Pharaoh


Období starověkého Egypta je velice vděčným námětem pro spoustu her i filmů. Namátkou jmenujme sérii StarGate nebo z her dnes recenzovaný Pharaoh. Aby taky ne, když se egyptské náboženství vyznačuje velkým množstvím rozdílných bohů, kteří bývají velice často připodobňováni k lidem, nejen svoji povahou. Každý bůh je kapitolou samou o sobě.  Pokud bych měl jmenovat nějaký další významný znak Egypta jako takového, jsou to bezesporu pyramidy a celá egyptská architektura vůbec. Pokud jste někdy měli něco dočinění s překrásnými egyptskými svatyněmi, starobylými chrámy či hrobkami faraónů, musela na vás dýchnout atmosféra stará několik tisíc let, atmosférou ovšem nepozbývající.

Když se mi poprvé dostala do rukou hra Pharaoh, myslel jsem si, že půjde o další tuctový produkt snažící se vytřískat nějaké ty fufníky z egyptské mytologie. Nepřesvědčilo mne ani jméno výrobce (Sierra), protože v tu dobu jsem dokončoval Caesara III a ten mě nijak zvlášť neuchvátil. Sympaticky rychlá instalace s překrásnými panoramatickými obrazy ve mně probudila hlodajícího červíka, který mi napovídal, že by to přeci jen nemusel být takový brak.

Po prvním kontaktu s hrou samotnou se oblak pochybnosti zcela rozplynul a přede mnou stála dlouhá překrásná hra. Výběr vašeho jména z mnoha egyptských (ženských i mužských) mne nadchl a po zjištění, že si lze vytvořit vlastní dynastii jsem neváhal a jal se psát dějiny nikde nezaznamenané dynastie Jaxxenhotep :). Po bližším ohmatání herního interfacu jsem byl rád, že změny oproti CIII byly pouze kosmetického rázu, snadnější přistup k nejčastěji budovaným stavbám byl zjednodušen natolik, že ani cvičená opice by se neztratila... Dají se stavět typické budovy jako bazar, skladiště, apartmenty nebo pevnosti, pohledu oka ovšem neuniknou speciální chrámové komplexy zasvěcené některému z bohů (celkem jich je ve hře šest). Ty nejen že vypadají opravdu pěkně, ale hlavně stojí vydřidušské částky, tudíž si musíte půjčovat peníze, materiál... Ovšem výsledek stojí za to. A ruku na srdce, kdo by si takový odznak dokonalosti do města nepostavil, že?

Počáteční mise s úkoly typu *Postav deset domů* jsem přešel bez mrknutí oka. Po zhruba pěti scénářích se přede mnou objevila mapa, ze které se dal ovlivnit další děj. Tento aspekt mi přišel velice sympatický a neotřelý, dovoluje tak hrát hru v mnoha variantách. Re-playabilita je tedy zajištěna. Hratelnost je tedy velice dobrá. Ani jsem nějak nezaregistroval, že už bych měl ten zatracenej počítač vypnout a jít se věnovat užitečnějším věcem...

Je čas na rozebrání grafiky. Ta, ačkoli je 2D působí příjemným dojmem. Bohužel nejde přiblížit a tudíž si nemůžete detailně prohlédnout jakoby pastelově namalované postavičky. Škoda, že si autoři nevymysleli více animací, chůze, tlačení kárky a nošení obušku není zrovna nejvíc... Domečky jsou namalovány také skvěle, ale největší šok jsem zažil po postavení parku. Ten je prostě kouzelný. Obměkčilo to i mne, každý obyvatel se dožadoval vybudování parku i v jeho kotci a já se po shlédnutí radosti první rodinky rozhodl rezignovat a postavil park na každičké volné místo ve městě. Obyvatelé se mi za to odměnili maximálni tolerancí k mým tyranským daním :). Zvuky jsou též na vysoké úrovni. Slyšíte kokrhání slepic, řinčení hrnků, do uší vám hrají libé egyptské melodie. Dokonce jsem se přistihl, že jen tak sedím a poslouchám hudbu a nedbám hlášek jako požár, loupež, kolaps ekonomiky, konec mise...

Hra bohužel nepodporuje síťovou hru. Myslím, že síťové bitvy egyptských führerů by hru jen okořenily. Ovšem zábava v singleplayeru je maximální. Teď zbývá jen vysvětlit, proč Pharaoh nedostal vyšší hodnocení. Předně je to poněkud odfláknutý systém trénování jednotek, kdy prakticky stačí postavit rekrutovnu a výrobnu zbraní a je po problémech. Možná to teď tak nevyzní, ale vsadím se, že vás to také naštve. Dalším bugem je občasné trhání, které určitě není způsobeno slabou konfigurací. Zdá se, že Pharaoh byl postižen syndromem SimCity, kdy po dosažení určitého počtu objektů na mapě hra začíná nepříjemně slabě trhat. No a poslední, nejmenší výtka se týká obchodování. Na mapě sice můžete určit s jakým městem chcete obchodovat a jakou komoditu prodávat/kupovat ale to je tak všechno, chybí mi zde prostě propracovaný obchod. To ovšem neznamená, že se právě tento typ nebude líbit právě vám.

Pokud máte před zkouškami z egyptské mytologie, je Pharaoh ideální učebnicí. Pokud máte rádi izometrické strategie manažerského typu, hru vám doporučuji také. A že vás podobné hry nezajímají? Pak se tedy divím, že jste dočetli až sem... :)


autor: Jaxx
27.02.2004


Hodnocení: 8/10
Žánr: budovatelská strategie
Rok vydání: 1999
Výrobce: Impressions Games
Distributor: Sierra
Odkazy: pharaoh.heavengames.com ; oficiální stránka

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.