Commandos
3: Destination Berlin
(by ToM)
Kdo
by neznal sérii taktických akcí Commandos. První díl Behind Enemy Lines,
podle mnohých nejkvalitnější z celé trilogie, byl výtvor neznámé španělské
vývojářské skupiny spadající pod Eidos, Pyro studios. Velice těžké a
propracované mise doprovázené skvělou grafikou a zabíjením Němců byly
pro vyvolené, kteří hru neodinstalovali hned po nezdaru v prvních misích,
zábavou na mnoho hodin. Pak přišel datadisk Beyond Call Duty, který
přinesl několik málo nových nápadů a hlavně nových misí. Na Commandos
2: Men of Courage jsme si museli počkat už trochu déle, ale vyplatilo
se. Přechod do částečného 3D byl na místě, navíc se Pyro moc neodchýlili
od původního konceptu a přidali trochu málo akčnějších prvků. K tomu
si připočítejme několik nových postav (Nataša, Zloděj a pes Whiskey)
a rozšířené schopnosti původního týmu. Dostali jsme se do Severního
ledového oceánu, Paříže, zámku Colditz, podívali jsme se také na "Japonskou"
stranu bojů do tichého oceánu. Navíc v každé misi byla možnost hledat
"bonusy" - ústřižky fotek z WW2, pokud se vám podařilo najít
všechny, měli jste další misi navíc. K deseti základním tady tedy bylo
9 bonusových, tzn. 19 misí a zábava zhruba na 14 dní (pokud jste si
nehráli na Arnieho v Komandu a nešli do všechno jen olovem, pak jste
si to mohli vydělit dvěma:-)
Po
necelých dvou letech vývoje přišel na scénu třetí (a podle vývojářů
taky poslední) díl série. Velká reklamní kampaň, která předcházela vydáním
hry, všechny přesvědčovala, že to bude bomba. Je to pravda? Ne docela...
Vezmeme si to ale od začátku - Commandos 3 jsou opět na třech CD a instalace
tedy nezabere zrovna nejmíň času a asi 2GB místa na disku... Po spuštění
hry se vám na monitoru zobrazí opravdu precizně vytvořené menu s rytmickou
orchestrální hudbou na pozadí. Následuje tradiční nastavení detailů,
zvuků a vytvoření profilu. První věc, která vás možná zaskočí, pokud
jste pravidelně nesledovali informace o vývoji je, že hra obsahuje 3
na sobě nezávislé kampaně + tutoriál, kterým jsem začal.
Zde
vás hra vede doslova za ručičku - "klikni sem, ano, to je správně,
teď odpravíme prvního němce, vyndej nůž, ano, postav se za němce, podřízni
ho..." už tady je vidět rozdíl mezi druhým a třetím dílem - v Men
of Courage se vývojáři řídili způsobem "hoď ho do vody, on se nějak
plavat naučí..." navíc si každý určitě všimne překopaného ovládání.
Ale k tomu se dostanu později. Nejprve se naučíte zacházet s Green Baretem,
Sniperem a Sapérem. Následuje mise, která vám předvede ukázkovou spolupráci
špion - zloděj, kdy máte se špionem zabavit strážné, mezitím se se zlodějem
dostat do dalšího úkrytu a nakonec ukrást tajné dokumenty. Pro ty, co
nehráli původní díly je to opravdu dobrý návod, jak řešit zapeklité
situace jinak, než salvou z kulometu.
Samotné
kampaně vás zavedou na tři různá místa - do zimního Stalingradu, Střední
Evropy a nakonec do Normandie. Obsahují od tří do šesti misí. Dohromady
jich je 11 nebo 12, podle toho, jak počítáte stalingradskou misi kde
se máte zajistit o bezpečnost generála ODonella. Začínáte se Sniperem
a úkol je prostý: zabít nepřátelského snipera (je to hajzl, bacha na
něj:-) Všude kolem zuří vichřice a vůbec - celé prostředí je graficky
zpracováno na jedničku. Zůstal i systém otáčení mapy o 90°, takže je
hra opět přehledná. To se bohužel nedá říct o zpracování interiérů -
grafika se zde stane rozmazaná, ač v 3D, místy nepřehledná a je to jedno
z největších mínusů hry. Pak (když se vám podaří toho šmejda odkrouhnout:-)
se spustí enginová animace, kterých je ve hře poměrně dost a jsou zvládnuté
na jedničku, a na Stalingrad spadne hodně bomb, německých paragánů a
nakonec přijede i Saper s Baretem. No a všechno živé, co umí německy
se postupně vydá proti vám.. Naštěstí je Baret namakaná bedna a může
odejít s těžkým kulometem na jiné místo a Saper má svoje molotovy, granáty
apod. Když se vám podaří všechny zabít, tak naskočíte do letadla a......
to už bych toho řekl moc, jen napovím, že se další mise, poslední v
této kampani, neodehrává ve Stalingradu, ale v Berlíně (jak napovídá
název hry) a že se jedná o jednu z nejlepších misí ve hře vůbec, protože
zde nemůžete jít způsobem "hele Němec - ratata - huiiiiii!! "alarm!"
- ratata - konec mise..." ale musíte se řídit zásadami původních commandos
a dělat to, co se mi na hře zamlouvá nejvíc (i když je to místy trochu
šablonovité..) - odlákat si Němce z pozice, podříznout mu hrdlo, odklidit
mrtvolu aby jí nikdo neviděl atd. (odklízení mrtvol je zde vytvořeno
zvláštním způsobem - zatímco třeba z okna nebo do kanálu němčoura hodit
můžete, ze střechy, do vody nebo z vagonu je to neřešitelná situace..)
