Tomb Raider: Angel of Darkness


Lara ještě nikdy nebyla tak blízko smrti jako nyní, po vydání již šestého pokrařování :o)

Core je firmou s tradicí, nemůže se sice pochlubit žádnými trháky z počátku své éry, zato má ale na triku sérii, kterou distribučního giganta Eidose již několikrát zachránilo od krachu. Jako vedlejší efekt gigantického úspěchu dobrodružství Lary Croft se tak na svět dostalo velké množství často i povedených titulů nejrůznějších začínajících či z renegátů sestávajících týmů, které by si asi nikdo jiný než právě Eidos na svědomí nevzal.

Proto můžu říci na úvod jen jedno: díky ti Laro za to, že si pomohla na svět (byť si o tom neměla ani šajn) hrám, které jsem toho času s chutí hrál.


Není žádným tajemstvím že nám akcie Eidosu již nějaký ten měsíc nepěkně oslabovaly, již pošesté je tak musela z temnot krachu pozvednout vyčpělá ikona herního průmyslu - Lara Croft. Na její dobrodružství již pěkně dlouho nedočkavě čekali tradiční hard-core fanoušci a spekulanti na trhu. Eidos si už nemohl dovolit Laru déle pozdržovat, neboť by mu věřitelé nejspíše přestali věřit a roztrhaly by ho za živa :o) V Core ovšem jak je vidno na tuto situaci nebyli připravení, hra byla sice jakž takž zkompletizována, ani zdaleka ale nebyla pořádně betatestována.

I přesto že měla Lara vskutku dost času na to, aby ve výsledné formě působila vyspělejším dojmem jak po stránce proporční tak po stránce technické, ukázala se být právě ona technická způsobilost kamenem úrazu. Technické zpracování sice působí na první pohled líbivým dojmem, ovšem hned na pohled druhý odhalí svá kusadla a promění se v noční můru těžkého kalibru. Zaručuji vám že lepší příklad betaverze vydávající se za plnou hru v současnosti nenajdete. O tom že se měl nový TR ještě nějaký ten pátek, nebo raději měsíc, vyhřívat v lůně Core a intenzivně betatestovat, vás přesvědčí hned první palčivá zkušenost s ovládáním, které je naprosto hrůzné.

V Core si někdo konečně po šesti letech zašel k ušnímu a vyslyšel volání, či spíše řvaní fanoušků, kteří se již od prvního dílu doprošují možnosti ovládat svou milovanou Laru myškou. Jelikož se nám zaměstnanec Core u ušního zdržel příliš dlouho nestihl již vyšetření u psychiatra, což se ukázalo být fatální chybou. Daleko více než ovládání by bylo příhodné tento "mechanismus" označit za stroj zkázy, který překládá klasické hráčovy pokyny do řeči hlodavců, na kterou je Lara očividně silně alergická.

Kdyby jenom panickou hrůzu z myší, ona nám nová Lara dostala do vínku též fobii z klávesnice, která sice nenabývá takových rozměrů, ale na občasný croftí epileptický záchvat bohatě vystačí.

Zapomeňte na ovládání z minulých dílů, manipulace s Larou doznala v šestém dílu takového katastrofálního propadu až se mi tomu ani nechce věřit. Představíte-li si Counter-Strike nebo Quake 3 ovládaný táhlem od splachovacího záchodu nebudete daleko od toho co nám "veteráni" z Core předvedli v novém TR.

A v neposlední řadě také zapomeňte na optimalizaci, díky které jste si předešlé díly mohli zahrát i na dosti podprůměrných strojích. Začínám mít vážné pochybnosti o tom že v Core po těch x letech používání stále stejného enginu v tomb raiderech zapomněli programovat, neboť to co vyprodukovaly jejich choré mozky je naprosté rouhání. Do svého polygony zbytečně přecpaného dítka se neobtěžovali implementovat jakékoli odlehčovací trendy jako odstraňování skrytých povrchů a mnohé další fígle které jsou v současné době naprostým standardem. Na současných průměrných sestavách se dá tento humus plynule rozjet jen po vypnutí všech detailů, poté ale TR vypadá opravdu nechutně. Naprostým vrcholem je pak i fakt, že se TR místy dost trhá dokonce i na PS2!

Slibovaná interaktivita prostředí a podobné hemzy vzaly s vydáním hry rychle za své a tak jsme se podle slov autorů měli dočkat vlastně ?jen? dalšího obyčejného a poctivého TR.

