|
(7/10 by Jaxx)
Poslední
kousek do série *simulátorů starosty* byl očekáván s velkým nadšením.
Nebyl to ovšem pouze hype z překrásných obrázků? Je na tom stejně dobře
i hratelnost?
Firma Maxis je v herním světě známa nejvíce veleúspěšnou sérií SIM her
(napadá mě otázka, vydali oni i něco jiného? :)), od prvního a dá se říct
průlomového SimCity, přes odvážné počiny jako SimAnt (simulátor mravence)
nebo SimLife, kde jste si mohli vytvořit svého vlastního živočicha, historie
pokračovala až ke zřejmě nejrozšířenějším Sims (a také k nespočtu The
Sims: cokoliv datadisků :)). Will Wright zřejmě došel k názoru, že by
bylo dobré oživit zašlou slávu hry, která celé toto šílenství odstartovala.
Byl to docela promyšlený marketingový tah, přeci jen *Simsů* se lidé za
dobu jejich existence něco nahráli a jejich mozek prahl po nové potravě.
I nahnala se stáda grafiků, programátorů, zvukařů a jiných osob potřebných
k vývoji hry a spojily hlavy dohromady. A ty hlavy spojovali po tři dlouhé
roky.
Za dobu vývoje SimCity 4 (dále jen SC) k hráčům proudily obrázky, které
svou kvalitou a hlavně detailností vyrazily dech snad každému. Dokonale
vymodelované budovy, vypiplaná krajina a efektně zaoblené rozhraní :),
záběry nad kterými nezůstalo snad žádné oko suché. Videa, která celou
tu krásu uvedla do pohybu nažhavila potencionální kupce ještě víc. Ovšem
vyrojily se i lidé s ukazováky vztyčenými. Bude mít hra co nabídnout i
po stránce hratelnosti? Není to vše pouze povrchní pozlátko? Jistě, grafika,
byť sebekrásnější, nemůže nad hladinou udržet jakoukoli hru. Měl jsem
obavy, aby to nebyl případ právě SC.
Hratelná verze se mi dostala do rukou již před drahnou dobou, tudíž jsem
měl spoustu času na vyzkoušení. První co mě na hře uchvátilo byla neuvěřitelná
propracovanost městské infrastruktury. Můžete ovlivňovat téměř vše, co
nějakým způsobem ovlivňuje chod vašeho města. Od nezbytných daní, jedné
z mála příjmových položek v rozpočtu, si můžete zapnout například veřejný
program na podporu MHD. Zdá se vám to složité? Mohu vás uklidnit, je to
pro člověka zběhlého v promyšleném systému *meňátek* otázka tří kliknutí.
Nováček to samozřejmě bude mít těžší, ale vše se dá naučit. Můžete studovat
spoustu ukazatelů např. ukazatel znečištění vzduchu nebo vody. Všechny
jsou velice snadno přístupné z hlavního panelu.
Stavba budov probíhá vyčleněním zón pro ubytování, průmysl a industriální
oblasti. Lidé si zde již domy sami založí, vy pouze sledujete rostoucí
komíny fabrik. Samozřejmě, pro chod města musíte postavit servisní budovy
(hasičská stanice, nemocnice aj.)a budovy zajišťující chod města jako
takového (elektrárna, skládka apod.). Jejich rozpočet je kapitola sama
pro sebe. Musí být přesně vybalancovaný, protože schodek městského rozpočtu
na vás čeká za každým rohem. Ano, celý celičký nový díl SC se točí kolem
peněz a vypadaných vlasů při sestavování nového ročního rozpočtu. Velice
často se budete slyšet jak říkáte *Sakra, vždyť ta hasičárna nemůže tolik
žrát, jéžiš, a co ta elektrárna? A je to v pr....*. Opravdu účinný návod
na to *JAK VYHRÁT* neexistuje. Každá nová hra je něčím specifická, jednou
vám nad hlavou vybouchne raketa z nedaleké prosperující vojenské základny,
podruhé se začnou kvůli nízkým mzdám bouřit hasiči. Nejhorší jsou ovšem
přírodní katastrofy, inu když se najednou v místech, kde se před chvílí
slušně vyjímala továrna, která přidávala do rozpočtu nemálo bankovek,
objeví taková docela obyčejná sopka, je to na restart :). Ovšem i takovéto
*drobnosti* dodávají hře správný náboj reálně fungujícího města.
