HistorieÚvodnikOdkazy

Blog


First Person Shooter: The Definitive FPS Documentary

8 května, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Koncem roku 2023 spatřil světlo světa čtyři a půl hodiny dlouhý placený dokumentární film “pro pamětníky” o 3D střílečkách z pohledu první osoby. Nejvíc prostoru věnovali autoři rozhovorům s autory Doomu, což je sice logické rozhodnutí, ale na druhou stranu jsou jejich vyprávění také notoricky známá a dostupné v bezpočtech detailnějších rozhovorů. Nedostává se pak dostatek zaslouženého prostoru jiným, méně známým hrám a některé jsou opomenuty. I tak se ale autorům naštěstí podařilo zachytit řadu předchůdců dooma, které mohou být překvapením a neopomněli se věnovat také modování a profesionálnímu hraní v plenkách.

Film je rozporcován na úseky dle jednotlivých her a mohl by tak fungovat i jako seriál. Sám jsem si ho pro jeho délku dávkoval epizodicky. Jako seriál ale bohužel nenabízí tolik přidané hodnoty – youtube již je plný solidních dokumentárních videí zaměřených na dílčí hry, které film nijak zásadněji (než že se se jedná o FPS) nepropojuje. Nevšiml jsem si ani, že by se autorům podařilo nějak významně vytěžit zpovídané herní autory – že by snad utrousili něco, co už nebylo omíláno na jiných místech 100x.  

Možná by dokumentaristům pomohlo uplatnit trochu víc nadhledu a humoru, nerazit pouze monology s “herními bohy” ale postavit proti sobě v rozhovoru nebo i ve hře lidi z ID software, 3D Realms a Epicu, provokovat je otázkami, kdo měl lepší engine atd. I přes jisté nedostatky jsem se ale na Definitive FPS Documentary díval s chutí oslazenou nostalgií.


Game story – historie českých videoher optikou České Televize

6 května, 2024, G4ndy Žádné komentáře

V aktuálním dílu podcastu Na vycházce jsme měli opět herní téma – zamýšlíme se nad seriálem ČT o českých videohrách.


Fallout TV seriál (2024) recenze

15 dubna, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Poslechněte si čerstvé dojmy po shlédnutí 8mi dílného postapokaliptického seriálu Fallout. Seriál inspirovaný stejnojménou videoherní sérií měl premiéru 11. dubna 2024 a je ke shlédnutí na streamovací službě amazon prime video.


Roblox z pohledu rodiče

20 března, 2024, G4ndy Žádné komentáře

V podcastu „Na vycházce“ jsem referoval o platformě Roblox, která stále představuje jednu z celosvětově nejhranějších videoher. Zásadním plusovým bodem Robloxu je především možnost velmi jednoduše vytvářet v Roblox studiu vlastní hry a sdílet je s kamarády. Děti se tak mohou velmi brzy seznámit s programováním a vidět rychle výsledky.


Broken Sword 5: návrat klasické point & click adventury

31 prosince, 2023, G4ndy Žádné komentáře

Během Vánoc jsem se konečně dostal k některým hrám, které visely na mém seznamu toho “co bych měl zkusit”. Broken Sword 5 byl mezi nimi a jelikož svého času vyšel i pro androidí telefony a přenosnou konzolouvou havět jako PS Vita či Switch, stal se ideálním kandidátem na hraní z postele. 

Klasické point & click adventury na prahu nového tisíciletí poněkud skomíraly na úkor jiných žánrů. Pod pojmem adventure si většina hráčů začala představovat 3rd person 3D akční hry typu Tomb Raider a nikoliv dvourozměrné na více či méně logické úkoly a příběh zaměřené ne-akční hry. Elementy z point&click adventur sice prosákly do všemožných jiných žánrů ale poctivých hard-core kousků vycházelo pomálu a když už tak se jednalo spíše o nízkorozpočtoou produkci.  

Číst dále

Killers of the Flower Moon: Di Caprio hnusným zlatokopem 

29 prosince, 2023, G4ndy Žádné komentáře

Věhlasný režisér Martin Scorsese si libuje ve zkoumání lidského údělu a obvykle nijak explicitně neodsuzuje chování záporných hlavních protagonistů ve svých filmech. Poukazuje tím na širší životní zkušenost, ve které není nikdo – včetně publika – bez viny. Když se k tomu přidají charismatičtí herci reprezentující ty, kteří mají viny na kontě poněkud více, výsledkem většinou bývá vysoká obliba filmu u široké veřejnosti, a to ne nutně pro hluboké myšlenky či perfektní umělecké zpracování ale prostě proto, že záporaci jsou cool. 

Titanic se tentokrát potopí do hlubin lidské temnoty hondě rychle, Di Caprio se ve filmu usmívá jen zřídka.

Přítomnost hlubších existenciálních témat, které ze Scorseseho děl dělají maskovaná kázání, potom obvykle fascinuje i akademickou veřejnost, která v úžasu utrousí Oscara. V posledku si tak i vysoce korektní intelektuálové mohou dovolit sympatizovat s kriminálníky a možná jim v něčem i tiše závidět. 

V případě filmového zpracování genocidy indiánského kmene Osage (který přišel ve 20. letech minulého století k nečekanému bohatství, když se na jeho území našla obrovská ložiska ropy) jsem se obával, zda Scorsese za pomoci Di Capria a De Nira ony sympatie k padouchům nepřestřelí. Zda si místo přihrání malé domů křesťanské lásce k bližním, vztahující se i na nepohodlné sociálně patologické existence, nekopne vlastňáka. Naštěstí se tomu tak nestalo. 

Číst dále