DirectX


Tento počítačový mor vydávající se za rozhraní, šířící se společně s Windows, je nejčastější příčinou toho, že hru nerozběháte.

Co to vlastně je?

DirectX je "program", který v sobě zahrnuje mnoho součástí (rozhraní) začínajících na Direct: DirectInput, DirectPlay, DirectDraw, Direct3D, DirectSound a ještě tam Directněco určitě bude. Direct znamená přímo, DirectX má za úkol zprostředkovávat přímý kontakt HW a SW -většinou hry. Jsou k tomu zapotřebí ovládače, které poskytuje výrobce HW. Jak řekli lidé z Looking Glas: "Je to všechno hezké, ale až do doby kdy to přestane fungovat." Kámen úrazu jsou právě ovládače (drivery) dodávané výrobci HW a programátoři her, kterých jsou na světě tisíce a každý myslí jinak. Microsoft si vzal opět velké sousto, chtěl totiž všechny připoutat k Windowsům, chtěl, aby všichni dělali HW a hry pro DirectX, což se mu opět povedlo. Rozhraní Direct3D starající se o 3D efekty ve hrách přitom dodnes nesahá ani po paty stařičkému OpenGL. Podobně jako M$ se chovala i firma 3dfx, které se však toto jednání šeredně vymstilo. Chtěla pro změnu donutit všechny, aby dělali 3Dhry pro vlastní Glide rozhraní. Pomohla tak ale paradoxně konkurenční Nvidii, která se jako vazal Microsoftu svezla na úspěchu DirectX. Jak vidíte, buď bychom tu měli OpenGL, Glide a DirectX, nebo jen DirectX, jiná možnost neexistovala. DirectX však obhospodařuje mnohem víc než grafiku, stará se skoro o všechno. Což představuje neuvěřitelnou sílu v rukou Microsoftu, který může pohřbít firmu jen tím, že jí upře podporu v DirectX. To, kdo tady má monopol asi došlo každému.

Rady pro urychlení hry

V manuálu hry se obyčejně dočtete alibistické doporučení, že si máte obstarat nejnovější drivery(ovládače) pro váš HW. Ha, ha. Se zpětnou kompatibilitou vám nepomůžu, DX 8.1 jsou dle slov Microsoftu plně zpětně kompatibilní, což teoreticky znamená, že na nich poběží i hry pro DX5. Snad tomu tak je, i když slyšel jsem i o nějakých výjimkách. Osobně považuju za nejlepší DX 6-7.1, které přinesly nejvíc "nových" funkcí. Pokud jste nespokojeni s tím jak se na vašem kompu hra trhá, možná vám pomůžou následující doporučení. Předpokládám, že jste se již pokusili pohrát si s nastaveními grafiky a zvuku přímo v options hry. Pokud máte pocit, že se snížení detailů nijak neprojevilo na výsledné pomalosti, zkuste následující.

1. Zvuk brzdí. Některé integrované zvukové karty mohou svou nekompatibilitou s rozhraním DirectSound nepříjemně narušovat výkon počítače. Ovšem neplatí to jen pro nějaké noname karty i SoundBlaster Live! má občas velké problémy. Neexistuje nic jednoduššího, než v setupu DirectX (start-spustit Dxdiag) nastavit v záložce zvuk HW akceleraci na základní, tím sice vyřadíte některé 3D funkce a přitížíte procesoru, nicméně zátěž nebude taková jako před tím. Teoreticky nejlepším řešením by bylo zvuk úplně vypnout, ale pozor, některé špatně naprogramované hry tuto možnost sice nabízejí, ale nijak se to neprojeví.

2. Běžící aplikace na pozadí Windows, velký barevný obrázek na ploše, mnoho ikon na ploše, zvuky, to všechno a ještě mnohem více užírá výkon. Nejlepším řešením jak vypnout rezidentní aplikace je pomocí klasiky CTRL+ALT+DEL a zrušit úplně všechno až na Explorer. Rozlišení pracovní plochy je ideální z hlediska úspory paměti 640x480 v 16 barvách(cha). Existuje mnoho programů, které vám umožní zrušit kupříkladu celou plochu a nastavit nejhorší kvalitu ikon atd., čímž vykouzlí některé to potřebné procentíčko výkonu navíc, ale to je spíš k smíchu.

3. Nedostatek operační paměti se dá vyřešit pouze dokoupením více MB. Samozřejmě existují programy na uvolnění paměti před spuštěním her či náročných programů, nutno ovšem podotknout, že většina her má v sobě podobný program zahrnutý a Ramku si uvolní pro sebe samy. Rychlost prodlevy operační paměti se dá nastavit v biosu pod heslem Ras to Cas delay a Sdram cas menší čísla znamenají rychlejší reakce, toto nastavení bývá v biosech jen pro srandu a má pouze mikroskopický ne-li žádný vliv.

4. Pomalý procesor se dá buď vyhodit rovnou, nebo přetaktovat a posléze vyhodit.

5. Pomalá grafická karta se dá zachránit dobrými ovládači, které poskytují různá ulehčení. Na netu se vyskytuje velké množství neoficiálních ovladačů, což jsou většinou modifikované oficiální verze vydávané počítačovými nadšenci, popřípadě milovníky starých vůdůček. Tyto home-made drivery často pracují lépe než oficiální, jsou optimalizovány pro nejvyšší možný výkon. Nejen pro majitele karet voodoo je ideální volbou aktualizovaná stránka www.voodoofiles.com, kde naleznete i mnoho utilit, třeba na přetaktování grafičky.


autor: G4ndy
27.08.2003


http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.