PC hry - recenze


Age of Wonders

Jistě jste už někdy slyšeli o hře Warlords docela povedené tahové strategii z fantasy prostředí. Warlordi byli poměrně originální a hratelné už od prvního dílu. Po technické stránce však zaostávaly za zbytkem světa. Toho si zřejmě všimli lidé z New World Computingu a vydali své dílko okořeněné světem Might and Magicku, Heroes. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Age of Wonders 2: Shadow Magic

Tým Triumph slavil první triumf už s původními AoW, vynikající fantasy tahovkou, která světu ukázala že není všechno HOMAM co se třpytí. Ba co víc AoW je na tom stále i s odstupem času lépe než celá série Herosesů. Jak potom obyčejný hráč přijde ke druhému dílu, a ještě lépe, k datadisku pro druhý díl? číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 20.09.2003
Aliens versus Predator

Když sem poprvé spustil tuhle perfektní hru a zahrál si mariňáckou kampaň, byl sem doslova šokován. Šok my způsobil zlomyslný vetřelec, který se na mě usmál, respektive zasyčel. Zbytek mého hraní se nesl v podobném duchu. AVP je 3D akce jako řemen s neuvěřitelnou atmosférou. Právě s tou atmosférou, která táhne všechny fanoušky k dokonalému kultovnímu hororu vetřelec. H. R. Giger, umělec, který dal vetřelcovi tvar, je vskutku génius, dokáže bez problémů ztvárnit ty nejhorší lidské noční můry. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Arx Fatalis

Již dlouhou dobu jsem si nezahrál nějaký pořádný dungeon nesoucí se v duchu starých dobrých časů. A právě proto jsem byl víc než mile překvapen, když mou cestu konečně zkřížilo věhlasné RPG Arx Fatalis. Ne že by se jednalo o nějaký veskrze staromódní počin, nicméně, ani autoři sami se netajili svou inspirací ve starých dílech zaniknuvšího studia Looking Glass, autorů prvních dvou Thiefů, System Shocků a mnoha dalších kvalitních her. Studnicí nápadů, ze které bylo při tvorbě Arxu hojně čerpáno, se totiž stala právě Looking Glassí dvoudílná série Ultima Underworld (dále jen UU), jejíž první a v zápětí i druhý díl zazářil koncem roku 1992 (v roce 1997 pak vyšla předělávka jedničky na Play Station - dnes se jedná o velkou sběratelskou raritu). Klasické krokovací dungeony byly v době vydání UU velmi populární, UU ale jako jedna z prvních v žánru předvedla svobodu pohybu ve 3D - a to velmi úspěšně. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 18.04.2005
Baldurs Gate:Tales of the Sword Coast

Jak jinak začít, než úvahou o tom jestli je BGT ten nejlepší datadisk v historii lidstva. V historii počítačových RPG určitě ano, neboť do hry přináší tolik nového, co nám chybělo a tolik starého co bylo zapomenuto, být trochu delší, klidně by se mohl vydávat za druhý díl. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Black and White

Je v tom rozdíl černý nebo bílý, na tuto otázku chtěl odpovědět ve své hře Peter Molyneux, přezdívaný Mulimex. Jak je pro něj typické opět vyprodukoval značně originální ovšem nedotaženou hru. Nebýt jeho jména a reklamy nebyl by B&W žádný trhák. B&W je vlastně jen o trochu komplexnější Tamagoči simulátor. Všichni známe tu odvěkou potřebu lidí starat se o něco, vždyť na této potřebě visí celá existence, pokud by se nikdo nestaral o děti, lidstvo by zajisté zaniklo. No a chytráci si vypočítali, že na takovýchto a mnohých dalších genetických vlastnostech lidstva se dá vydělat, ať už jde o Tamagoči nebo B&W. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Když se mě před nedávnem jeden můj známý zeptal jakou adventuru bych mu doporučil, dlouho jsem se nerozmýšlel.. „hráls Broken Swordy?“ „Ne, co to je, to neznám“ „chyba…“ Broken Sword 1 a 2, dle mého soudu nejlepší a nejpropracovanější hry tohoto žánru. A nyní přišlo pokračování. Pokračování, od kterého se čekalo opravdu hodně – přechod do 3D, revoluční systém ovládání, příběh přinejmenším stejných kvalit jako první dva díly… Dokázali v Revolution Software překročit svůj stín? Nastolili opět pomyslnou laťku do závratných výšin? číst dále

autor: ToM, vloženo: 28.03.2005
C&C Generals

Zatím poslední pokračování řady Command & Conquer. Tito vývojáři už mají nějaké ty zkušenosti, a tak se od nich očekávalo to nejlepší. Převedení do 3D se jim povedlo a hra má zase něco do sebe. Očekávání jistě splnili, důkazem toho je mnoho spokojených fanoušků. Já osobně jsem tedy čekal trochu více, ale i tak je to hra slušná a podle mě za dohrání určitě stojí. Po multiplayeru jsem ji ovšem nikdy nehrál, a tak nejsem bohužel obohacen o tyto zkušenosti, které ke hře bezpochyby patří. číst dále

autor: MaterPJ, vloženo: 20.02.2004
Call of Duty

Pro všechny, jimž nestačilo kopání do zadku náckům v Medal Of Honor, se na trhu objevuje hra podobného, ne-li úplně stejného ražení, dokonce na ni pracoval téměř identický tým. Bude ovšem stejně dobrá? číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 15.04.2004
Civilization

