StarCraft: Brood War


Tato hra mi úplně učarovala, řekl bych dokonce nejvyváženější strategie, jaká kdy byla. Animace povedené, hudba jakbysmet. Hra není příliš náročná a nepronikne nikam, odkud jí už nedostanete. Uninstall je bezproblémový. A multiplayer fungoval zatím na všech počítačích, na kterých sem to zkoušel. Jednoduše špica.

Brood War někdo považuje za datadisc, jelikož je k tomu potřeba hra původní ( StarCraft ), někdo to považuje za takřka úplně novou hru, pokračování, jelikož jsou zde kampaně od všech tří ras ( Protoss, Terran, Zerg ), a to, dá se říct, plnohodnotné. Sic není po 3-4 misích animačka  jako dřív, ale jen na konci každé kampaně ( 8misí pro každou ). Musím ovšem přiznat, že sem si na monotónnost nebo stereotyp hry stěžovat rozhodně nemohl. Na oficiálních stránkách je ovšem napsáno "expansion set" a tak se budeme tedy držet tohoto. Dá se vlastně říct, že je úplně jedno co to je, hlavně že to je.

 Příběh Brood Warů navazuje na příběh základní hry Starcraft. Po té, co se Protossům a lidem ( Terranům ) podařilo sejmout Zergský Overmind, a tak se zachránit od nadvlády této slizké a rozpínavé rasy, museli přeživší Protossová uprchnout ze své domovské planety Aiur na planetu obývanou jejich přáteli: Dark Tepláry . Zergský Overmind se sice podařilo zničit, ale po Auiru neustále pobíhá dost Zergů, kteří jsou přeci jen v přesile. Zdá se sice, že chováni Zergů je chaotické, jelikož přišli o hlavní ?mozek?, ale zanedlouho začnou z nějakého důvodu  kooperovat, a tak to nebude tak lehké. Ke konci Campaně za Protossy se vám konečně podaří pomocí tří krystalů vymýtit Zergy s Aiuru a Protossové jsou zachráněni. Campaň  za Terrany je založena na expandaci lidí ze Země do této oblasti za účelem bohatství a u Zergů jde zase jenom o absolutní nadvládu nad vším živým. Samozřejmě, že je příběh protkán spousty zvraty a menšími příběhy, ale ty tu nebudu rozepisovat.

A co Brood War přináší? Pár nových jednotek do každé rasy, zmiňované mise a hlavně nový rozměr pro hráče, hrající tuto hru on-line, jako třeba nové mapy, hudbu a taktiku.

Jednotek je jen pár, ale přesto výrazně pomohly k oživení celé hry. U Terranů to je medik, která bleskově léčí jednotky, a tak je pro maximální útočný efekt mariňáků nezbytná ( když hrajete multiplayer, tak může léčit i ostatní jednotky organického původu jakékoli rasy). Pak Valkyrie, jakožto letoun proti množství vzdušných nepřátel. Za Zergy to je Lurker, jehož síla je vtom, že útočí, když je zahrabán do země. Což znamená, že není vidět, když poblíž není detektor. A mít Lurkery dřív než protivník detektora, znamená pro protivníka většinou smrt. Dále Devourer. Stejný princip jako Guardian, ale protivzdušný a k tomu na koho udeří, ten má na sobě spóry, takže je vidět, i když třeba nemá být. A nakonec za Protosse to je Dark Templar a Dark Archon ( z dvou Templarů se dělá Archon ).Dark Tepmlár je neviditelný a  Dark Archon  kouzlí, např. překonvertuje nepřátelskou jednotku na svoji a podobný poťouchlosti.

Ovšem nic není bez chyb a i BW se bez nich neobešlo( bugy ).  Blizzard samozřejmě reagoval a nyní už se hraje s patchem 1.10 , který poupravuje některé vlastnosti jednotek kvůli vyvážení ras a opravuje několik bugů     ( flying drone bug a lurker bug). Ovšem neopravil spoustu známý bugů jako flying templar bug nebo observer nad turretou a další. Ale ani s balancováním ras to nedopadlo moc slavně, jelikož autor chtěl nejprve zvýhodnit Protosse kvůli malému zastoupení ve světových žebříčcích, ale zastánci Zergů byli samozřejmě proti, nevím jak to dopadlo, ale všem se určitě vyhovět nedalo. Začal sem hrát BW, až když byl patch 1.10 a proto neznám všechny podrobnosti. Faktem ovšem zůstává, že přinesl i chyby nové. Jako nemožnost přehrání replayů se staršími verzemi a další. A také proto někteří navrhují přeinstalovávat neustále patche 1.10 , 1.09 podle potřeby.

