StarCraft


Pokud bych měl sestavit svůj historický žebříček nejlepších her, které jsem kdy hrál, realtimová strategie StarCraft by určitě zaujímala jedno z předních míst. Nedá se zapomenout na kouzelné chvíle, kdy pod okovanými kanadami mých chrabrých mariňáků skončily první vnitřnosti nenáviděných Zergů. Na inovativní grafiku, která vyrazila dech nejednomu stratégovi. Bylo toho prostě moc a já se pokusím to vše popsat.

Na začátku byl zamozřejmě příběh. Příběh ve kterém figurovaly tři mocné rasy, krvelační Zergové (jako vystřižení z filmu Vetřelec), supermocní Prottosové a všudybylové Terrani, neboli také lidé.

Na začátku byla ovšem ještě jedna rasa, tajemná a mocná, říkající si Aiur. Právě ta dala život Prottosům. Dala jim k dispozici neomezené vědění (tzv. Mastermind, pro představu něco jako Borgové ve Star Treku). Prottosané se ovšem ukázali jako konkurence, své stvořitele zničili a započali tak úplně novou epochu, bez omezení. To Zergové mají jednoduchou filozofii, jdou po všem co se jim nepodobá. Lidé jsme prostě my :) S vyvinutím mezihvězdných letů jsme začali zkoumat galaxie a náš první kontakt se Zergy byl jen otázkou času. První válka s nimi byla ničivá, přinesla však lidskému pokolení vítězství, nicméně ohromná armáda Zergů spřádala plány na odvetu, do toho všeho se zčistajasna vložili Protossané a intergalaktický konflikt byl na světě. A tím se dostáváme k samotné hře.

Celá kampaň se ve StarCraftu skládá ze tří částí které na sebe postupně navazují. A tady je první kámen úrazu celé hry. Nejde totiž dohrát jednu hru za celou rasu, musíte hrát postupně se všemi. V praxi to vypadá asi následovně, začnete hrát kampaň (první jsou Terrané) zvykáte si na ovládání, a najednou lup, hrajete za Zergy, OK řeknete si, příjemná změna, tak si zase zvykáte na novou stranu, nové jednotky, a najednou zase lup, hrajete finální část kampaně za Prottosany. Možná se Vám to zdá jako inovativní a dobré ( mě se to tak zdálo taky) ale jen do té doby než to sami okusíte. Ale abych jen nekritizoval, ve StarCraftu jsou výborné animačky, končící většinou inhumací nějakého člověka. :)

Hlavní síla StarCraftu ale netkví v singleplayeru. Tu pravou řežbu zažijete pokud si ho zahrajete po síti. Já osobně nejradši hraju za Terrany, jejich možnosti jsou až ohromující. Možnost odlétnout s budovami, vypustit jadernou hlavici, odhalit si libovolné území na mapě, naládovat pěšáky do bunkrů. Na vše ale musíte mít dostatečný počet krystalů a plynu, dvou surovin, které se v celé hře těží pomocí dronů (dělníků).

Oproti tomu Zergové mají vše postavené na experimentální genetice. Křížení genů, mutace nebo zakopávání, to jsou jejich disciplíny. Veškeré výzkumy jsou vesměs vedeny touto formou. Jejich jednotky na povely reagují skřeky, chrochtáním a podobnými libůstkami. Zergové mají tu výhodu, že jejich jednotky moc nestojí, dá se jich vyrobit hafo za málo peněz, ale moc toho nevydrží. Terranský mariňák je schopen před smrtí udělat fašírku ze3 až 4 zerlingů (ekvivalent mariňáka). Další nevýhodou je to, že se ve většině případů musí k cíli přiblížit na maximum aby zaútočili. Ale jak jsem již napsal, za málo pěněz, hodně Zergů :) Budovy se dají stavět pouze na hmotě zvané Creep, která se rozlézá po zemi automaticky po vytvoření věže. (jó, není nad Terrany :)) ale zase se samy uzdravují, stejně jako všechny Zergské jednotky.

To Protossané jsou naprostým opakem Zergů. Jejich životy jsou posvátně a raději obětují 10 věží než aby nechali padnout jediného svého vojáka. Všechny jejich jednotky a budovy jsou obklopeny štítem, který je činí téměř imunní vůči útokům. Tedy, do té doby než se štít vybije samozřejmě. Jejich jednotky jsou sice hodně drahé ale také hdoně účinné. Na druhou stranu, za jednoho Zealota(mariňák) vyrobí Zergové 4 ? 5 svých Zerlingů. Budovy mají velice futuristický vzhled, ale já jsem se, pokud jich bylo víc na jednom místě, přestával orientovat, co je co. Budovy mohou být postaveny pouze v jakési sféře vlivu, kterou musíte uměle rozšiřovat sily.

Pokud bych měl StarCraft shrnout, ohodnotil bych ho asi takto. Na svou dobu skvělá strategie (která se ovšem hraje i teď na WCG) se skvělou grafikou, totální hratelností proti živému oponentovi a slabší kampaní v singleplayeru.


autor: Jaxx
24.09.2004


Hodnocení: 8/10
Žánr: Realtime strategie
Rok vydání: 1998
Hardware požadavky: P 90, 8 MB RAM, 150 mb HDD
Výrobce: Blizzard
Distributor: Cendant

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.