C&C Generals


Zatím poslední pokračování řady Command & Conquer. Tito vývojáři už mají nějaké ty zkušenosti, a tak se od nich očekávalo to nejlepší. Převedení do 3D se jim povedlo a hra má zase něco do sebe. Očekávání jistě splnili, důkazem toho je mnoho spokojených fanoušků. Já osobně jsem tedy čekal trochu více, ale i tak je to hra slušná a podle mě za dohrání určitě stojí. Po multiplayeru jsem ji ovšem nikdy nehrál, a tak nejsem bohužel obohacen o tyto zkušenosti, které ke hře bezpochyby patří.

Tak na tuhle hru sem se těšil už dlouho. Už dlouho sem sháněl všechny možné recenze a preview na internetu a v časopisech zabívající se počítačovými hrami. Doslova jsem slintal nad všemi obrázky a hltal veškeré články  popisujíci právě tuto hru. Znáte to. Pasáže recenzí, ve kterých se autoři zmiňují o vychytávkách, jednotkách, misích a vůbec těch nejmenších maličkostech recenzované hry, prostě "žerete". A když tu hru máte, čtete je znovu a ještě raději, aby jste si ověřili, že jste již všechny tyto věci zažili. A co to? I já dnes sedám k počítači, abych napsal recenzi na tuto hru, která v jistou dobu byla celkem žhavým tématem pro konvercazi dvou zainteresovaných.

A už je to tady. Už jí dostávam do ruky. Už se blížím k počítači. Už první CD strkám do Cdromu a už se načítá. Nervozita vrcholí, a už je tu první okno, na kterýmž je jakýsi voják s turbanem schovávající se před právě postupujícími vojsky americké síli s pozadím Bagdádu "v ohni". Strach, že na tuto hru moje mašina nestačí už sem si dávno vytrpěl a po ujištění mnoha recenzí, že minimum této hry je pod možnostmi mého počítače, celkem klidně procházím instalací. A už je to tu. Install is complete. Už to jede. Po reklamě na EA Gemes se objevuje první animačka.

Ovšem po pravdě mě tato animačka zklamala. Já, zvyklý na animačky z přechozích dílů této C&C série plných bojů a efektních závěrů tanků, letadel a jejich výbuchů, sem nepovažoval animaci plnou obličejů "předních" politiků světa, jak diskutují na téma válka (resp. nediskutují ale pronáší hesla) za dostačující. Nakonec pak naskočily nějaké ty záběry ze hry, které sice trochu zvedly úroveň animace, ale ne o moc. Ale pak to přišlo. Nahrálo se úvodní menu a já byl konečně doma. Samotné menu bylo v rohu a na pozadí právě probíhající souboj mezi Američany bránícími spadlý Black Hawk na náměstí a neustále se vynořujícími teroristy (GLA) s jejich rychlými leč křehkými jednotkami. (Američané jsou nezničitelní, zkoušel sem, co s nimi udělá neustálé napadání, a ani po 2 hodinách jim nebylo zničeno jediné vozidlo, osobně toto považuji za nedostatek a upřednostňoval bych, kdyby je nakonec zničili a naskočilo by to třeba znovu). Boj je v enginu hry a z tohoto důvodu si můžete nastavit grafiku v menu a nemusíte spouštět nějakou misi. Jak to bude ve hře vypadat uvidíte přímo zde. Hned podle toho jsem i já poznal, že je nutné ji přenastavit.

A začínáme. Na výběr máte tentokrát ze tří ras: Američané, Čína a GLA (teroristé). Každá rasa má své specifikum. Jiné jednotky, a tím myslím jiné, jiné výhody a nevýhody, jiné styly hry a v neposlední řadě jinou hlavní zbraň.  A začnu právě tou. Američané mají Ion Canon, jak je již zvykem. Ale tentokrát s ním můžete pomocí myši pohybovat, což je ještě lepší :). Čína po Rusku zdědila atomovou bombu, její efekt nemusím připomínat, a konečně nová rasa (jak jinak by mohl fanatický hráč Starcraftu označit národ pozn.-g4-) GLA má antraxové bomby. Vypadá to tak, že na vámi určené místo dopadne 9 antraxových raket, které mimo výbuchu zamoří okolí. Z toho vyplývá, že na nějakou dobu nedoporučujeme průchod paňáců po tomto území. Jak jste si všimli, antraxová bomba má inspiraci ze života. A ne jen ta. První mise za Američany je Osvobození Bagdádu. Tato mise vypadá opravdu propagačně. Tedy tak na mě působí. Ze začátku malá demonstrace síly, kdy americké tanky rozstřílejí stejný počet GLEských tanků na padrť téměř bez jediného škrábnutí. Pak ukázka toho, že to teroristé s civilisty nemyslí dobře - shodí na ně antrax, no a pak už to je jen masakr zbylých jednotek.

Důvod proč americké tanky rozmetaly ty teroristické je prostý. Teroristické jsou levnější a tudíž slabší. Ale i takový GLEský tank po všech upgradech (antraxové střely, raketa, auto-repair, atd.) dokáže nadělat pěknou paseku. A nebo si to v animaci přikreslili tak, jak se jim to hodilo, to vážně netuším. V této hře jsou animace před misemi nahrazeny přímo scénami ve hře, které plynule přecházejí to hry samotné. Mají to pěkně uděláno, to ano, ale nevýhoda je, že někdy celkem dlouhé sekvence nejdou urychlit. Pakliže jdou, nevím jak, nepřišel sem na to a tímto prosím kohokoli, kdo na to přišel, aby mi to dal vědět.