Berlín je opravdu okouzlující - všude pochodují gestapa, mechanici na
stavbě dělají svojí práci, na náměstíčku hlídkuje tank a generála, kterého
máte zabít, hlídá skupina šesti dobře vyzbrojených vojáků. A protože
začínáte v kanále, je největší sranda vylézt z kanálu a přeběhnout do
nějakého úkrytu, než si vás někdo všimne...:-)
Kampaň
ve střední Evropě je nejdelší, obsahuje šest misí, a máte zde za úkol
zachránit cenná výtvarná díla, která se němci pokoušejí dostat do Berlína.
Nejdříve se musíte se Spyem a Thiefem dostat na vlak, který má celou
zásilku převážet. Není to žádná sranda, protože železniční stanice je
opravdu dobře střežená. V této misi bych opět vyzdvihl grafiku - venku
zuří bouře, prší a v tom přijíždí jeden německý náklaďák za druhým,
pracanti odnášejí náklad do stanice ,zatímco oficír stojí opodál, pokuřuje
si cigárko a občas je trochu popožene.. A mezi tím vším se musíte proplížit.
V další misi se musíte dostat ze stanice na vlak, zde jsem objevil snad
největší bug v celé hře, ale ten popíšu později. Následuje mise na vlaku
(doprovázená úchvatnými enginovými animacemi) a několik akčních misí
v nedaleké vesničce. (nejprve se musíte dostat dovnitř, poté na vás
najede banda fritzů a vy se musíte zuby nehty bránit..) Naštěstí jsou
po ruce miny, bazuka, granáty... Po zhruba hodině hraní máte za sebou
obě mise ve vesničce, celou kampaň cca za půl dne.
Nakonec
je zde kampaň, která se pokouší přiblížit hráčům práci elitních sil
před Dnem D na nepřátelském území - likvidace tanků, obrněných transportérů
a zásob paliva na jedné straně, eliminace námořních jednotek na druhé.
A pak je zde samotné vylodění v Normandii na Omaha Beach, kde vám hra
svěří do rukou Green Bareta a bandu spojenců. První dvě mise spoléhají
na stealth akci, poslední (a taky poslední v celé hře) je hodně akční..
Tím
Commandos 3 končí, zhruba po týdnu průběžného hraní, což mi přijde na
hru tohoto typu dost málo. Navíc vám vývojáři tentokrát nesvěřili celý
tým, Nataša, Whiskey a Driver dostali volno... Na druhou stranu každý
člen týmu umí házet granáty, Zloděj se naučil svazovat omráčené oběti,
dostal škrtící strunu a spojenci se už tady nechovají jako kačenky na
střelnici. Opět se zde objevuje funkce "cover mode", při které postava
vyndá zbraň a střílí po všem živém, co vidí. Tentokrát je však více
využívána, než ve druhém dílu. To přispívá akčnějšímu pojetí hry.
Tématem
samo pro sebe je ovládání. Pyro ustoupilo od přehledného ovládání ze
druhého dílu, kde byla pro každou činnost/zbraň přiřazena určitá klávesa.
Zde je systém zbraní naprosto nesmyslný - máte dvě klávesy, kterými
měníte zbraně a jednu, kterou používáte tu právě teď aktivní. Představte
si situaci - hodíte němci cigarety, on přijde, chvíli se rozhlíží a
potom je sebere. Za tento poměrně krátký časový úsek se musíte připlížit
zezadu a omráčit/zaříznout ho. Jenže si neuvědomíte, že máte aktivní
pušku, místo nože a vystřelíte. Následuje alarm, a pak většinou load
(u stealth misí). Nebo jste ještě zvyklí na ovládání z předcházejícího
dílu a zmáčknete kouzelnou klávesu "A", která byla určená pro nůž. Zde
je to "oblíbený" cover mode, takže opět výstřel.....load. Vůbec se zde
až moc často používá kombinace save-load. Mnoho objektů ubylo - například
lahve s vínem. No co, řekne si někdo. Jenže ne každý němec je kuřák,
nebo nemá cigarety a když mu hodíte krabičku, tak prostě ohrne nos.
Zato lahví vína (nebo otrávenou lahví vína:-) nepohrdl a cesta byla
volná. Občasná nepřehlednost se taky vyskytne - v misi, kdy se máte
dostat na vlak se za vagonem "schovává" oficír. Proč schovává? Protože
není prakticky vidět ani z jednoho úhlu pohledu, pouze jednou vidíte
nohu a to když si necháte zvýraznit nepřátelské vojáky. A takovýchto
nepřesností je tam víc. Nebo když si obracíte mapu o 90°, tak se hra
zakousne a rozejde až po nějaké chvíli. Zkoušel jsem to na více počítačích
s různými graf. kartami a situace se opakuje. Takže pokud máte stejný
problém, řešte to jako já: Otočte kameru, stiskněte 2x Esc a jste doma.
Ještě
jednou věcí, která má rozšířit potenciál této hry je multiplayer. Bohužel
se mi nepodařilo získat nikoho na LAN a ceny Velkého žlutého jsou příšerně
vysoké, takže pokud stojí MP za to, tak si ke konečnému hodnocení připočtěte
0,5 bodu.
Commandos
3 bych doporučil všem, co mají rádi taktické akce, ale ne příznivcům
prvních dvou dílů. Je mi líto, ale byl jsem zvyklý na taktickou akci
s pořádným příměsím stealth akce, zde je to často jen akce a stealth
se opravdu schovává někde v koutě. Navíc variabilita je skoro pryč,
hra se uchýlila do šablonovitosti a to taky není dobře. K tomu si připočtěte
nízký počet (nebo snadnou úroveň?) misí a vyjde vám průměrná hra. Nechci
C3 shazovat, je to dobrá hra s určitým potenciálem prosadit se na trhu,
jenže už to není Commandos, tak jak ho známe.
Hodnocení:
8/10