Black and White


Je v tom rozdíl černý nebo bílý, na tuto otázku chtěl odpovědět ve své hře Peter Molyneux, přezdívaný Mulimex. Jak je pro něj typické opět vyprodukoval značně originální ovšem nedotaženou hru. Nebýt jeho jména a reklamy nebyl by B&W žádný trhák. B&W je vlastně jen o trochu komplexnější Tamagoči simulátor. Všichni známe tu odvěkou potřebu lidí starat se o něco, vždyť na této potřebě visí celá existence, pokud by se nikdo nestaral o děti, lidstvo by zajisté zaniklo. No a chytráci si vypočítali, že na takovýchto a mnohých dalších genetických vlastnostech lidstva se dá vydělat, ať už jde o Tamagoči nebo B&W.

Otázkou zůstává do jaké míry je vlastně B&W hra, neboť některé prvky jsou v podstatě už něčím úplně jiným. Nejdná se v jádru o nic víc než o klasickou materialistickou realtime strategii, kde se buduje a těží suroviny, podobnost s mulimexovými Populous je značná, neboť i zde zastává hráč úlohu boha a dohlíží na svůj národ vyvolenců. Zasahuje do života věřících kouzly a ty posílá tancovat ke své svatyni -chrámu, za jejich taneční výkon se dobíjí získaná užitečná kouzla jako déšť, který urychluje růst všeho rostlinstva, štít, který chrání území před fyzickými útoky nebo klasika všech klasik Fireball a mnohá další kouzla.

Lidé se množí, potřebují stavět nové domy a vydatně jíst, vše jako ve stařičkých Populous. S přibývajícím počtem věřících roste také váš vliv což v praxi znamená, že na území pod vašim vlivem můžete kouzlit a na území pod cizím nebo neutrálním vlivem kouzlit nemůžete. Jakési vylepšení B&W oproti Populous je právě účinkování hráčova nepřímo ovládaného zvířátka, jakéhosi tamogoči. Tohle tamagoči má vlastní rozum, hráč se o něj musí starat a vychovávat ho, záleží jen na hráči k jakým aktivitám svého drahouška vychová, jestli z něj udělá vraždící monstrum, nebo mírumilovného plyšáka, případně něco mezi tím. Obecně platí staré pravidlo jaký pán, takový pes.

Váš svěřenec se učí, což probíhá většinou tak, že mu dlouho do zblbnutí předvádíte jednu činnost, třeba kouzlo deště a on se ho posléze sám naučí a hojně jej používá i mimo území vašeho vlivu, což umožňuje získání potřebných věřících v ostatních lidských vesnicích.Nepřátelští bohové mají také svá zvířátka, takže dříve nebo později dojde k nevyhnutelnému střetu mezi jejich a vašim favoritem. Tento střet je prezentován jako jakýsi rádoby Mortal Kombat, kdy svému svěřenci ukážete kam má bouchnout a on vykoná požadovanou akci, případně vykryje nepřátelský útok. Pokud vám zvířátko z jakéhokoli důvodu zemře (nedostatek jídla, smrt v boji) nic vážného se neděje, tedy pokud zrovna nepřítel nekonvertuje vaše věřící, objeví se opět u vašeho chrámu značně vyčerpané s penalizací v podobě zapomenutého právě učeného kouzla.

Herní systém je velice vyvážený, někdy mi však expanze připadala až moc zdlouhavá a hra málo dynamická. Ono hrát si pořád se zvířátkem taky za chvíli omrzí (asi ze mě nebude dobrý otec). Ve hře jsou zahrnuty ještě takzvané minihry/subquesty z nichž mnohé jsou docela originálním zpestřením a také bych neměl zapomenout na vaše komické rádce totiž zlomyslného ďáblíka a anděla, ti vám většinou radí jak řešit situaci, zda záporňácky nebo ve jménu dobra. Rozsáhlost B&W není nikterak zázračná, vašim cílem se stane zlikvidování boha zvaného Nemesis (jak originální). Multiplayer je samozřejmostí a B&W obsahuje i takovou vychytávku jako zjištění aktuálního počasí ve vaší oblasti přes internet a následné aplikování tohoto druhu počasí do hry samotné.

Pravda celkově působí B&W jako slušná strategická hra s kořením návykovosti tolik známého z tamagoči her a pochopitelně v perfektním grafickém zpracování, ale minimálně polovina celkového potenciálu zůstává utopena. Možná, že Mulimexe zase donutili vydat hru dřív než byla úplně hotová, aby se mohl zase vymlouvat na nátlak ze strany vydavatele. Paradoxem je ovšem to, že nechal B&W distribuovat společností Electronic Arts kvůli které údajně utekl před lety z Bullfrogu, že by síla peněz?


autor: G4ndy
24.09.2004


Hodnocení: 7/10
Žánr: 3D Real Time Strategie
Rok vydání: 2001
Hardware požadavky: PIII 500Mhz, 128 MB RAM, 3D karta >TNT2
Výrobce: Lionhead
Distributor: EA
Odkazy: http://www2.bwgame.com

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.