Max Payne (Jaxx)


Atmosférická střílečka z pohledu třetí osoby se objevila na světle božím v roce 2001. Finský tým REMEDY, stojící za touto gamesou tajil informace o samotném příběhu skutečně až do poslední chvíle, ovšem to, co se posléze rozpoutalo na obrazovkách našich monitorů bylo pravým pařanským rájem.

První informace o hře můžeme nalézti v různých počítačových periodikách již v roce 1997. V té době neznámá finská parta nadšenců vypustila do světa zprávu, že zahájila práci na bombastickém projektu, který strčí hravě do kapsy veškerou konkurenci. Předpokládané datum vydání : někdy v roce 1999. Celý svět, který v tu dobu ulítával na grafických orgiích hry MDK, tuto zprávu přijal v pasivním slova smyslu (tzn. NO A CO ? :)) a více se o skupinu Finů nezajímal. Na stránce firmy již ale byly k dispozici rané screenshoty ze hry samotné a artworky grafiků. Žádná revoluce se tehdy ale nekonala.

A seveřané kutili... a kutili...

V roce 1999, tedy v roce kdy měl Max Payne vyjít ale Remedy vydali zprávu, že hru kompletně přepracovávají do jiné grafiky, zdokonalují příběh a hlavně vytahují svůj trumf. Do hry byl prý implementován prvek zvaný BULLET TIME. "Co to asi sakra je ?" řekli si asi všichni, kdo tuto zprávu viděli ? (i já
:)). A k tomu všemu vypustili opravený termín vypuštění : polovina roku 2001.

Po celou dobu vývoje byli autoři poměrně nekomunikativní, já sám jsem poslal email do Remedy, kdy že by to mělo vyjít. Byl jsem drze odmítnut se slovy "Busy now, talking later". A tak jsem byl odkázán na nepravidelně updatovanou stránku Remedy, na nehorázně krátká prewiew v herních časopisech a na svou vlastní fantazii. Ano poznali jste to. Na Maxe Payna jsem se těšil opravdu moc.

Mé představy byly do značné míry velice roztodivné, do jednotné podoby je scelil až malinkatý článek na www stránkách Remedy, že Bullet Time = MATRIX, film který se v tu dobu dostával do kin. Neváhal jsem a samozřejmě jsem shlédl. Samozřejmě že jsem si hned udělal obrázek. Max střílející v leže, Max zabíjející bastardy v letu nebo Max a UZI :).

Doslova jsem hltal každou novinku, až jednoho jistě krásného dne (určitě byla bouřka) jsem spatřil na stánku PNS velký artworky Maxe Payna. Neváhal jsem a samozřejmě jsem LEVEL zakoupil
:).

"TU HRU MUSIM MÍT" linulo se v různých výškových odstínech z útrob mého pokoje. A taky že jo :). Ihned jak se mi placka dostala do tlapek, nainstaloval jsem a těšil se na pařbu.

První co mě dostalo bylo samozřejmě intro, jóóó kdybych tenkrát věděl, že takhle bude vypadat celá hra, postavil bych vedle počítače ještě kyslíkovou bombu. Grafika byla samozřejmě perfektní, zvuky jakbysmet a hratelnost jedna báseň. Inu pustil jsem se do hraní.

Procházím první úrovní a ihned natrefuji na největší devízu celé hry. BULLET TIME Rulez !!! Po zmáčknutí pravého tlačítka myši se celá hra zpomalí a Vy máte spoustu času pozabíjet těch pár strážných
:). No prostě geniální nápad.

Děj hry je vyprávěn dle komiksových intermezz, kdy se mezi levely odvíjí komix, v pozadí běží mluvené slovo a obrázky komixu jsou doprovázeny příslušnými zvuky, dle akce probíhající na obrázku. Max Payne je velice dlouhá hra, je rozdělena celkem do 3 kapitol, ty se dále děli do 8 levelů. Celkem to tedy dává slušnou sumu 24 levelů. Během nich nemáte čas, ani důvod, se nudit. Vše probíhá velice dynamicky, žádné zmatené hledání zapadlého tlačítka ve třetí skobě druhého reproduktoru nacházejícího se v šesté diskotéce nalevo od obchodu se zvířaty.

Osobně mi nejvíce adrenalinu vehnala do žil poslední mise. V ní se mají přestřelit dráty držící sloup, který se má následnou explozí poslat na vzlétající vrtulník. Do ostřelovací pušky jsem měl jen pět nábojů. První čtyři šly velice blízko. Ten poslední nesměl minout. Střela, prásk. Trefil jsem se ! To ale nebylo vše. Ještě vystřelit granát na věž (exploze) jedu kolečkem myši, přejíždím granátomet (na vše je omezený čas, pokud bych to prošvihl, vrtulník by vzlétnul a rozstřílel mě na kaši) vracím se zpátky. KLIK. Granátomet, střela, prááásk. Sloup se valí k zemi a strhává sebou vzlétající vrtulník. GAME FINISHED.

Max Payne je vynikající hra, potěší každého milovníka žánru third-person akcí a ostatní zaujme geniální grafikou. Navíc replayabilita je zaručena, jelikož na mnoha fan-stránkách je možno stáhnout si tuny modifikací tudíž hra jen tak neomrzí.


autor: Jaxx
24.10.2003


Hodnocení: 7/10
Žánr: 3rd person 3D akce
Rok vydání: 2001
Výrobce: Remedy

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.