Kéž by tomu tak bylo!

Už je mi z té kritiky dost špatně, takže se teď pokusím s vypětím všech sil zaměřit na klady, má li vůbec tahle hra nějaké. Jako první mě napadá ona pověstná Lara, hlavní magnet série TR. Její nové, řádně proprsené tělo, může počtem polygonů (4000) hravě konkurovat většině přeplácaným prostředím která v TR navštívíte :o) Animace postavy trochu pokulhávají, citelně chybí motion capturing, který by dodal některým pohybům větší realističnost, prosté akce jako chůze a skákání ale Lařino tělo zvládá naštěstí docela obstojně? Při lezení po žebřících a podobných prolejzačkách můžete obdivovat její velice dobře zpracované pozadí. Poprsí se při chůzi pohupuje, ale pokud bych měl být důsledný našli by se i hry s lepším fyzikálním modelem pohybu ňader jako například Fakk 2.

Proklamovaný příběh plný temných elementů někteří lidé značně přeceňují, pravdou ale zůstává že máme co dělat se zatím nejpropracovanější zápletkou v historii TR. Otázkou však zůstává nakolik může v tomto ohledu nová Lara konkurovat sokům z branže, neboť už stařičký ?Lara killer? Soul Reaver propracovaností své dějové linky a herního světa dává jasně najevo komu bije hrana.

Zas tak špatně to ale se scénářem TR6 nevypadá, každému je hned jasné že se nám v Core pokoušeli za každou cenu nastolit nový filmový standard pro in-game sekvence až to místy zavání nehezkým kýčem. Nemusím zmiňovat že na filmové střihy ala Metal Gear Solid 2 Lařina ňadra rozhodně nestačí i kdyby byla sebenafouklejší.

Do hry nám dokonce prosákla i špetka, či spíše smítko adventure a RPG prvků - Lara se nám s postupem hry vyvíjí a sílí, což v praxi vypadá tak že vám při posunutí bedny nebo nějakém "silovém" úkonu slečna Croftová oznámí že se cítí silnější. Přičemž její nově nabitou sílu použijete třebas na vyražení o kus dál zavřených dveří.

Lara se dokonce naučila mluvit souvislými větami, dokáže volit z několika nabízených odpovědí v rozhovorech s npc, které ale působí značně nepřesvědčivě a primitivně, snad aby se v tom nikdo nezamotal. Pravda docela mě překvapilo když jsem byl prakticky hned na začátku v Paříži vržen do ulic a musel sem prokecávat okolní zevlující charaktery.

Všechny tyto vychytávky jsou už ale dost opotřebované, a pokud by snad nějaký z prvků aplikovaný na nového vykradače hrobek měl být revolučním tak nebo tak upadá do šedi všednosti díky celkové nedotaženosti. Kupříkladu v oněch RPG prvcích bezpochyby dřímá velký potenciál, nicméně připadá mi jakoby se všeho příliš nového v Core báli a jakémukoli náznaku drastické invece vyhýbali.

Revoluce ani relevace se nekoná, stáváme se svědky jen dalšího standardního spíše však podprůměrného tombraider klonu, na kterém je sice znát lesk velkých očekávaní, nicméně žádné z nich nesplňuje. V Core totiž opravdu moc dobře vědí kterak proměnit tři roky práce ve velké kuloví a v sovětském svazu by za tento kousek vyfasovali zaručeně výlet na sibiř :o) Na pováženou je též to že se ani nepokouší žádným patchem (který by byl asi nejspíše velký jako hra sama :o) své chyby alespoň zčásti napravit.

Opravdu nevím jaké hodnocení bych měl novému přírůstku poměrně kvalitní série, který byl většinou herního světa degradovaného z černého Petra na černou ovci, dát. Po prvních minutách hraní sem byl skálopevně přesvědčen že 2/10 by bylo dostatečnou satisfakcí za utrpení způsobené ovládáním, jak jsem se ale donutil k postupu dál začal sem si všímat i určitých náznaků lepších zítřků, které ale vždy značně utlumily nejrůznější bugy technického charakteru. Nový TR určitě mohl být hitem, ale to už je jiná kapitola a kdyby jsou chyby...



autor: G4ndy
10.09.2003


Hodnocení: 5/10
Žánr: 3rd person 3D akce
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: CPU 1,6Ghz, 256 MB RAM, 64MB 3D karta
Výrobce: Core
Distributor: Eidos

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.