Age of Wonders


Jistě jste už někdy slyšeli o hře Warlords docela povedené tahové strategii z fantasy prostředí. Warlordi byli poměrně originální a hratelné už od prvního dílu. Po technické stránce však zaostávaly za zbytkem světa. Toho si zřejmě všimli lidé z New World Computingu a vydali své dílko okořeněné světem Might and Magicku, Heroes.

Tahoví Warlordi jsou zatím trilogie, Heroesové, kteří se těší v našich luzích a hájích velké popularitě, dosáhli již stádia tetralogie. Syndromem "ještě jedno kolo a jdu spát" onemocnělo s příchodem legendárních Heroesů 3 mnoho nevinných lidí, někteří z nich ještě dnes stále trpí resp. hrají.

Po grafické stránce byli Heroesové už od prvního dílu excelentní, nejinak to bylo i s jejich hratelností. Vzpomínky na dobu kdy jsem se s kamarády sešel u jednoho počítače a hrál jsem s nimi, nebo proti nim, onu návykovou pařbu jsou hluboce zakořeněné v mé hráčské duši.

Age of Wonders jsou jedním z dalších klonů Heroesů, kteří jsou zase klonem Warlordů a ti zase klonem něčeho ještě staršího z dob osmi bitů. S trochou nadhledu by se na těchto strategiích dal demonstrovat stagnující proces, kdy jeden kopíruje od druhého a minimem ingrediencí sám přispěje.

V případě AOW ale tvůrci nekopírovali až tolik, obtěžovali se vymyslet pár nových prvků a některé staré zase zavrhnout. Zdali jsou AOW lepší než Heroesové to se nedá s jednoduchostí říci, to co se jedněm líbí druhým se příčí. Mně kupříkladu na Heroesech vadí jejich přílišná úhlednost a křečovitá úlisnost, namísto fantasy tak působí jako béčková pohádka. Také komerčnost a vydřidušství autorů, kteří jeden čas produkovaly samé nekvalitní datadisky, které se pak objevovaly v nejrůznějších kompilacích, jen poškozovala dobré jméno hry.

Jelikož tým Triumph jehož prvotina jsou právě AOW není asi tolik zaběhlý v nekalých praktikách komerčního trhu nebombardoval i přes velkou prodejnost hráče béčkovými datadisky, což samo o sobě svědčí o větší solidnosti. Ovšem hře to nijak před mým zrakem nepřidává. Kýčovitý příběh založen na souboji Dobra a Zla je poměrně dobře prezentovaný, každá mise je navržena s velkou mírou preciznosti.

Správný fanda Heroesů 3 si též pochvaluje jejich hudbu - nemohu nic jiného než všem doporučit poslech songů z AOW, které nesází na brnkání ale na poměrně zdařilé motivy, které skutečně někdy sami motivují k hrdinským činům :o)

Po grafické stránce mají opět trochu navrch AOW, neboť jejich engine zvládá množství rozlišení a celkový grafický doprovod působí velice kvalitně fantasy ať už se jedná o obrázky nebo o detailní herní mapy. Samotný herní koncept je vyvážený, nikterak složitý (i když zpočátku působí možná trochu křečovitě).

Ve hře se vyskytuje poměrně hodně ras, šokující je však jejich velká podobnost - prakticky všechny používají jedny a ty samé jednotky pouze s grafickým odlišením.

Možnost hraní s více hráči na jednom počítači je podobně jako v Heroesevh velice zábavná, diplomacie sice není zrovna nejšťastněji provedena, nicméně boj vše vynahradí. Ano abych nezapomněl, boje probíhají v izometrickém tahovém režimu, kde je možno uplatnit trochu toho strategického umu co ve vás dřímá. Jedna ze skvělých vychytávek jsou útoky z více stran. Ke hře je přiložen dobrý editor misí, takže možnost vlastní tvorby je zpřístupněna.

Vzato kolem a kolem je AOW klon, ale podobně jako sami Heroesové je klonem docela zdařilým :o)


autor: G4ndy
24.09.2004


Hodnocení: 8/10
Žánr: fantasy tahová strategie
Rok vydání: 1999
Hardware požadavky: Min.: P 166Mhz, 32MB RAM; Dop.: PII 266Mhz, 64MB RAM
Výrobce: Triumph studios
Distributor: GOD/Take2
Odkazy: oficiální stránka / fan stránka

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.