Ale jak jsem již psal, GLA má jednotky sice slabší, ale za to levnější a variabilnější. Jejich přednosti jsou antrax, auto-repair, rychlost a vylepšování některých jednotek. Ve smyslu takovém, že když bouchne tank, zůstane po něm bedna (vidí je pouze GLA). A když takové malé autíčko s panáčkem na korbě na ní najede dostane panáček lepší zbraň. Což je kouzelné. Při troše šikovnosti a hlouposti počítače dokáže plně upgradované autíčko zničit spoustu nepřátelských tanků. Strana GLA má však jednu podstatnou nevýhodou a to, že nemají letecké síly. Zvláště v Generals je letectvo docela podstatně. Letadla mají opravdu rychlé dobíjení, a tak pakliže oponent se zapomene pojisti, máte skoro vyhráno. Američané jsou standard. Prům. rychlost, prům. výdrž, mají létací opraváře, raketový obraný systém, snipery. Klasa.  A Čína? Ta má naopak jednotky drahé a pomalé, ale za to výdržně a ničivé. Po té, co přežijete dostatečně dlouho na to, aby jste si postavili dosti velkou armádu máte prakticky vyhráno. Náš starý známý Overlord tank udělá svoje. Přibyla mu totiž nová vlastnost, a to možnost addonu na střechu (galtling cannon, bunker, radio). Takže si vlastně můžete postavit úplně univerzální skladbu "mamutů" schopných odpovědět takřka na jakoukoli hrozbu. Stojí tu také za zmínku to, že každá rasa má svoji speciální jednotku, kterou můžete mít jen jednu najednou. GLA svého neviditelného snipera, jehož skillem je vystřelování "panáčků" z jednotek. Čína počítačovou expertku na hackování a Američané demoličního experta. Každá rasa má také možnost mít neustálý přísun peněz (což je opravdu důležité, v Generals dvojnásob. Není nic horšího, než když na vás PC vyjede s trojnásobkem tanků). Vždy tu je něco, co vám neustále, leč v malém množství dává peníze. U Američanů přistávací plošina pro letecké zásilky. Čína má hackery a GLA černý trh plus zmiňované bedničky z aut. Další novinkou je přidání jednoho malého RPG prvku a to, že po zničení určitého počtu nepřátel dostanete hvězdičku, kterou můžete využít jako jakýsi bonus. Každá rasa má své bonusy, to kterých třeba patří: výsadky, letecké nálety, stavění nějaké jednotky už upgradované a tak. Strategie za jednotlivá strany jsou tedy různé, ale musí si na to člověk zvyknout. Musí zjistit, co mu vyhovuje. Každá strana má své vychytávky a záleží jen na tom, jak je dovedete využít. Ovšem podle mě tu zase nejde o takovou strategii. Stačí postavit dost jednotek a je to, i když je pravda, že bez určitého strategického přístupu to nedohrajete. Musíte vystihnout, co postavit teď ,a co až potom. Velice důležitou jednotkou v této hře se pak stává raketový panáček.  Pár takových panáčků totiž dokáže celkem v pohodě zlikvidovat bandu těžkých tanků ani nemrknete. Jejich nevýhodou samozřejmě je, že se dají přejet, a tak nejsou prakticky chráněni. Ovšem když před tak 6 reketometníků postavíte 3 lehká vozítka, nepřátelská armáda musí být vcelku velká, aby to přežila (ovšem, že záleží na strategii protivníka, ale proti PC je to zaručený manévr).

Hra se tedy hraje vcelku pohodově. Pro ostřílené hráče C&C řady za chvíli nebude problém ani brutal enemy. Ku pohodě vám ještě hraje vcelku hezká hudba, i když proti songům s Reda1 a 2 nic moc, ale rozhodně neotravuje. Zato grafika se jim opravdu povedla. K té nemám co vytknout. Stíny, efekty, pohyby, vše krása. Nejlepší je, jak rozbořená hráz zaplavuje údolí, to je romantické, hlavně když v inkriminované oblasti jsou nějaké jednotky. Na grafice si vývojáři opravdu vyhráli. Multiplayer jsem měl možnost hrát jen proti počítači, který na brutal dokáže sice pěkně pozlobit a naučit vás tak rychlosti a tomu, že se s tím nesmíte patlat, jinak je po vás. Kdo těží má za tři a neopomenout vývoj. To je však vše, moc překvapivých útoků od něj nečekejte a také postrádá veškerý smysl pro humor.

Hra je to hezká a stojí za to si jí zahrát. A věřím, že pokud to někdo hraje po multiplayeru s jinými hráči, dokáží Generals zabavit na celkem dlouho. Ve skrimishi jde konečně nastavit spojenectví, což předtím nešlo. Příjemná změna pakliže si toužíte zahrát 3 vs. 3.


autor: MaterPJ
20.02.2004


Hodnocení: 7/10
Žánr: real-time strategie
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: PIII, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
Výrobce: EA Pacific
Distributor: EA Games
Odkazy: cac.bonusweb.cz; oficiální stránka

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.