Civilizace - první tahová strategie, kterou jsem kdy slintajíce viděl. První tahová strategie, kterou jsem slintajíce hrál. První droga, kterou jsem kdy užil (poslintaný) - a podlehl jí. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Civilization 3

Po dlouhé době jsem si udělal čas na toto zhruba dva roky staré oficiální pokračování legendární tahové strategie Civilization od ještě legendárnějšího Sida Meiera. Opět jsem se tak v duchu vrátil do dob mého prvního PC, kdy jsem pařil dnem i nocí první Civku, neb tato Civka se od ní pramálo liší. :) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 01.04.2004
Colonization

Pokračování Civilizace? Ne, úplně "nová" hra, stavící na zdánlivě podobných principech známých ze své předchůdkyně. Na rozdíl od ní si nebere na mušku celé dějiny lidstva ale jen jeden z jejich zajímavých úseků, a sice kolonizaci Nového Světa - Ameriky. Není od věci zmínit, že je to hra mnohem složitější a komplexnější než stará známá civka. Při oné komplexnosti ovšem utrpěl záběr, kterým Colonka oplývá, stává se tak mnohem komornější simulací objevení a kolonizace jednoho fláku země a pár ostrůvků. Colonka používá podobné trochu roztomilejší grafické zpracování jako Civka - mapa je rozdělena do čtvercových polích, přičemž na každém z nich se můžou nacházet jednotky či městečka. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Command & Conquer Generals: Zero Hour

Série Command & Conquer je jednou z nejznámějších v celé herní historii. Její počátky se datují hluboko do roku 1996, kdy vyšel první díl. Ihned po svém vypuštění sklidil obrovský úspěch po celém světě. Bylo to částečně způsobeno i tím, že v té době nebyl trh přesycen real-time strategiemi, jako je tomu dnes. Westwood Studios, firma která stojí za sérií C&C měla za sebou již jeden úspěch, který byl dokonce větší než C&C, světoznámou hru Dune 2. Prapředka všech RTS. Je to s podivem, ale koncept nastolený roku 1994 právě D2, tzn. vytěž peníze, vyrob jednotky a pošli je zničit nepřítele, vydržel v takřka nezměněné podobě až dodnes. A lidi to stále baví. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 04.12.2004
Commandos 3: Destination Berlin

Kdo by neznal sérii taktických akcí Commandos. První díl Behind Enemy Lines, podle mnohých nejkvalitnější z celé trilogie, byl výtvor neznámé španělské vývojářské skupiny spadající pod Eidos, Pyro studios. Velice těžké a propracované mise doprovázené skvělou grafikou a zabíjením Němců byly pro vyvolené, kteří hru neodinstalovali hned po nezdaru v prvních misích, zábavou na mnoho hodin. číst dále

autor: ToM, vloženo: 01.04.2004
Czech Soccer Manager 2002

Už uplynulo hodně vody od dob, kdy jsem se naposledy bavil nad českou freewareovou hrou. Naposledy to snad byli Bulánci. Před nějakým tím pátkem se mi ale do rukou dostal nový počin z dílny Petra Vašíčka, chlubící se názvem Czech Soccer Manager. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 14.12.2003
Deus Ex

Nepochybujme o Warrenu Spectorovi. Jeho herní počiny jsou srovnatelné jen s máločím. Jako herního designéra by ho jistě bylo zajímavé pozorovat při tvorbě a nechat se unášet jeho nekonečnou inspirací. Ať už cokoliv tvrdíte, Warren Spector je muž na svém místě. Umí tvořit hry, na které se nezapomíná. Čistá genialita? A také jeho přirozenost. Před sebou máme Deus Ex... číst dále

autor: PERKman, vloženo: 15.03.2005
Deus Ex 2: The Invisible War

Hned na úvod se přiznám že nejsem žádný přehnaně velký fanda původního Deusu Ex. Nesouhlasím s četnými tvrzeními že se jedná o nejlepší hru všech dob (byla prostě jen dobrá:), a ve finále si dokonce troufám tvrdit že nový deus-ex je o chlup lepší než jeho předchůdce! Ale vezměme to pěkně po pořádku. :) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 01.04.2004
Diablo 2

Je tomu už dávno, co celý svět uchvátila jedna z prvních her studia Blizzard, Diablo. Autoři vsadili vše na primitivní systém vývoje postavy i dialogů, kvůli kterému část hráčů popírá škatulkování Diabla jako RPG, ale když od tohoto faktu odhlédneme, tak objevíme neuvěřitelně zábavnou hru, při které nemusíte pročítat zdlouhavé dialogy, ani zkoumat miliony statistik, jako u her čistě RPG žánru. Blizzard se jako pokaždé trefil do vkusu hráčů a už první Diablo bylo ve své době přelomovým dílem, a když se objevili zvěsti o dvojce, napětí hráčské veřejnosti bylo obdobné jako při nedávném čekání na Half-life 2. Splnila dvojka obrovské očekávání ? Jak už většina z vás dobře ví, tak pro drtivou většinu hráčů ano. I když první reakce byly rozpačité. číst dále

autor: Starkiller, vloženo: 08.09.2005
Doom 3

Legenda se po letech pro někoho více, pro někoho méně nesnesitelného čekání vrátila. Je hodna svého jména, nebo vrhá stín na své předky - potažmo autory? Odpověď není vůbec jednoduchá, přijměte tedy mou malou pozvánku na exkurzi zachytávající chronologicky pocity, které mnou během hraní tohoto kousku prostupovaly. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 21.09.2004
Dungeon Keeper