 A proč se tu o nich vůbec zmiňuji? Je to jednoduché, podle mě, síla Starcraft Brood War není v singlu, ale v multiplayeru, neboť teprve co jsem si ho zkusil, mě začaly SC pořádně bavit. Co jsou ubohé snahy počítače v campaních, když vás vlastně nemá snahu zničit, ale jen znepříjemňovat průběh právě hrané mise, proti multiplayeru? Jakou má hodnotu mise, kterou hrajete po 3 a už víte co se stane a odkud na vás PC zaútočí,  a tak vám nedělá problém odrazit i přesilu? ?SC se nenaučíte, pokud budete hrát mise. Ty slouží jen pro okoukání jednotek a jejich uplatnění. Jinak nic. Teprve proti člověku  (ale i proti PC) se naučíte, že nepřítel umí být pořádná svině, že kdo těží, má za tři a není dobré kohokoli nechat na pokoji pouhých 5 min, nemyslitelné pak ve vyšších soutěžích.

Atmosféra v multiplayeru je, alespoň pro mě, skvělá. Když hraji s někým proti PC, resp. proti několika, tak to je jednoduše o tom: nezmrvit to, "bejt rychlej", nenechat počítače rozrůst moc a hlavně o kooperaci. Zrovna ta mi tedy moc nejde, to je fakt. Ale i když víte, že to je jen PC, a že na vás nemůže zahrát moc překvapujících akcí, tak hrajete jek umíte, protože se podceňovat nevyplácí. Počítač to umí. Ovládá všechny jednotky najednou a ví, kde je vaše základna. Takže se jeho útok neopozdí o hledání pozice nepřítele jako váš. Počítač zná jednotky, systém a dokáže rychle reagovat na to, co děláte, pokud to tedy po prvé přežije. Nepanikaří a otravuje vás neustále. Používá zákeřné drobnosti ( blind u mediků atd. ), na které nemáte čas. Ale není zase tak chytrý a vynalézavý, a proto se dá hrát i proti více compům najednou. Ale nemůžete hrát proti více lidem. Já tedy ne?( pokud tedy sou zhruba na stejné úrovni ).  Dva vás uzmou. Když hrajete proti člověku, nikdy nevíte co udělá a čím vás překvapí. Samozřejmě že hrajete, jek nejlépe umíte, a že se snažíte o to, být na vše připraven, ale člověk je nevyzpytatelný. Pokud se někdy díváte na replaye z lig, tak ovšem zjistíte, že taktika je někde stená, jednoduše nejefektivnější. V tom případě vyhrává ten, kdo je rychlejším, má štěstí a neudělá chybu. Nevím jak profihráči, ale já, i když hraji proti člověku, který mě ani jednou neporazil, tak mám beztak trému jak blázen. Co si na mě vymyslí? Co udělá, když udělám tohle? Co už má? Co dělá? Kde je? Nevíte. Hrůza. Ale právě to je na tom to nádherné.

Jediné, co bych mohl na konec dodat, je: "Jestli to hrajete a líbí se vám to, tak to hrajte dál." Tato hra, která má vzhledem ke své kvalitě velice malé nároky, je skvělá a pokud někoho chytne tak jako mě, tak to má smůlu, protože ji jen tak hrát nepřestane. Učit se taktiku a podívat se na nějaké replaye můžete na stránkách www.progamers.cz. Po několika zhlédnutí těch kvalitnějších se toho naučíte víc, jak po pár hrách. A hudba? Krásná, ovšem kvůli soustředění jí vypínám. A ne jen já. Ono přeslechnout hlášku:" Nuclear lunch detected!" nedělá dobrotu.:)


autor: MasterPJ
24.09.2004


Hodnocení: 10/10
Žánr: Realtime strategie
Rok vydání: 1998
Hardware požadavky: P 90, 16 MB RAM, SVGA grafika
Výrobce: Blizzard
Distributor: Blizzard

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.