem se shledal se starými známými národy, z nichž jednomu vyvolenému
jsem se stal vůdcem, který ho povede, pokud mu bude přát osud, po staletí.
Náhodně vygenerovaná mapa, nebo jedna v přiloženém editoru vytvořená,
se stala domovem mé malé roztomilé civilizace. První překvapení zaklepalo
na dveře mé jeskyně hned zpočátku, když jsem zjistil že osadníci již
neumí nic jiného než zakládat města. Stavbu cest, dolů, zavlažování,
a podobné havěti, která zvyšuje produktivitu herních políček mají nově
na starosti dělníci. Systém získávání surovin ve městech včetně použité
symboliky se nezměnil, každá i ta nejmenší vesnička čerpá živiny jak
rostlinka z přilehlých políček. Musíte hlídat aby byl dostatek potravin
(symbol obilí) pro uživení expandující populace a zásoba "štítků"
potřebných pro stavbu budov a jednotek.
Čerstvý
vítr do plachet vaší civilizace vžene obchod, který byť zde funguje
značně zjednodušeně přispívá k odlišení nového dílu od těch starších.
Existuje několik druhů surovin, které buď přispívají ke zlepšení nálady
obyvatel, nebo vám umožňují stavbu jednotek. Bez uhlí a železa není
například možné stavět strategicky důležité železnice, které zvyšují
produkci políček a umožňují jednotkám přesunout se vícekrát za jeden
tah. Co když ale jednu nebo obě z potřebných surovin na svém území nemáte?
Ano hádáte správně, pak přijde ke slovu obchod mezinárodní. V diplomatické
obrazovce můžete kromě klasického vydírání a měnění různých věcí, vynálezů
atd. se svým sousedem nově také uzavírat obchodní pakty. Výměnou za
uhlí a železo nabídnete třebas víno a dýně, pokud je pochopitelně na
svém území máte, :) a při troše štěstí se vám podaří uzavřít výhodný
obchod který se dá zrušit až po dvaceti tazích.
Pro
dobyvatele představuje Civka 3 klasicky správnou volbu, spolu s novými
vynálezy přicházejí na svět i nové dokonalejší nástroje zhouby. Každá
vojenská jednotka dostává do vínku špetku RPG parametrů. Pokud bojovníka
vyrobíte ve městě s kasárnami tak získává automaticky statut veterán
(dále rozšiřitelné bojovými zásluhami na statut elita), což zvyšuje
počet jeho životů. Parametry útoku, obrany a počtu pohybových bodů na
tah jsou pro každý druh jednotky pevně stanoveny.
Byť
se v poslední civilizaci nic radikálního nezměnilo, bylo by velkou chybou
jí právě pro tenhle fakt odsuzovat. Sid Meier se svou firmičkou Firaxis
definitivně ví co dělá, tenhle jejich kousek sice není tak dobrý jako
kultovní Alpha Centauri, ale díky velkému množství drobnějších vychytávek
a zjednodušení představuje jednu z nejvyváženějších pekelně návykových
tahových strategii.
Hodnocení:
8/10
Civilization III
2001
žánr: tahová strategie
výrobce: Firaxis
distributor: Infogrames
Platformy: PC, MAC