Vezměte čerstvé maso a vložte ho do mikrovlnné trouby značky Mulimex, přidejte býčí žábu a už na čtyřicet máte červenou. Z kouřící mikrovlnky vyleze rohatý sekáč s jasnými radostnými úmysly, zda vám uklidí či zdevastuje byt, to je jen otázka pohledu. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 15.03.2005
Dungeon Master

Na věky zapsaný svou královskou krví v síních slávy je DM tím základním co by měl mít každý správný hráč RPG za sebou. V jednoduchosti tkví dokonalost. I s archaickým technickým zpracováním může DM zářit stejně tak dnes jak dřív. Po všech stránkách propracovaný, vychytaný systém, který asi nejlépe přenáší domnělá papírová pravidla na monitory si nic nezadá s kdejakými novějšími konverzemi. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Dungeon Master 2

Pokračovatel starého bratra, který kdysi dávno rozžehnul louče dungeonů na PC, je přesně takový jaký fandové očekávali. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Dungeon Siege

Dostane se váš počítač do obležení? číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 27.08.2003
Earth 2140

Neznamý polský tým Topware bez zbytečných fanfár vydal svoji prvotinu, a byl to nástup vskutku raketový. Vždyť komu se podaří i dnes prodat v České Republice tolik kopií hry z východu... číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 24.09.2004
Fallout

Her s postapokalyptickou tématikou tu již bylo mnoho a mnoho. Jako maják spásy však mezi nimi vyčnívá jediný pravý prorok Fallout. Nesporná genialita této hry poznamenala mnohé duše, a ukázala jim jak má vypadat správné RPG z blízké, veselé budoucnosti. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Fallout 2

Pokračovatel velectěného veličenstva Fallouta by se dal spíše nazvat datadiskem, nepřináší totiž žádné závažné novinky. Má všechno to co správný datadisk. Nejdůležitější "novinkou" je asi fakt, že tolik nepadá, ze začátku jsem si myslel, že už nikdy více nezažiju útrapy spojené s tímto nepříjemným aspektem, avšak jakého bolestivého omylu jsem se dopustil. Přibyla nějaká nová grafika, v ulicích už nechodí jenom ti stále stejní dospělí, ale jsou zde k vidění i shrbené děti. Už do tak poměrně rozsáhlého arzenálu zbraní přibyly další skvostné kousky z nichž nejzajímavější je Guasova puška, která střílí projektily rychlostí blízké rychosti světla (každému fyzykáři zaplesá srdce). číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Fantasy General

Steel panthers, klasická tahová strategie z druhé světové války převedená do fantasy prostředí, tak by se dala stručně odbýt tato vynikající hra. Existuje však mnoho důvodů proč tomu tak nebude. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
FIFA 2004

Stejně jako každý rok i letos na podzim se objevil nový díl série, jejíž historie se táhne téměř celých dlouhých deset let. Má ovšem stále co nabídnout mnohokrát nastavovaná kaše, zvlášť pokud tu byl loni takřka bezchybný předchůdce? Troufám si říci, že ano. A ještě předtím, než po mně hodíte ty kameny tak bych se pokusil můj názor obhájit. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 14.03.2004
Freedom Fighters

Je středa, asi 3 hodiny odpoledne, jsem u kámoše. Za půl hoďky máme jít na ping-pong a já se ptám: "Tak co dáme? Máš něco novýho?" "No, kámoš mi sem dones nějakou akční věc, trochu sem to hrál. Je to docela dobrý" odvětil. "No tak to tam dej." A jen co mě to nechal chvíli hrát, musel sem se ho zeptat, jestli mi to nepučí domů. A taky, že půjčil. číst dále

autor: MasterPJ, vloženo: 23.09.2004
Freelancer

Nikdy jsem nenašel zálibu v ne moc často ztvárněném žánru vesmírných simulátorů. První (a do příchodu Freelancera také poslední) hra, která částečně proměnila můj pohled na věc, byla již dávno v počítačovém pravěku stařičká hra Elite, kterou jsem sice nikdy nehrál, ale spousty textu, které jsem o ní četl mi v hlavě utvořily velice hezkou představu o nikdy nekončící hře, ve které je možno být čímkoli. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 11.07.2004
Gunman Chronicles

Všemožných single-player modifikací Half-lifu je moře, ba ne jsou jich oceány. Byť svou kvalitou často kolísají kdesi na úrovni pro mě nesnesitelné, najdou se mezi nimi i pravé skvosty, které jednoduše nikde jinde nenajdete. Mají také jednu velkou výhodu, jsou k dispozici zdarma na netu, jediné co pro jejich spuštění potřebujete je plnej half, kterého zaručeně máte. Neboť tahle hra je to nejlepší co se v novodobé historii PC her kdy vyskytlo, jako jedinému se mu po dlouhé době, kdy jsem myslel, že snad umřu, podařilo skloubit hned několik zašlých hodnot, které dělají hru hrou. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 27.08.2003
Half-Life 2

Kam se poděl duch původního Half-Lifu? Co jen té dvojce chybí? Takové otázky jsem si během hraní HL2 kladl nejčastěji. Je to snad nedostatečný důraz kladený na příběh, či snad odklon od náplně původní hry? číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 10.04.2005
Half-Life: Blue Shift

