FIFA 2004


Stejně jako každý rok i letos na podzim se objevil nový díl série, jejíž historie se táhne téměř celých dlouhých deset let. Má ovšem stále co nabídnout mnohokrát nastavovaná kaše, zvlášť pokud tu byl loni takřka bezchybný předchůdce? Troufám si říci, že ano. A ještě předtím, než po mně hodíte ty kameny tak bych se pokusil můj názor obhájit.

Loňský ročník byl obrovským kvalitativním posunem od roku 2002. Málokdo čekal opravdovou bombu, jelikož EA Sports měnili nové ročníky svých sportovních sérií (NBA, NHL) pouze kosmeticky. Jaké však bylo překvapení všech, když si sportovně naladění fanoušci nainstalovali a spustili nový ročník FIFY. Ty tam byl Easy mód i na nejtěžší úroveň, dobrý nápad s inteligentními přihrávkami a kopy (síla kopu se určovala délkou stisku tlačítka) byl úspěšně rozveden a dotažen téměř k dokonalosti. Grafika byla skvělá, hudba jakbysmet a hratelnost téměř bezchybná. To vše obsahoval minulý díl.

Letošním trumfem měl být mohutně propagovaný systém Off-The-Ball, který jsme mohli vidět i v postarší hře na PSX, Libero Grande. Smysl je v tom, že přihrajete míč někomu jinému a sami stále ovládáte hráče bez míče. Vtip je v tom, že si můžete *zařvat* na spoluhráče, aby vám přihráli či nacentrovali. Dle ozkoušení je tento způsob hry velice dobrý. Daří se vám dávat krásné góly, koření celé hry. Jen tak mimochodem, zatím se mi nepodařilo nedat krásný gól. Nevím čím to je, možná skvělou grafikou, která se od předchozího ročníku sice moc nezměnila, to ovšem vůbec není na škodu. Hudba prodělala spoustu změn, a nutno říct, že k lepšímu. Předně je třeba zmínit program EA Trax, do kterého si s příslušnými utilitami můžete dodat své vlastní písničky. Jestli vás to ovšem vůbec napadne. Přítomná hudba je naprosto skvělá. Dravé rockové rytmy (z Anglie, Walesu, USA) se střídají s národními folklóry různých zemí (Argentina, Brazílie). Pokud vás některé písničky omrzí, můžete je jednoduše vypnout a nechat si zapnuté pouze vaše nejoblíbenější.

Spousta lidí se dívá na FIFU 2004 skrze prsty hlavně díky odlišnému způsobu hraní (od předchozího dílu) na který si budete muset chtě nechtě minimálně týden zvykat. Není to ani tak chyba hry, jako spíš snaha autorů o *zfotbalovění* celého průběhu zápasu. Míč se pohybuje téměř dokonale realisticky, mnohdy dokonce lépe než jeho reálná předloha :). Velmi autoři zapracovali na odrážení míče, které je teď závislé na síle a směru závislé více než kdy předtím. Udivený pozorovatel pak jen znechuceně prohlásí, že *ten Juventus ty míče furt odráží do autu od protihráčů* :). Inteligence protihráčů je už od druhé ze čtyř úrovní velice dobrá. Neexistuje zaručený způsob jak dát gól. Průnik po křídle se vám povede poprvé, podruhé. Potřetí již budete chyceni do ofsajdové pasti. Protivník celkem slušně staví obránce do cesty vašim přihrávkám a mimo parádiček na vlastní obrané půlce vám dokáže udělat kličku i před vlastním pokutovým územím. Jen rohy a přímé kopy (které jsou teď uživatelsky mnohem méně příjemné než loni) by se mohl naučit lépe. Nový systém rohových kopů mi padl do ruky jako ulitý, jde o jakousi bizarní formu přetlačované. Odměnou vám jsou parádní góly. A tady vám velice doporučuji neodklikávat replaye (nejdou uložit :(

