Dungeon Siege


Dostane se váš počítač do obležení?

Hlavní stan Microsoftu 7.2. 1998

Džin z Vokna: "Ó mocný Bille, zlí Blizzardi slaví takový úspěch se svým Diablem a ještě k tomu chystají druhý díl. No nemohli bychom se přiživit jako tenkrát s Age of Empires za 2500Kč."

Bill Gates: "Co navrhuješ?"

DzV: "No, znám jednoho vývojaře, zbastlil docela úspěšnou RT strategii Total Aninhalation a nějaký datadisk, ten by pro nás mohl dělat - Tedy pokud na něj trochu zatlačíme, jako tenkrát na Essemble Studios. Navrhuji: unést mu rodinu a vydírat ho!"

BG: "Výborně!"

DzV: "Necháme ho, ať si sežene lidi, zavřeme ho do plynové komory (Gas Powerd Games) a začne pěkně makat na našem Microsoft? Diablo?. Předám mu tyto instrukce: Naše diablo musí ve všech směrech převyšovat Blizzardí diablo, jestliže ho mají 2D tak mi ho budeme mít 3D. Musí mít nádhernou grafiku aby se ti tupí hráči nechali zaslepit, herní principy však musí být zjednodušeny tak, aby si jej mohl zahrát každý průměrný uživatel Windows. Musíme si vzít příklad z Blizzardu a v žádném případě nesmíme dovolit, aby do našeho dílka prosáklo něco jako kvalitní příběh.

Vše bude krásně lineární, hráč bude konfrontován miliony nestvůr, které budou čekat ve frontě a bezhlavě se za ním rozběhnou jakmile je spatří. Někdo mi říkal, že existuje něco jako RPG prvky, jó tak tohleto tam taky nesmí být. Nenávidím ty magory co si hází kostkou jestli se úspěšně schovali ve stínu nebo ne. U nás bude mít postava jenom tři vlastnosti sílu, obratnost a inteligenci, to by mohla většina pochopit, tedy pokud mají alespoň kapku toho posledního. Zbraně rozdělíme do skupiny pro boj na blízko a dálku. Podobně jako v diablu zakomponujeme do hry ještě magii, což by mohlo ovšem pobouřit některé spokojené uživatele Windows.

Naši výzkumníci z laboratoří Microsoftu odhalili skandální fakt. A sice, že to hlavní co přitahuje hráče k diablu je touha po dosažení co nejvíce zkušenostních bodů a super artefaktů, je to prý perfekcionismus, také ti vědci blábolili něco o atmosféře, ale to jsem nepochopil, takže to raději do naší hry nešoupneme. Situace ohledně artefaktů je jasná, musíme jich do hry dát gigantické množství aby se té kaše hráči pořádně nažrali a koza mé ženy zůstala celá. Zkušenostní body? To je lehké, má chorá mysl vyprodukovala geniální plán, aby byli herní principy ještě snáze pochopitelné, hráč si bude, stejně jako ve skutečném životě, zlepšovat pouze ty vlastnosti, které používá a naučí se dobře zacházet jenom s tou zbraní, kterou bude bojovat. Tenhle systém rozhodně donutí každého nespokojeného hráče o zoufalé pěstování si své postavičky až do doby vydání dalšího dílu za ještě vyšší cenu.

Neznámí maniaci z Black Isle slavili úspěch s nějakou divnou hrou Baldur`s Gate, ve které jsem opět nepochopil o co jde neboť tam nebyla nápověda vyvolávaná standardně dle mezinárodních předpisů Microsoftu pomocí klávesy F1. Naši vědci z quality labs sice tuto hroznou hru také nepochopili, nicméně přišli s tím, že hlavní zbraní této hry je možnost kdykoli jí zastavit mezerníkem. Tak to naše hra půjde nejen zastavit ale i zpomalit. Jste spokojen ó můj pane?"

BG: "Výborně!"

Konec záznamu;

Z tohoto fiktivně odposlechnutého rozhovoru ze dna plechovky jste jistě již sami vydedukovaly co že za skvost Dungeon Siege vlastně je. Jedná se v podstatě o horší Diablo s lepší grafikou. Horší po stránce herního systému, který byť je betatestéry vybalancovaný, nemůže konkurovat Diablovskému a to se raději ani nezmiňuji o pravidlech AD&D použitých v RPGéčkách od Black Isle. Říci že DS nemá atmosféru je i na mě trochu moc odvážné, ale přesto těch pár mililitrů co v DS je nemůže konkurovat půllitrům atmosféry v Diablu, galonům v BG či mořím v Planescape.

Hratelnost DS je sporná, hra se zpočátku až moc podobá Diablu, tudíž je i hratelnost ďábelská, čím déle však DS hrajete tím více začínáte pociťovat únavu, a to nejste unaveni vy ale DS.S trochou nadsázky se dá říci, že DS obsahuje všechny ty prvky které dělaly Diablo úspěšnou hrou, ale tyhle prvky tu nejsou zastoupeny v tak horentním množství. A když už, tak se neubráním pocitu replaye, už to tu stokrát bylo. A to už stařičké Diablo vykrádalo myšlenky kde se dalo. Jediné co DS paradoxně zachraňuje je úžasné grafické zpracování potažmo použitý 3D engine. Rozmanité herní prostředí vypadá báječně, což mimo jiné místy vytváří potřebnou, byť falešnou, atmosféru.

Interakce se světem se omezuje většinou jen na prosté sekání a sbírání předmětů, které vypadly z neoriginálních tuctových potvor a občas z nějakého silného Bosse. Jediný rozdíl mezi DS a Diablem je jakýsi pokus o parodii na BG, neovládáte jen jednoho človíčka, ale časem se k vám přidají buď dobrovolně, nebo za penízky další dobrodruzi. V praxi ale DS zůstává i přes toto "zpestření" diablo klonem. Skupinový boj naprosto postrádá potřebnou dávku strategie, známou třeba z BG, hra se dá sice mezerníkem kdykoli pozastavit, ale vaše rozkazy budou povětšinou stejně jenom o tom koho zase vyléčit a na koho z příšer kidnout Fireball.

Nechápu jak v jistém herním časopise můžou vychvalovat příběh DS, vždyť je to rouhání, nebo podplacení Microsoftem. Jestliže jste milovníky Diabla zůstaňte u krále, pokud máte rádi BG ruce pryč (zůstaňte u boha), falešný prorok DS bude upálen.


autor: G4ndy
27.08.2003


Hodnocení: 6/10
Žánr: Akční RPG
Rok vydání: 2002
Hardware požadavky: PIII 500Mhz, 128MB RAM, 8MB 3D karta
Výrobce: Gas Powered Games
Distributor: Microsoft

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.