Moc dobře si vzpomínám jaké naděje sem vkládal do BlueShiftu, zvláště uvážím-li svou zmlsanost předchozím vynikajícím datadiskem pro Half-Life - Opposing Force. Poté co jsem si přečetl několik recenzí, které nemluvili o BS v jeho prospěch, ba naopak spíš souhlasili s jeho exekucí, sem byl znechucen. Jak může vydat Sierra něco takového?? Říkal sem si. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 09.09.2003
Hitman 2: Silent Assassin

Představte si, že jste se narodili ze zkumavky. Že vás někdo odmalička vychovával k zabíjení. Vypadali jste jako vašich několik desítek bratrů, jediné poznávací znamení byl čárový kód na temeni plešaté hlavy. Neměli jste jméno, pouze ID číslo. Vaše budoucnost byla jasná – měli jste pracovat pro nejmenovanou agenturu v oboru nájemné vraždy. A tak jste zabíjeli. Nenápadně jste si vyhlédli cíl, zjistili jeho slabiny. Obešli stráže, našli temný kout a pak nechali pracovat svoji škrtící strunu. Ale jednoho dne vás začalo hryzat svědomí. Už jste nechtěli zabíjet. Uvědomili jste si, že jste osobnost, která si chce vést svůj vlastní život, a tak jste se uchýlili na Sicílii do kostela pracovat jako zahradník a zpovídat se ze svých hříchů... číst dále

autor: ToM, vloženo: 12.07.2004
Ishar Trilogie

Staré, zašlé časy klasických dungeonů jsou už dávno pryč. Labutí písně v podobě třech dílů Isharů jsou natrvalo zapsány v myslích těch, kteří je hráli a dohráli. Pravý krokovací systém Dungeon Mastera dostal v Isharech kouzelnou podobu. Nádherné exteriéry, perfektní herní svět, pravidla a vůbec mnoho faktorů činilo Ishary skvělými hrami. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Jedi Knight: Jedi Academy

Hra Jedi Knight: Jedi Outcast měla veliký úspěch, to je nesporný fakt. Není tudíž divu, že její pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat a asi tak rok po vydání této akční Star Wars pecky se na nás usmálo její pokračování - Jedi Academy. Když se podíváme lehce do historie, tak nám vyjde, že se jedná již o třetí, anebo, pokud počítáme i nejstraší titul Dark Forces, dokonce čtvrté pokračování série, a to už je hezké číslo. Nicméně na pokračování se tentokrát čekalo mnohem kratší dobu, takže se žádná extra velká revoluce nekonala. Podívejme se tedy, jak Jedi Academy vypadá. číst dále

autor: ToM, vloženo: 04.12.2004
Kutar

Tato hra se dá charakterizovat třemi slovy: freeware, roztomilá a japonská. To ale samozřejmě nestačí, to by byla neúcta k tomuto téměř epickému :)) dílu. číst dále

autor: blick, vloženo: 20.09.2003
Legacy of Kain: Defiance

Poslední díl velkolepé upírské ságy, ještě více akčnější, ještě více epičtější než všichni jeho předchůdci, je zde! Crystal Dynamics, v současnosti nejzhýčkanější tým Eidosu, konečně odhalují odpověď na kterou fandové dlouho čekali - JAK TO VŠECHNO DOPADNE! :) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 05.06.2004
Legacy of Kain: Soul Reaver

Crystal dynamics, tým známý hlavně díky Gexovi - roztomilé to hopsačce se vrhl na poněkud "vážnější" tvorbu, jakou pokračování úspěšné a netradiční RPG adventury bezesporu je. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Lemmings

Vykračuju si to takhle jednou do školy a těsně přede mnou proběhne zelená postavička, řítící se střemhlav proti příjíždějícímu náklaďáku. Řidič znuděně zatroubí, zelený mužík se stejně znuděně rozprskne o nárazník a jeho zbytky se zachytí o stěrače. Vůbec mě to nerozházi, neboť vím že jsou mezi námi. Kdo? No přece lumíci. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Max Payne

"Že ta nová učitelka vypadá jako ta prostitutka z maxe?" "Myslíš tu u toho baru?" "Jasně." "To by odpovídalo." "A co, už si Maxe dohrál?" "Jasně, jenom mi hned nedošlo co mám dělat na tý střeše." "Že je naprosto špičkovej." číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 16.12.2003
Max Payne (Jaxx)

Atmosférická střílečka z pohledu třetí osoby se objevila na světle božím v roce 2001. Finský tým REMEDY, stojící za touto gamesou tajil informace o samotném příběhu skutečně až do poslední chvíle, ovšem to, co se posléze rozpoutalo na obrazovkách našich monitorů bylo pravým pařanským rájem. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 24.10.2003
Max Payne 2

