The Thing


Jaký by byl svět bez strachu? Na tuto otázku by se hledala odpověď jen velmi těžko... Strach hrál odjakživa jednu ze zásadních rolí nejen v historii lidstva - nejednou nás hnal kupředu a nutil nás přežít. Jaký by byl svět bez strachu v počítačových hrách? Pro milovníky kvalitních survival hororů dozajista pěkně nudným místem...

Survival horory reprezentované klasikami jako Resident Evil, zažívají poslední dobou především na konzolích menší renesanci. Ponechme teď stranou děkování Capcomu za jeho kousky a podívejme se jak dopadl filmovou předlohou inspirovaný Thing.

Inspirace a provázání s kultovní klasikou 80. let - hororem Věc - je ze hry patrná hned na první pohled, licenci se nevyhnuli ani postavy, včetně té hlavní ve filmu ztvárněné Kurtem Russelem, pro něhož byla právě tato role rolí životní (poté už se dá hovořit jen o rolích toaletního papíru:). Postavit hru na základech starého hororu, který je pro valnou část mladých, aktivně hrajících lidí španělskou vesnicí, samo o sobě nestačí. Naštěstí si autoři nevzali příklad ze zpraseného, též filmovou předlohou inspirovaného počinu Evil Dead, ale vydali se cestou o poznání vyšší kvality. Kvality kterou ocení všichni bez rozdílu - nezávisí na tom jestli jste film viděli či ne, bavit se budete tak nebo tak.

Předně je nutno říci že Thing jest 3D akční horu viděnou z pohledu třetí osoby. Do pohledu z vlastních očí, který slouží především pro lepší zaměřování nepřátel a naklánění za rohy, se můžete taktéž přepnout, ale bude vám pak, vzhledem k tomu že byla hra primárně určena na PS2, zabráněno v pohybu. Původní konzolové ovládání přes Gamepad se naštěstí dočkalo důstojného přepracování pro vstupní rozhraní PC, takže díky bohu využijeme i naše nenasytné hlodavce. Ovládání Thingu je zkrátka zdárným příkladem, ze kterého by se měli množící se konverze her z konzolí bez výjimky poučit! (a jestli Silent Hill 3 nebude podporovat myš tak se snad zjevím!)

Jedna z věcí která odlišuje Thing od zbytku scény 3rd person akčních her jest výborně zpracovaný týmový aspekt přežití. Již na začátku budou pod vaše velení svěřeni tři vojáci, kteří splní každý z vašich rozkazů, pravda, pouze tehdy budou-li vám důvěřovat. Důvěru členů vašeho komanda, ve kterém se mihne mnoho tváří, musíte udržovat na patřičné úrovni, neb pokud vám přestane někdo z lidí věřit se zlou se potážete - tato osoba přestane plnit vaše rozkazy, ba co víc, pokud se jí přestanete jó líbit může na vás i zaútočit! Důvěru si nejčastěji zajistíte poskytováním první pomoci a předáváním munice potřebným, ale i daleko originálnějšími kousky přímo spojenými se zápletkou hry.

Děj Thingu se nemůže odehrávat nikde jinde než před lety scénář samotné filmové předlohy - na Antarktidě. Věčně zasněžené ledovcové pláně tohoto na první pohled poklidného kousku země skrývají jedno velké, nechutné tajemství... Nikdo neví co se stalo s polární stanicí jejíž členové se nějaký ten pátek nehlásí, a tak nemůže být na vyšetření situace nasazen nikdo jiný než zakomplexovaná US army. Již po přistání vrtulníku na vás začne dýchat mrazivá atmosféra, a nejen atmosféra ale i skutečný mráz, který se k vám zrovna moc štědře nechová - musíte dbát na to abyste se dostali dříve než začnete mrznout pod střechu. A když se konečně dostanete do teploučka přivítají vás nejasné náznaky, nepřímo svědčící o tom že se tu něco špatného přihodilo, a když narazíte na první zohavené tělo polárního pracovníka uvědomíte si že se tu musela stát nějaká opravdu moc ošklivá VĚC. Dále již netřeba více poodhalovat roušku příběhu, neboť by pro vás ztratil část svého kouzla, které především zpočátku zabírá naprosto dokonale.

Budete bojovat (zachraňovat svět:) a zase bojovat se zajímavými formami parazitického polárního života :) Virus, se kterým se seznámíte hned při prvním loadování má jednu nepříjemnou vlastnost - je schopný proměnit během pár sekund tělo hostitele v krvelačnou zrůdu. Nejhorší/nejlepší na tom všem je fakt, že na hostitelovi tato infekce není na první pohled znát, což vede logicky k určité nedůvěře kterou budete chovat k přeživším lidem a oni k vám. Ke zjištění nákazy je nutno použít speciální injekci s testem krve - teprve pak odhalíte pravou tvář "přátel". Se zjišťováním nákazy je spjat jeden velice originální quest na který narazíte krátce po začátku. Někdy jsem se ale stal svědkem zajímavého bugu, kdy jsem u svých lidí provedl negativní test a i presto se vzápětí proměnili ve "vetřelce".

Vaše strastiplná cesta povede skrze množství perfektně designovaných interiérů vědeckých komplexů. Dojde pochopitelně i na zdravé procházky polární pouští... Po grafické stránce působí Thing úchvatně. Počet polygonů na scéně sice nepřekoná postaršího Quaka 3, nicméně i přes tuto drastickou optimalizaci, kterou hra v zájmu plynulého běhu na slabém PS2 prošla, neztrácí Thing ani mililitr ze své vizuální přitažlivosti. Detailní textury, rozsáhlé lokace a povedené modely potvor vám nedovolí na jakékoli nedostatky ani pomyslet. Vzhledem k onomu primárnímu určení této hry na PS2 se není čemu divit že je Thing na hardware PC poměrně nenáročná hra.

Netradiční postupy, vynikající hratelnost, obstojná atmosféra a mnohé další silné karty hovoří ve prospěch této poměrně originální hry, jediný nedostatek bych spatřoval, ostatně jako mnozí jiní, v relativně krátké hrací době. Thinga totiž v pohodičce pokoříte na střední obtížnost za pár hodin - na první pokus mi hra v uložených pozicích ukazovala něco kolem čtyř hodin. Uvážím-li ale že to byly 4h koncentrované zábavy se kterou se může pochlubit jen málokdo, nevyznívá ona krátkost vůbec jako fatální chyba. Je totiž důležité rozlišovat mezi délkou a umělou protažeností se kterou se dnes setkáme ve většině titulů pro PC, zvláště pak v RPG. Velké množství situací v Thingu je autentických, prakticky nic se neopakuje, žádné umělé protahování se nekoná. Věřte že takovou Věc jako The Thing jsme tu na PC opravdu hodně dlouho neměli... k dokonalosti chybělo jen málo.


autor: G4ndy
10.02.2004


Hodnocení: 9/10
Žánr: 3rd person 3d akce
Rok vydání: 2002
Hardware požadavky: PC, Xbox, Playstation 2
Výrobce: Computer Artworks
Distributor: Black Label Games

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.