Thief: The Dark Project


Looking Glass, prosím minutu ticha za tohoto velikána herního světa, bohužel dnes již není mezi námi, ale jeho duch přežívá dál, Thief 3 (na Unreal 2 enginu) je na cestě a nepracuje na něm nikdo jiný než bývalý hlavní tahoun LG, který "dezertoval" a založil si vlastní firmičku ION Storm. System Shock, Ultima Underworld 1 a 2, Deus-ex to vše jsou minimálně hodně kvalitní tituly. Jediné co chybí je doplnění této řady o Thiefa, neboť ten se jim svými kvalitami a originalitou hravě vyrovná.

Jako první se pokusil o největší loupež v herní historii, ukradl systém 3D akcí, atmosféru pravého nefalšovaného RPG a vše si ve stínu pěkně schoval do kapes - Thief je hra šitá na míru těm, kteří nechtějí být viděni a sami touží po tom vidět a vědět. Už během prvního zhlédnutí intra mi bylo jasné, že nepůjde o nějakou nepovedenou slátaninu, temný, ba ne, pořádně temný a přitom proklatě reálný děj hry zvyšoval můj tep až do samého závěru. U téhle hry jsem se ani jednou nenudil. Tma byla mým přítelem, světlo tou nejobávanější noční můrou, stal jsem se Garetem, pouličním zlodějem sledujícím vyšší cíle. Bohatých šlechticů bylo dost... navíc ve městě působila velká sekta Hameritů, vyznavačů stvořitele a jeho kladiva, nikdy jsem se jim neměl plést do cesty... ale nakonec si osud přece jen trochu pohrál a náhle jsme stáli společně na jedné lodi proti nepříteli, kterému jsem před tím lehkomyslně dopomohl k moci.

Příběh plný nečekaných zvratů a záhad, na které ani zdaleka nenaleznete odpověď - to je přesně to co společně s vynikajícím systémem dělá Thiefa právě tou vynikající hrou. Jak jsem zmínil tma je vašim přítelem, většina misí je založena na vaší spolupráci s temnotou stínů, musíte se schovávat, neboť zde nehrajete za žádného hrdinu z Dooma a sebemenší ztráta krve je pro vás často osudnou. Stráže jsou nepříjemní - je lepší se k nim pěkně ze zadu přiblížit a klepnout je obuškem než ryskovat otevřený střet, posléze je nutné jejich tělo někam odnést, aby si nikdo nevšiml, že ten co si tady před chvílí prozpěvoval už není na svém postu. Vplížit se opatrně do hradu pozhasínat vodními šípy louče a krást... zlato šperky, artefakty to je zlodějův život.

Na pořádnou akci v katakombách či v podzemním městě taky dojde, budete se klepat hrůzou před oživlými mrtvými, na které platí jedině těžce dostupná svěcená voda... Při své cestě narazíte na různé písemnosti, které výrazně podtrhují atmosféru.

Design misí patří jednoznačně k tomu nejlepšímu co jsem kdy viděl, všichni ti machři z ID softů se můžou jít bodnout - TAKHLE MÁ VYPADAT SPRÁVNÁ MAPA. Engine, byť mu některé herní časopisy vytýkaly zastaralost je prostě stvořen pro účely hry a práci se světlem a stíny zvládá perfektně. Videosekvence jsou neuvěřitelně nádherně umělecky provedené - skládají se obyčejně z posuvných pohyblivých obrazů... no prostě všichni ti tvůrci efektivních inter do her typu Diablo 2 atd. by se měli poučit (tvůrci intra do Baldurs Gate 2 to již z části a trapně udělali).

Jen málo her mě pohltilo tak jako právě Thief a posléze i jeho trochu nedotažený ale jinak vynikající druhý díl. Zkráceně řečeno nedám na ně oba dopustit, doporučuju Thiefa všem, bez předsudků se do něj pusťte a slibuji vám, že ani za mák nebudete zklamáni.

(Omluvte prosím kvalitu obrázků, Thief není moc fotogenický a já nejsem fotograf)


autor: G4ndy
24.09.2004


Hodnocení: 10/10
Žánr: FP 3D Stealth Akce
Rok vydání: 1998
Hardware požadavky: PII 266Mhz 32MB RAM 3D karta
Výrobce: Looking Glass
Distributor: Eidos
Odkazy: http://www.thief-thecircle.com

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.