Simcity 4


Poslední kousek do série *simulátorů starosty* byl očekáván s velkým nadšením. Nebyl to ovšem pouze hype z překrásných obrázků? Je na tom stejně dobře i hratelnost?

Firma Maxis je v herním světě známa nejvíce veleúspěšnou sérií SIM her (napadá mě otázka, vydali oni i něco jiného? :)), od prvního a dá se říct průlomového SimCity, přes odvážné počiny jako SimAnt (simulátor mravence) nebo SimLife, kde jste si mohli vytvořit svého vlastního živočicha, historie pokračovala až ke zřejmě nejrozšířenějším Sims (a také k nespočtu The Sims: cokoliv datadisků :)). Will Wright zřejmě došel k názoru, že by bylo dobré oživit zašlou slávu hry, která celé toto šílenství odstartovala. Byl to docela promyšlený marketingový tah, přeci jen *Simsů* se lidé za dobu jejich existence něco nahráli a jejich mozek prahl po nové potravě. I nahnala se stáda grafiků, programátorů, zvukařů a jiných osob potřebných k vývoji hry a spojily hlavy dohromady. A ty hlavy spojovali po tři dlouhé roky.

Za dobu vývoje SimCity 4 (dále jen SC) k hráčům proudily obrázky, které svou kvalitou a hlavně detailností vyrazily dech snad každému. Dokonale vymodelované budovy, vypiplaná krajina a efektně zaoblené rozhraní :), záběry nad kterými nezůstalo snad žádné oko suché. Videa, která celou tu krásu uvedla do pohybu nažhavila potencionální kupce ještě víc. Ovšem vyrojily se i lidé s ukazováky vztyčenými. Bude mít hra co nabídnout i po stránce hratelnosti? Není to vše pouze povrchní pozlátko? Jistě, grafika, byť sebekrásnější, nemůže nad hladinou udržet jakoukoli hru. Měl jsem obavy, aby to nebyl případ právě SC.

Hratelná verze se mi dostala do rukou již před drahnou dobou, tudíž jsem měl spoustu času na vyzkoušení. První co mě na hře uchvátilo byla neuvěřitelná propracovanost městské infrastruktury. Můžete ovlivňovat téměř vše, co nějakým způsobem ovlivňuje chod vašeho města. Od nezbytných daní, jedné z mála příjmových položek v rozpočtu, si můžete zapnout například veřejný program na podporu MHD. Zdá se vám to složité? Mohu vás uklidnit, je to pro člověka zběhlého v promyšleném systému *meňátek* otázka tří kliknutí. Nováček to samozřejmě bude mít těžší, ale vše se dá naučit. Můžete studovat spoustu ukazatelů např. ukazatel znečištění vzduchu nebo vody. Všechny jsou velice snadno přístupné z hlavního panelu.

Stavba budov probíhá vyčleněním zón pro ubytování, průmysl a industriální oblasti. Lidé si zde již domy sami založí, vy pouze sledujete rostoucí komíny fabrik. Samozřejmě, pro chod města musíte postavit servisní budovy (hasičská stanice, nemocnice aj.)a budovy zajišťující chod města jako takového (elektrárna, skládka apod.). Jejich rozpočet je kapitola sama pro sebe. Musí být přesně vybalancovaný, protože schodek městského rozpočtu na vás čeká za každým rohem. Ano, celý celičký nový díl SC se točí kolem peněz a vypadaných vlasů při sestavování nového ročního rozpočtu. Velice často se budete slyšet jak říkáte *Sakra, vždyť ta hasičárna nemůže tolik žrát, jéžiš, a co ta elektrárna? A je to v pr....*. Opravdu účinný návod na to *JAK VYHRÁT* neexistuje. Každá nová hra je něčím specifická, jednou vám nad hlavou vybouchne raketa z nedaleké prosperující vojenské základny, podruhé se začnou kvůli nízkým mzdám bouřit hasiči. Nejhorší jsou ovšem přírodní katastrofy, inu když se najednou v místech, kde se před chvílí slušně vyjímala továrna, která přidávala do rozpočtu nemálo bankovek, objeví taková docela obyčejná sopka, je to na restart :). Ovšem i takovéto *drobnosti* dodávají hře správný náboj reálně fungujícího města.