Jak začít recenzi na zřejmě nejočekávanější projekt loňského listopadu? Zřejmě mezi vámi není člověka, který by neznal alespoň náznak toho, kdo je Max Payne. Ovšem pro ty černé ovce je tu malý reminder. Max je policista z NYPD, který se po vraždě své ženy a dítěte ocitl na hranici mezi životem a smrtí. Vydal se na cestu za pomstou, na níž mu zpočátku asistuje Vladimir Lem a později i vůdce tajné korporace Inner Circle, Alfred Woden. Na konci prvního dílu Max povraždí lidi odpovědné za jeho osobní katastrofu a po zatčení a formálním očištění se vrací do řad policejního sboru. Po nějaké době pohodové práce (s občasnými halucinacemi a nočními můrami) dostává Max za úkol vyšetřit střelbu v jistém skladišti. Na první pohled případ jako každý jiný, kdyby ovšem ono skladitě nepatřilo Vladimiru Lemovi. Max se tak opět dostává do víru událostí s překvapivými zvraty a bezesporu zajímavým rozuzlením. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 14.03.2004
Medal of Honor: Allied Assault

Tento vykonstruovaný text slouží pro větší přehlednost a zlidštění recenze. Odehrál se mezi mnou a fiktivní osobou, říkejme ji třeba lammer. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 16.12.2003
Medal Of Honor: Allied Assault

"Fowley, popadněte ten kulomet a pokropte je !" řval můj kapitán a ukazoval na nedaleko stojící opuštěný kulomet ráže 0.44. Všiml jsem si, že nábojů rozhodně nepozbýval. Chopil jsem se pažby a stiskl kohoutek. Před hlavní jsem rozpoutal peklo, které bylo na protější straně pole znásobeno střelbou mé jednotky do roty zmateně pobíhajících Němců. Když tu najednou můj věrný přítel McLanighan padl v písek Normandské pláže. Jeho průstřel přilby nevěstil nic dobrého. Kapitán Williams zařval "Sniper, támhle na dvou hodinách. Fowley vemte si tady Garanda a dejte mu pocítit zač je toho loket."

číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 16.12.2003
Metal Gear Solid

Je tomu již pár let co jsem si bláhově myslel, že na Play Station existují pouze hry pro dementní puberťáky. Této fatamorgány mě zbavil právě Metal Gear Solid, hra která definovala žánr stealth akcí. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Metal Gear Solid 2: Substance

Konečně mi bylo dopřáno zahrát si a dohrát pokračování jedné z mých nejoblíbenějších her - Metal Gear Solida. I přesto, že jsem k MGS2 přistupoval se skutečně velkými očekáváními, nezklamal mě výsledný dojem ani v nejmenším. A pokud o to stojíte, můžete si nyní poslechnout stručný výčet toho co mě na této hře uchvátilo. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 28.01.2005
Mission Critical

Psal se rok 1995 a žánr point-and-click adventur zaznamenával menší renezanci, většina náročnějších titulů, rozpracovaných na popud velkého úspěchu děl od Lucas Arts a Sierry, se právě v tomto roce drala na svět. Do početné skupiny novorozenců, ležících na pultech obchodů - místo do plen, zabalených do krabic - se přidal i čerstvý přírůstek Mission Critical (dále jen MC, a podotýkám že podobnost s názvem tohoto magu je čistě náhodná. :o) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
MotoGP

Biaggi, Rossi, Checa... tyto jména jistě nejsou fanouškům motorismu neznámá. Ikony světa rychlých kol. Nedostižní sršni. Našlo by se jistě spousta dalších přirovnání pro tyto závodníky, za jejímiž stroji zůstává povětšinou pouze žíznivá čára. Nicméně i přes jejich známost (možná právě pro ni) se ještě nikdy neobjevili všichni pospolu v jedné hře na PC. Vždy, když vyšla nějaká simulace závodů motocyklů, neměla buď licenci nebo byla věnována pouze jednomu konkrétnímu závodníkovi. To se ovšem změnilo s příchodem hry MotoGP. Hry, která nabízí (nejen) projížďku s těmto velikány motocyklového sportu. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 21.09.2004
Need for Speed Underground

Příznivců motoristického sportu není ve hráčské komunitě zrovna nejvíc, ale i pro tuto poměrně malou část se vytvářejí velice kvalitní hry. Daly by se rozdělit do několika skupin: simulátory rallye, okruhové závody a ty ostatní.. Mezi ně se řadí i série Need for Speed. První díl této řady vyšel už v roce 1995, tedy před devíti lety. Od té doby nás vývojáři EA pravidelně obdařují dalšími kousky. Každý díl byl o něco dál než předchozí a určoval směr, kterým by se měl další vývoj simulátorů vyvíjet. Spojovalo je jedno: nádherná nablýskaná luxusní auta, honičky s policií a venkovské tratě s rajskou krajinou okolo.. To se letos mění. číst dále

autor: ToM, vloženo: 15.04.2004
Neighbours from Hell

Sousedi jsou různí. Někteří jsou přátelští, hodní, milí, jiní zase podezřívaví, arogantní, nenávistní... Každopádně jsou součástí vašeho života. Je jedno jestli je vídáte denně u šálku kávy, nebo se s nimi nemůžete vystát. Pokud patříte do skupiny, co nemá své sousedy zrovna v lásce, a nebýt 3D stříleček typu Painkiller udržujících vaši nenávist na přijatelné úrovni, už byste seděli v místnosti se zamřížovaným oknem s koulí na noze, pak je toto zaručeně hra pro vás. Neighbours from hell, jak již sám název napovídá, je totiž hra z prostředí nekončících sousedských hádek a sporů, naschválů a podrazů. číst dále