Peníze, kolem nich se vše točí. Kdo je nemá, prohrál. Musíte rozmýšlet
doslova každý položený metr silnice, aby náhodou její údržba nespolkla
i tu poslední dvacku, která se nachází v zelených číslech. Je to smutné,
ale nejde si postavit město, které se vám prostě a jednoduše líbí, aniž
by na vás ze všech stran nevyskakovaly hlášky o extrémním schodku. Jednou
mi dokonce ruplo v bedně, jak se říká, a nacheatoval jsem si nekonečné
peníze a postavil jsem si město dle svého gusta. Sice na mě červená čísla
blikaly ze všech stran, ale pocit z opravdu efektně graficky vymodelovaného
města byl skvělý. Přechody mezi denními dobami vypadaly úchvatně. V noci
se každé okno ve hře rozsvítí a dotváří celkový dojem, který ze všeho
nejvíce připomína *spící* New York.
Další podstatnou částí SC, i když ne příliš propracovanou je obchodování
s ostatními městy v regionu. To se ovšem aktivuje až po postavení dvou
a více sousedících měst a dovedení některých spojovacích cest ke konci
mapy. Obchodovat se dá například s elektřinou nebo s vodou. Je to poměrně
efektivní způsob vydělávání peněz, tedy pokud dokážete vytvořit záměrný
nedostatek některé z obchodovaných komodit v cílovém městě. Lze tak vytvořit
pouhé ostrůvky-města, do kterých pouze prodáváte a berete z nich tučný
bakšiš.
Jediná věc, kterou nám Maxis sliboval zůstala již tradičně nesplněna.
Ano, opět jsme se nedočkali plně 3D pohledu. Sice můžete pohled přibližovat
a natáčet, ale co je vám to platné, když se chcete prostě a jednoduše
po vašem městě projít? Alespoň malou interakci s městem můžete zprostředkovat
vašim vytvořeným lidem ze hry The Sims, které můžete do SC dosadit coby
špióny do kteréhokoli domku ve městě. Ti pak donášejí různé problémy,
které se v jejich okolí vyskytují. Ale je to dosti málo ve srovnání s
obrovskými možnostmi *reálné* procházky.
Posledním bodem jsou hardwarové nároky. Hra je sice spustitelná i na poměrně
podprůměrných počítačích, ovšem o nějakém silném zážitku nemůže být ani
řeč. Jakmile počet domků na mapě překročí určitou kritickou hranici, procesor
se zavaří a hra začne neuvěřitelně škubat. Pozor, trhání bylo zaznamenáno
i na procesorech více než dostatečných na dnešní dobu. Největší kopance
byly zaznamenány (i mnou) při zoomovaní a při stavbě jakýchkoli objektů.
Maxis si byl vědom této chyby a vydal opravný patch, ale udivuje mne,
že na to betatesteři ve výčtu chyb zapomněli. Chyba k nepřehlédnutí.
SimCity 4 je určitě nejlepší simulátor starosty dnešní doby, rovněž graficky
je na tom velice dobře, ovšem nesmyslně přehlédnuté chyby a nedostatky
zbytečně shazují závěrečné hodnocení nepříjemně dolů. Pokud ovšem hledáte
hru, ve které si procvičíte vaše čerstvě nabyté znalosti z ekonomie, popřípadě
jste adeptem na budoucího pražského primátora, není zde důstojný konkurent.
|
|