Peníze, kolem nich se vše točí. Kdo je nemá, prohrál. Musíte rozmýšlet doslova každý položený metr silnice, aby náhodou její údržba nespolkla i tu poslední dvacku, která se nachází v zelených číslech. Je to smutné, ale nejde si postavit město, které se vám prostě a jednoduše líbí, aniž by na vás ze všech stran nevyskakovaly hlášky o extrémním schodku. Jednou mi dokonce ruplo v bedně, jak se říká, a nacheatoval jsem si nekonečné peníze a postavil jsem si město dle svého gusta. Sice na mě červená čísla blikaly ze všech stran, ale pocit z opravdu efektně graficky vymodelovaného města byl skvělý. Přechody mezi denními dobami vypadaly úchvatně. V noci se každé okno ve hře rozsvítí a dotváří celkový dojem, který ze všeho nejvíce připomína *spící* New York.

Další podstatnou částí SC, i když ne příliš propracovanou je obchodování s ostatními městy v regionu. To se ovšem aktivuje až po postavení dvou a více sousedících měst a dovedení některých spojovacích cest ke konci mapy. Obchodovat se dá například s elektřinou nebo s vodou. Je to poměrně efektivní způsob vydělávání peněz, tedy pokud dokážete vytvořit záměrný nedostatek některé z obchodovaných komodit v cílovém městě. Lze tak vytvořit pouhé ostrůvky-města, do kterých pouze prodáváte a berete z nich tučný bakšiš.

Jediná věc, kterou nám Maxis sliboval zůstala již tradičně nesplněna. Ano, opět jsme se nedočkali plně 3D pohledu. Sice můžete pohled přibližovat a natáčet, ale co je vám to platné, když se chcete prostě a jednoduše po vašem městě projít? Alespoň malou interakci s městem můžete zprostředkovat vašim vytvořeným lidem ze hry The Sims, které můžete do SC dosadit coby špióny do kteréhokoli domku ve městě. Ti pak donášejí různé problémy, které se v jejich okolí vyskytují. Ale je to dosti málo ve srovnání s obrovskými možnostmi *reálné* procházky.

Posledním bodem jsou hardwarové nároky. Hra je sice spustitelná i na poměrně podprůměrných počítačích, ovšem o nějakém silném zážitku nemůže být ani řeč. Jakmile počet domků na mapě překročí určitou kritickou hranici, procesor se zavaří a hra začne neuvěřitelně škubat. Pozor, trhání bylo zaznamenáno i na procesorech více než dostatečných na dnešní dobu. Největší kopance byly zaznamenány (i mnou) při zoomovaní a při stavbě jakýchkoli objektů. Maxis si byl vědom této chyby a vydal opravný patch, ale udivuje mne, že na to betatesteři ve výčtu chyb zapomněli. Chyba k nepřehlédnutí.

SimCity 4 je určitě nejlepší simulátor starosty dnešní doby, rovněž graficky je na tom velice dobře, ovšem nesmyslně přehlédnuté chyby a nedostatky zbytečně shazují závěrečné hodnocení nepříjemně dolů. Pokud ovšem hledáte hru, ve které si procvičíte vaše čerstvě nabyté znalosti z ekonomie, popřípadě jste adeptem na budoucího pražského primátora, není zde důstojný konkurent.


autor: Jaxx
14.03.2004


Hodnocení: 7/10
Žánr: budovatelská strategie
Rok vydání: 2003
Výrobce: Maxis (EA)
Distributor: Cenega
Odkazy: oficiální stránka

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.