Grafika neprošla žádnými velkými změnami, což je ovšem dobře, protože již v předchozím díle byla uchvacující. Na grimasách hráčů jsou dobře rozpoznatelné jejich aktuální pocity. Myslím si, že autoři hodně zapracovali na zobrazení vlasů, které jsou teď mnohem více přiblíženy reálným kšticím na hlavách jednotlivých fotbalistů. (možná je to pouze můj subjektivní pocit). Celá tato nádhera je pak samozřejmě rozpohybována pomocí systému Motion Capture, takže pohyby jsou naprosto věrohodné a žádné trojné salto s otočkou zde nehledejte (bůůů).
Co vás ovšem upoutá na první pohled je naprosto přepracované menu. A dá se říct, že dost blbě přeorané. Tutam jsou jednoduché jednoklikové manévry v nastaveních minulého ročníku. Pokud si na hratelnost FIFY 2004 musíte zvykat tak týden, připočtěte k tomu další sedmero dní pro jakž-takž organizovaný pohyb v menu. Nevím proč musí EA Sports každý rok měnit interface. Ovšem jakmile se zorientujete, nebude vám dělat problémy zapnout si druhé hlavní lákadlo nového ročníku. A tím není nic menšího než režim kariéry. Pokud jste si teď představili teplé místečko s ovlivňováním toku každého centu musím vás zklamat. Celá sranda spočívá v pětiletém postupu u vámi zvoleného klubu, vyhráváním tzv. Prestige bodů, které získáte vždy za splnění určitých cílů vytyčených na začátku sezony, např. vítězství v lize, více jak 50 bodů v konečné tabulce apod. Tyto *prestižní* body jsou stěžejní pro váš postup v kariéře. S jejich pomocí nakupujete hráče nebo organizujete tréninky. Nepoužíváte je ovšem k placení za přestupy, k tomu slouží klubový rozpočet (pěkně v neutrální měně, pouze s přídavkem *M* :)), ony body slouží k předložení nabídky (!) danému klubu, samozřejmě, čím lepší hráč, tím více bodů zaplatíte za nabídku ke koupi. Platba za tréninky probíhá už ovšem tvrdě na dřevo za samotné body, takový průměrný trénink (jsou zde tři typy tréninků + individuální příprava) ochudí vaši improvizovanou kasu o nějakých 2000 Prestige bodů. Dobrá věc je, že pokud s nimi dobře hospodaříte a na konci sezony vám nějaké zbudou tak se můžete těšit na jejich velký přísun v sezoně následující.

Samozřejmě si můžete zahrát i samostatné poháry jako Liga Mistrů nebo Pohár UEFA, bohužel bez originálních názvů. Přítomny jsou i reprezentační výběry. Ten náš mezi nimi samozřejmě nechybí, ale je podle mě trochu podhodnocen.

A propos, s jakými kluby naší planety máme vlastně tu čest? Zastoupeny jsou nejdůležitější evropské ligy (u některých jako například Německá nebo Italská i s druhými ligami) plus několik přespolních jako například USA nebo Korea. Bohužel, fanoušek českých týmů se bude muset spokojit pouze se dvěma týmy naší nejvyšší soutěže, Spartou a Olomoucí, které jsou navíc potupně zařazeny v kolonce Rest Of World (ovšem kupodivu s takovými velikány jako Benfica Lisabon nebo Galatasaray Istanbul, že by ani peníze na všechno nestačily?). Alespoň že soupisky jsou vcelku v pořádku. Holt Karel je Karel. (Poborský pozn. aut.) :). Jak pozicí v klubu tak jsem vcelku spokojen i s jednotlivým ratingem hráčů.

Zatím by se mohlo zdát, že jsem zde jmenoval samé klady a FIFA 2004 nemá žádné zápory. Ovšem i zde se přeci jen nějaká ta piha na kráse našla. První a asi největší je překombinovanost interfacu. Jednu chvíli opravdu nevíte kudy kam. Další kalné místo je kupodivu v grafice (vzpomeňte na mé chvalozpěvy), konkrétně v zobrazení okolí stadionu. Tento neduh si série FIFA nese již několik let. Organizátoři a nosiči míčů jsou sice přítomni, ovšem jejich znázornění si zasluhuje za pět s vykřičníkem. Jedná se o pouhé 2D placky, které navíc vypadají jako by se na nich vyřádil nějaký vysloužilý grafik, který se začal zajímat o SILNÉ obtahování bílou barvou. Působí opravdu jako pěst na oko, navíc ve srovnání s animacemi a celkovým vzhledem hráču na hrací ploše.Další, byť malinkou chybkou je to, že ve znovuzrozeném tréninku před zápasem (který byl několikrát oplakáván) není trénování penalt (anebo jsem alespoň nepřišel na to, jak ten zatracenej kulatej nesmysl dostat na delší dobu na bílý puntík uprostřed šestnáctky). Pro dnešek se zápory končím.

Letošní ročník v mých očích překonal díl minulý. Nebylo to nijak výrazné zadupání do země, spíše jen takové lehké šťouchnutí, ovšem vzhledem ke kvalitám FIFY 2003 je každý krok směrem kupředu zaručeným receptem na výbornou fotbalovou simulaci. Doufejme, že se vývojáři poučí z výtek hráčů a nechají v několika příštích ročnících jeden funkční interface menu a dovedou do dokonalosti některé rozvedené nápady (Off-The-Ball). Teď ovšem není co řešit, FIFA 2004 je bezesporu nejkvalitnější fotbalový pro tuto sezónu.


autor: Jaxx
14.03.2004


Hodnocení: 9/10
Žánr: sportovní simulace
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: PC, konzole
Výrobce: EA Sports
Distributor: Electronic Arts
Odkazy: oficiální stránka

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.