autor: ToM, vloženo: 28.01.2005
Painkiller

Tak jsem po dlouhé době dostal chuť na nějakou bezduchou odpočinkovou hru a soudě podle toho co psala kritika o Painkillerovi nezdálo se lepší volby. Kupodivu tato bezduchá střílečka nepostrádá intro, věru zajímavé. Nicméně Painkillerovi bych milerád tento jeho "plus" včetně všech ostatních filmečků prominul, protože jsou po technické i obsahové stránce odpudivé. Gumoví panáci pohybující se dřevěnými pohyby, kteří v intru vystupují mi připomněli úvodní humus k Medal of Honor. Nejhorší na tom všem je že se autoři pokouší filmečky hru jaksi zvážňovat což se míjí účinkem o několik tisíc mil. Děj stačilo shrnout do jednoho slova - "střílení" a nezatěžovat hráče trapným příběhem. Autoři mě tímto tedy hned na začátku velmi zklamali protože slibovali opravdu "nehorázně bezduchou střílečku" a tento svůj slib nejspíše proto, aby se přiblížili současnému standardu, nedodrželi. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 14.07.2004
Pharaoh

Období starověkého Egypta je velice vděčným námětem pro spoustu her i filmů. Namátkou jmenujme sérii StarGate nebo z her dnes recenzovaný Pharaoh. Aby taky ne, když se egyptské náboženství vyznačuje velkým množstvím rozdílných bohů, kteří bývají velice často připodobňováni k lidem, nejen svoji povahou. Každý bůh je kapitolou samou o sobě.  Pokud bych měl jmenovat nějaký další významný znak Egypta jako takového, jsou to bezesporu pyramidy a celá egyptská architektura vůbec. Pokud jste někdy měli něco dočinění s překrásnými egyptskými svatyněmi, starobylými chrámy či hrobkami faraónů, musela na vás dýchnout atmosféra stará několik tisíc let, atmosférou ovšem nepozbývající. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 27.02.2004
Planescape Torment

Souběžně s Baldurovou Bránou vznikalo v dílnách Black Isle "podobné" RPG Planescape. Vyšlo o pár měsíců později a to se mu stalo osudným, hráčská obec tehdy hodovala na BG a neměla čas se soustředit na nějaké další, ještě lepší dílko. Na Planescape ležel velký stín staršího bratra, který se stal mezi tím velkou senzací. Ale co z ocenění zbylo na Planescape, když BG všechno vyzobalo? číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Postal 2

Brutalita, čirá brutalita čiší z druhého dílů naprosto úchylné série Postal. Choré výplody bezmozkových mozků se sešly v tomto cynickém *díle*, urážejícím všechny za všech okolností. Je libo zabíjení policistů? Nebo snad černochů? Chlápků v turbanech, nápadně připomínajících islámské teroristy? Ano, to vše je zde možné. A ještě mnohem víc. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 04.06.2004
Red Faction

RF, hra která měla pokořit Half-Life. Mohlo to být, jak blízko tomu lidé z Volition byli a přece jen se nechali strhnout Play Stationovskými požadavky: hra musí být alibistická, nesmíme nikoho urazit, nejlépe aby neměla žádný nebo doplňkový příběh. A přesně tak RF vypadá. Perfektní engine, kterému se nedostalo tolik prostoru kolik si zasloužil, dokáže skvělým způsobem propočítávat deformace v reálném čase. V mapách si můžete vytvořit tunel či prostřílet zeď, nejedná se při tom o žádné předdefinované sekvence, vše vytváří přímo samotný engine. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 27.08.2003
Return to Castle Wolfenstein

Ještě než tu bude černý kůň ID nový Doom, rozhodli se vydat tihle "průkopníci" na poli 3D akčních stříleček pokračování starého dobrého volfíka. K účelům hry posloužil Quake3 engine, který se sice moc nehodí pro rozsáhlejší mapy, ale i tak se podařilo schopným mapperům tuto Achylovu patu high-tech enginu zamaskovat. Hned dva nezávislé týmy Gray Matter (single) a Nerve (multiplayer) se postarali jednak o velké výrobní náklady a také o to, že se RCTW nestal propadákem, což by mohlo image ID hodně poškodit hlavně před chystaným novým Doomem. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 27.08.2003
Rise of the Dragon

Byl to úplně normální den r 2056 v Los Angels, chvílema sem se zaposlouchával do pouličního hukotu někde tam dole, chvílema sem jen tak koukal do stropu a přemýšlel o svym životě. Při všech těch vzpomínkách mi bylo jasný jen jedno - lehkej teda rozhodně není a ani nikdy moc nebyl. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Sim City

První ze série sim her od Maxisu byla ve své době velice populární simulace stavby města Sim City. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Simcity 4

Poslední kousek do série *simulátorů starosty* byl očekáván s velkým nadšením. Nebyl to ovšem pouze hype z překrásných obrázků? Je na tom stejně dobře i hratelnost? číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 14.03.2004
STAR WARS: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords

Vydání prvního dílu Knights of the Old Republic znamenalo další výrazný krok v expanzi světa SW na pole počítačových her. Svého hrdinu si již sice nějaký ten čas mnoho lidí šlechtí v SW: Galaxies, ovšem offline RPG z prostředí Hvězdných válek, to tu ještě nebylo a nutno říci, že přesně něco takového tady chybělo. Vývojáři z Bioware nasadili prvním dílem laťku hodně vysoko, ale přesto byla práce na druhém dílu svěřena Obsidianu, studiu složeném víceméně z autorů proslulého Falloutu. Vývoj prakticky nemohl padnout do lepších rukou. číst dále

autor: Starkiller, vloženo: 20.04.2005
StarCraft

Pokud bych měl sestavit svůj historický žebříček nejlepších her, které jsem kdy hrál, realtimová strategie StarCraft by určitě zaujímala jedno z předních míst. Nedá se zapomenout na kouzelné chvíle, kdy pod okovanými kanadami mých chrabrých mariňáků skončily první vnitřnosti nenáviděných Zergů. Na inovativní grafiku, která vyrazila dech nejednomu stratégovi. Bylo toho prostě moc a já se pokusím to vše popsat. číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 24.09.2004
StarCraft: Brood War

Tato hra mi úplně učarovala, řekl bych dokonce nejvyváženější strategie, jaká kdy byla. Animace povedené, hudba jakbysmet. Hra není příliš náročná a nepronikne nikam, odkud jí už nedostanete. Uninstall je bezproblémový. A multiplayer fungoval zatím na všech počítačích, na kterých sem to zkoušel. Jednoduše špica. číst dále

autor: MasterPJ, vloženo: 24.09.2004
Street Rod

Třeste se všechny Need for Speedové, Gran Tourismové a vám podobní, neboť přichází král. Už jeho původ jasně poukazuje na vysoké kvality, pochází totiž z jednoho z nejváženějších herních šlechtických rodů - California Dreams. Pravda, dnes už si na tento slavný přeslavný rod vzpomene jen málokdo, ale tak tomu chodí, velkorody umírají po meči či přeslici - v našem případě spíše po komerci. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
System Shock 2

Právě jste se probudili na palubě vesmírné lodi UNN Von Braun kotvící poblíž planetky Tau Ceti 5, vzdálené 67 triliónů mil od Země... Takové věci se běžně stávají, což o to, horší je, že při prvním pokusu o procházku po okolí, začne vaše okolí podezřele jiskřit a vybuchovat. Co se dá dělat, tahle vesmírná kocábka přestává držet pohromadě a tak vám tajemný hlas doktorky Polito, která vás probrala z hibernačního spánku, doporučí aby jste se přesunuly na stabilnější paluby. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 25.09.2004
The Dig

Po ostudně krátkém Full Thortlu potřebovali vydobýt u Lucasů zpět post krále adventur. Jejich pozice nebyla nikterak lehká, neboť se díky multimediálním shitům zprotivili většině z tvrdého jádra adventuristů, kteří před časem s chutí hltali jejich staré "velké" adventury ala Indiana Jones. Nyní se ale začali obracet jiným směrem? Nebylo se čemu divit, mladé ambiciózní týmy, které měli vůli Lucas Arts ve všem překonat, mu počali pomalu ale jistě vyžírat adventurní koryto. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
The Thing

Jaký by byl svět bez strachu? Na tuto otázku by se hledala odpověď jen velmi těžko... Strach hrál odjakživa jednu ze zásadních rolí nejen v historii lidstva - nejednou nás hnal kupředu a nutil nás přežít. Jaký by byl svět bez strachu v počítačových hrách? Pro milovníky kvalitních survival hororů dozajista pěkně nudným místem... číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 10.02.2004
Thief 2

V jednom pochmurném světě, v jednom ještě pochmurnějším městě, v jedné šedé kápi právě teď Garet mistr zloděj vyprostil z dřevěného trámu provazový šíp. Schovávaje ho zpět do toulce bleskurychle obhlédl situaci, Dark engine s menšími obtížemi vykreslil okolní uličku, textura oblohy působila sice směšně, ale na to byl mistr zloděj zvyklý. Počal naslouchat zvukům prostředí, 32 kanálů je i na Sound Blaster Live! trochu moc a tak, kromě kapiček potu obstarožního audio procesoru Emu10k, náš šarmantní Garet vnímal brumlání o kus dál stojícího strážného, slyšel vzdálené kroky kohosi po dlažbě. Někde pod sebou, v hloubi kanálu zaslechl úzkostlivé zapištění krysy, konec konců nebylo se čemu divit, právě začala hrát pochmurná melodie, která si pohrávala s ambientními zvuky tak, že místy nevěděl, kde mu ucho stojí. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Thief 3 preview

Thief 3 je nyní "Thief" aneb
Hrátky světel a stínu v unreal dvě endžínu

Poslední díl nejkultovnější FPS (First Person Sneaker) série - Thief 3, byl spatřen jak se tichými krůčky oficiálně plíží na Xbox, na Playstationu 2 si též našel temný kout... Z praktických důvodů odhodil nehodící se trojku v názvu, a aby mohl oslovit jak staré tak i nové hráče jmenuje se nyní výstižně Thief. Eidos s ním plánuje zaútočit na naše peněženky v zimě 2003, nejspíše se však bude jednat o exkluzivní útok pouze na majitele Xboxu, ovšem za pár měsíců poté si na své přijdou dozajista i uživatelé PC. Možná, že se dočkáme i portování na Game Boy Advanced, to záleží na úspěchu, který snad tenhle pokračovatel legendy sklidí. Jen Game Cubisti přijdou nejspíše zkrátka...

číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Thief: The Dark Project

Looking Glass, prosím minutu ticha za tohoto velikána herního světa, bohužel dnes již není mezi námi, ale jeho duch přežívá dál, Thief 3 (na Unreal 2 enginu) je na cestě a nepracuje na něm nikdo jiný než bývalý hlavní tahoun LG, který "dezertoval" a založil si vlastní firmičku ION Storm. System Shock, Ultima Underworld 1 a 2, Deus-ex to vše jsou minimálně hodně kvalitní tituly. Jediné co chybí je doplnění této řady o Thiefa, neboť ten se jim svými kvalitami a originalitou hravě vyrovná. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Tomb Raider: Angel of Darkness

Lara ještě nikdy nebyla tak blízko smrti jako nyní, po vydání již šestého pokrařování :o) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 10.09.2003
True Crime: Streets of L.A. preview

Her zpracovávajících zločin není nikdy dost a jejich obliba u masové veřejnosti je obrovská. Tituly jako GTA3, které vám dávají velkou volnost v tom, co děláte jsou momentálně na vrcholu oblíbenosti a tak není divu, že hodně firem si chce z tohoto velkého koláče ukousnout něco pro sebe. Výjimku netvoří ani gigant Activision, pro kterého momentálně studio Luxoflux Corporation připravuje hru True Crime: Streets of L.A.. True Crime se chystá zaútočit na naše konzole (GameCube, Xbox, PS2) už velmi brzy a na první pohled vypadá jako obyčejný klon GTA3, ovšem jak se zdá, není to tak jednoduché. číst dále

autor: blick, vloženo: 24.09.2004
UFO: Enemy Unknown

Byl chladný listopadový večer roku 96, venku se právě spustil alarm neposlušného automobilu, který vyrušil relaxujícího holuba sedícího na parapetu okna mého pokoje, ten kvapně roztáhl křídla, vytrousil cosi bílého a odlétl. Mě však nemůže vůbec nic vyrušit, neboť jsem právě jeden z nejšťastnějších lidí na světě. První láska? První polibek? Kdepak, s tím jděte do háje. První UFO! číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Vietcong

Doba vážně pokročila, USA si již tak okatě na válku nehrají a Pterodoni nám již déle netají svůj malý Oslí ostrov. Časy klasických adventur jsou již nenávratně pryč, :( proto jsem se ani příliš nedivil, když jsem zjistil že termín Point & Klick je ve Vietcongu pojat poněkud násilněji. Většinu času v této hře totiž budete trávit prolézáním vietnamské džungle a likvidací oddílů vietcongu v první osobě, což ale jak doufám již dávno víte. :) číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 03.03.2004
Warcraft

Duna 2, tato bájná strategie se stala vzorem a inspirací tvůrčímu týmu Blizzard Entertaiment, který neváhal a převedl celý její systém do fantasy prostředí, vznikla tak neméně zábavná hra. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Warcraft 2: Tides of Darkness

Jen na málo her jsem se těšil s takovým nadšením a vervou jako právě na WarCrafta 2. Není divu, Blizzardi hráčskou komunitu krmili nejrůznějšími zprávami, obrázky a sliby, že W2 bude nejlepší real-time strategie. Sliby to nebyly plané a všechny se jak mávnutím kouzelnou sekerou proměnily v chladnou realitu všedního monitoru. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 24.09.2004
Warcraft 3: Frozen Throne

Datadisky z produkce Blizzardu patří bez pochyby mezi jedny z nejlepších, každý z nich posunul hranice dané hry mnohem dál než by kdokoli od obyčejného přídavku očekával. Nejinak tomu je i u čerstvého z mrazáku vytaženého trůnu. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 20.09.2003
Warcraft 3: Reign of Chaos

Společenstvo se rozpadlo. Ještě pořád jsou tam. Kdo? No přece ti co ještě před chvílí byli mí kamarádi nebo se za ně vydávaly, teď jsou schopní i přes mou mrtvolu získat tu věc. Kdyby mi nešla vyndat z rukou ve smrtelných křečích, usekli by mi ruku i s tím lesklým kotoučem, na kterém jsou jakýmsi kouzlem "vypal" zakletí Orkové a lidé, kteří jsou opět ve zbrani, někdo temný z pekla sfér (není to Ufo) však intrikuje skrytě proti nim, čeká až se vzájemným bojem oslabí a pak rozpráší zbytky znesvářených armád. Já je musím zachránit, já jsem ten kdo nese CD a moje malé Orčíky a lidičky na bedrech. WarCraft 3 je můj milášek a šádný Bilbo mi šo nevešme. číst dále

autor: G4ndy, vloženo: 19.10.2003
XIII

Žánr akčních FP stříleček zažívá v poslední době invenční krizi. Vylepšují se elementy jako grafika, hudba nebo rozmanitost prostředí. Neznamená to, že všechny FPS akce tím pádem musí být automaticky špatné, to vůbec ne. Ale prvek originality byl v žebříčku priorit při vytváření hry odsunut kamsi do pozadí a momentálně se skrývá pod velkými nánosy prachu. Vychází sice hry jako Doom III, Painkiller či Far Cry, které si své příznivce samozřejmě najdou (a nebudou se počítat v ne méně než šesti ciferných číslech), ale je na nich něco zázračného, pokud je důkladně rozpitváme? Kromě oslňujícího grafického kabátku se v jádru jedná o jednoduché pifačky, při jejichž hraní si mozek může dovolit dvoutýdenní výlet na Bahamy. A prach stále nikdo neoprašuje…

číst dále

autor: Jaxx, vloženo: 09.01.2005

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.