Fallout 2


Pokračovatel velectěného veličenstva Fallouta by se dal spíše nazvat datadiskem, nepřináší totiž žádné závažné novinky. Má všechno to co správný datadisk. Nejdůležitější "novinkou" je asi fakt, že tolik nepadá, ze začátku jsem si myslel, že už nikdy více nezažiju útrapy spojené s tímto nepříjemným aspektem, avšak jakého bolestivého omylu jsem se dopustil. Přibyla nějaká nová grafika, v ulicích už nechodí jenom ti stále stejní dospělí, ale jsou zde k vidění i shrbené děti. Už do tak poměrně rozsáhlého arzenálu zbraní přibyly další skvostné kousky z nichž nejzajímavější je Guasova puška, která střílí projektily rychlostí blízké rychosti světla (každému fyzykáři zaplesá srdce).

Nebudu to protahovat. To ale opravdu nejdůležitější je příběh. Pokud chtěli autoři z Black Isle hráčskou komunitu opět něčím zasáhnout, u Falloutu 2 to mohl být jedině příběh. O tom zdali je lepší než v předchozím díle je zbytečné diskutovat, zatím jsem se nesetkal s nikým kdo by hrál nejdříve Fallouta 2 a pak 1, takže jakýkoli pokus o nezaujatou odpověď by vyzněl ve prospěch prvního dílu. Proč?

Fallout 1 je totiž nenahraditelný a stát bude stále tam kde stál, svým příběhem sice vybízí k pokračování, ale znáte to, lepší je snít než mít. Na Fallouta 2 prostě musím hledět jako na samostatnou hru, i když tomu tak není, trpí prostě syndromem druhého dílu.Vždycky bude tím druhým. Lepší je být druhým než třetím jak zpívá jeden komerční strašák ve své srdce rvoucí písni. Předpokládám že hrát Fallouta 2 a nemít ponětí o Falloutu1 je jako jít na Pána prstenů a nečíst před tím knižní trilogii, je to hezké, ale mnoho věcí vám unikne.

Příběh Falloutu 2 je velice propracovaný, je jasné, že tvůrci nechtěli nechat nic náhodě. Velice vydařený optimistický konec prvního dílu, kde vás jako psance vykáží ze společenství Vaultu 13 kupodivu není začátkem druhého dílu. Ten začíná několik let po té co hrdina prvního dílu upadl do zapomnění, jen kmen na severu ho uctívá jako boha. Právě tento kmen však začne mít problémy (je pátek 13.). Úroda nerodí, krávy taky ne, co s tím?

Legendy vypráví o věci zvané G.E.C.K, celým jménem Garden of Eden Creation Kit. Tenhle kufřík dokáže přeměnit radioaktivitou nasáklou půdu na rajskou zahradu. Že se tyhle věci nevyváží do Černobylu nikoho nezajímá. Jisté ale je, že někde v nějakém Vaultu by tuhle věcičku mít měli. Opět vás nedemokraticky zvolili za vyvoleného.

Zpočátku neohrabaný divoch se postupem času mění na veteránského divocha až nakonec na Rambo divocha, který je ještě nepřemožitelnější než Rambo z prvního dílu. Autoři se snažili seč mohli udělat hru vyváženou, naslouchali stížnostem, ale jediným praktickým výsledkem se stal závěrečný trochu silnější Boss.

Vlivem větší rozsáhlosti než v prvním díle se může zpočátku i delší dobu jevit Fallout 2 vyvážený, časem stejně sklouzne. Kdyby se tak celý nesl v duchu začátků, kdy pro vás byl naprostý luxus puška vyrobená ze záchodové trubky a museli jste krást na živobytí...V tomto ohledu tedy Fallout2 první díl nepřekonává ani v nejmenším.

Přibylo množství měst, herní mapa se rozkládá více na sever, ze starých lokací citelně chybí nádherné město HUB, Junktown a nostalgické Shandy Sands. Naopak futuristické Vault City nebo poněkud rasově jednotvárné San Fran či gamblerské New Reno a mnohé další lokace doslova čpí originalitou. Hráč zde nalezne i mnoho úkolů za špatnou stranu, plnění takovýchto úkolů, stejně jako střílení do nevinných civilů, vám ale značně zhoršuje pověst, pozor na to aby se z vás nestal zabiják dětí. Podíváte se dokonce do starého Vaultu 13, jaké však bude vaše překvapení až zjistíte, kdo jej nyní obývá. Ve hře je vůbec obsaženo mnoho narážek nejen na první díl.

Fallout 2 vás chytí stejně tak jak předchůdce, poskytne zhruba ekvivalentní porci zábavy, ale celou dobu máte takový pocit, že už jste to někde viděli.I když to vlastně není pravda, autoři ani v nejmenším nevykrádají sami sebe, a z jejich strany je to za rok práce opravdu ohromná hra. Je to zkrátka povinnost pro všechny milovníky prvního dílu.


autor: G4ndy
24.09.2004


Hodnocení: 9/10
Žánr: RPG
Rok vydání: 1998
Hardware požadavky: P133Mhz, 32MB RAM
Výrobce: Black Isle
Distributor: Interplay

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.