Vietcong


Doba vážně pokročila, USA si již tak okatě na válku nehrají a Pterodoni nám již déle netají svůj malý Oslí ostrov. Časy klasických adventur jsou již nenávratně pryč, :( proto jsem se ani příliš nedivil, když jsem zjistil že termín Point & Klick je ve Vietcongu pojat poněkud násilněji. Většinu času v této hře totiž budete trávit prolézáním vietnamské džungle a likvidací oddílů vietcongu v první osobě, což ale jak doufám již dávno víte. :)

Vietcong se až na zřetelně realističtější pojetí boje příliš neliší od ostatních 3D akcí. Rukama vám projdou skoro všechny zbraně co byli ve Vietnamu během války k vidění, počítejte ale s tím že přesná střelba z nich bude vyžadovat nějaký ten cvik, neboť se vám ony kvéry v rukou nepříjemně pohupují, létají ze strany na stranu a dělají všechno proto aby jste toho schovaného vietnamce nedostali. Jinými slovy chovají se velmi realisticky, dokonce mnohem realističtěji než v modle všech realistů - Counter Striku.

Narozdíl od kountru zde nebudete zachraňovat rukojmí a difusovat bomby, i když ve vynikajícím multiplayeru na ně přece jen příjde :), ale budete zde coby hrdý voják US army v single playeru plnit množství nebezpečných misí v srdci nepropustných pralesů. Ku pomoci vám v některých misích poslouží tým složený z podobně tvrdých chlapů jako vaše alter ego. S inteligencí na tom kupodivu nejsou tyto loutky AI nijak špatně, takže se o ně během boje nejen nemusíte příliš starat, ale můžete se na ně často i spolehnout.

V typu hry jako je Vietcong se sice nemůžeme vzhledem k jeho reflektování reality setkat s nějakou ultra propracovanou zápletkou, ale i tak svou práci na tomto poli Pterodoni rozhodně neodflákli. Jednotlivé mise jsou velice originálně pojaté, tu jedete v džípu, tu prolézáte masivní podzemní komplexy vyhrabané v hlíně či plujete na loďce. Přičemž charakter většiny bojů opravdu není o bezhlavé střelbě, ale o taktice a pomalém ale jistém postupu v před. K tomu všemu připočtěte doprovod všudypřítomných dobových reálií a pochopíte že Vietcong je daleko více komorním simulátorem než pouhou 3D akcí.

Technickým zpracováním tato 3D hra příliš neoslňuje, všudypřítomná zelená a volba palety poněkud vyblitějších barev spolu s mizernou optimalizací dosti sráží dojem s perfektního designu map, které vás přesvědčí, že i v tak zdánlivě stereotypním prostředí jako je džungle může být spousta legrace (a nemusíte zrovna hrát Metal Geara 3:)). Hudba, zejména vysílání americké rádiové stanice, kterou si můžete naladit v přestávkách mezi misemi v bunkru, mě svou autentičtostí velice potěšila. Smutné je že se během misí s žádným hudebním motivem kromě cvrlikání všudypřítomné vietnamské zvěřiny nesetkáte. Zvuky zbraní a prostředí jsou na dobré úrovni, sice nedokážu posoudit jak má znít správný Kalašnikov, ale soudě podle zkušeností z jiných her mě ani zde nezklamal. :)

Samotnou kapitolou je pak v dnešních dnech velice populární multiplayer, který se začal hrát i na Progammers. Sám jsem členem jednoho vcelku dobrého klanu CAC a mé dosavadní zkušenosti hovoří jasně. Internet mám sice jen krátkou dobu ale troufám si řící že je Vietcong především díky jím raženým stylem "stačí jeden výstřel a jste mrtví" více než důstojnou alternativou k ohranému CSku (až na velice neprofesionální online kód:)). Přičemž množství módů, z nichž nejhranější je klasický Capture the Flag, zajisté uspokojí každého.

I přesto že jsem do Vietcongu nevkládal velké naděje mě nakonec přece jen mile překvapil. Není to sice žádná fantastická velkorozpočtová 3D akce s pořádným enginem ani megalomanský online simulator typu Battlefield 1942, ale to co dělá, dělá jednoduše dobře. :)


autor: G4ndy
03.03.2004


Hodnocení: 9/10
Žánr: 1st person 3D akce
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: PIII 700, 128MB RAM, 32MB 3D karta;
Výrobce: Pterodon
Distributor: Take 2
Odkazy: oficiální stránka ; www.vietcong.cz

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.