Aliens versus Predator


Když sem poprvé spustil tuhle perfektní hru a zahrál si mariňáckou kampaň, byl sem doslova šokován. Šok my způsobil zlomyslný vetřelec, který se na mě usmál, respektive zasyčel. Zbytek mého hraní se nesl v podobném duchu. AVP je 3D akce jako řemen s neuvěřitelnou atmosférou. Právě s tou atmosférou, která táhne všechny fanoušky k dokonalému kultovnímu hororu vetřelec. H. R. Giger, umělec, který dal vetřelcovi tvar, je vskutku génius, dokáže bez problémů ztvárnit ty nejhorší lidské noční můry.

Kde se vzali to není úplně jasné, v prvním dílu filmu posádka lodi Nostromo narazí na jakousi ztroskotanou mimozemskou loď, a v ní na vetřelčí zárodek. Vetřelci jsou dokonalá stvoření, obyčejně žijí v jakémsi společenství, podobajícímu se mraveništi, v dokonalé symbióze. To nejdůležitější je pro ně královna, která klade vajíčka, jestli k tomu potřebuje být oplodněna se mi nepodařilo zjistit, ve vajíčku se skrývá roztomilý Face Huger. Face Huger čeká na svou příležitost klidně i tisíce let, jeho čas nadejde ve chvíli, kdy se do blízkosti vajíčka dostane človíček, to pak veselý Face Huger vyskočí ze své postýlky a pevně se přisaje člověku na hlavu. Při tomto aktu mu do žaludku naklade svůj obsah, zárodek vetřelce. Poté co je parazitický zárodek bezpečně uložen do hostitele, tělo Face Hugera odpadne a přestane jevit známky života, svůj úkol splnil. Člověk většinou nic netuší a tak si vetřelce v břiše pěkných pár chvil nosí. Vetřelec na rozdíl od nedokonalých lidí nepotřebuje být v bříšku devět měsíců, ale je záhy připraven, jen vytipovat ten správný okamžik. Člověka najednou začne bolet břicho a maličký vetřelec je během chvilky na světě. Zpočátku je vetřelec slabý, musí pěkně papat aby vyrostl. První co sní je většinou tělo jeho bývalého hostitele, vetřelec hold nechová úctu k lidské rase. Jeho hlavní zbraní je rychlost, ostré pařáty a mrštný ocásek, kterým je schopný v mžiku letu rozpárat nic netušící oběť, mezi další zbraň patří také jeho hrůzyplné syčení kterým je schopen rozpoutat paniku v lidských řadách.

Velkou chybou autorů je zakomponování Predátora do světa vetřelců, je to naprostý nesmysl a rouhání, Predátor je klasická Schwarzenegrovská holyvoodská trochu lepší slátanina, která hru neuvěřitelně degraduje. Béčkový Predátor ostře kontrastuje s povedeným vetřelcem. Predátor je osamocený mimozemský lovec trofejí, přičemž trofejí je mu většinou lidská lebka nebo kůže, jak chce lovit vetřelce, kteří mají místo krve kyselinu a tahat se s jejich hlavami, když se rozprskávají, to nikdo jaksi nevyřešil. Predátor ovládá technologii zneviditelňování a na rameni má usazený Shoulder kanón, který v závisloti na režimu lovu sám zaměřuje cíle. Po ruce mu je vrhač oštěpů, které mají často tendenci odebírat a přišpendlovávat nepřátelské končetiny ke zdem. Vrhací disk pro změnu nepřátele půlí a speciální elektrická pistolka vrhá výboje, které při dopadu na zem zkratují všechny vetřelce v blízkosti.

Klasický Mariňák je vybaven početným arzenálem, který zčásti kompenzuje křehkost jeho fyzické schránky. Skvělý detektor pohybu který detekuje jako ve filmu s velkou prodlevou a dotváří hrůzyplnou atmosféru, vás málokdy včas upozorní na blížícího se vetřelce. Pulzní puška s vrhačem granátů je základním vybavením každého řadového mariňáka a její efektivita na řadové vetřelce je uspokojivá. Plamenomet vhodný na masové opékání černého vetřelčího masíčka je vhodný především, když máte kam utéct, neboť zapálení vetřelci chvíli vydrží a mohli by vás ještě ošklivě poranit popřípadě zabít. Smart Gun je pulzní zbraň která se dá přepnout do režimu, kdy sama zaměřuje cíl, je vhodná především do dlouhých chodeb, kdy stihne pomalý zaměřovací mechanismus vůbec něco zaměřit, pokud se vám dostane vetřelec na tělo je lepší přepnout jí do režimu kdy zaměřujete sami. Rotační kulomet je se svou gigantickou spotřebou nábojů a efektivitou nejničivější pulzní zbraní, nevýhodou je jeho pomalé roztáčení a špatná muška pokud s ním nestojíte na místě. Raketomet Sadar je sadomasochistická zbraň, rádius výbuchu vystřelené rakety je obrovský a účinek je zničující, použití zbraně na blízko je dobrovolnou sebevraždou. Minomet je vhodný spíše do multiplayeru.

Hra nabízí tři režimy, hru jednoho nebo více hráčů a okamžitou akci. Single player je dále rozdělen podle ras na tři samostatné kampaně, každá kampaň obsahuje pět misí plus dalších pět bonusových, které se vám zpřístupní když těch prvních pět dohrajete na nejtěžší obtížnost. Bonusové mise jsou většinou původem určené pro jinou rasu, jsou ale natolik flexibilní že působí naprosto plnohodnotně.

Programátoři z Oxfordského Rebelionu jsou machři, do svého enginu zakomponovali i neuvěřitelně složitý fyzikální model, který umožňuje vetřelcům šplhat po stropě a stěnách, což nikdy v žádné hře založené na Unreal, či Quake enginu neuvidíte jinak než v předdefinované sekvenci. Pokročilý grafický engine je schopný zobrazovat detailní textury, věrohodné efekty, a především naprosto dokonalé modely postav. Rozsáhlost map je velká, jejich geniální navržení jen umocňuje celkovou atmosféru, setkáte se s filmovými prostředími, především s interiéry zdánlivě opuštěných kosmických lodí a podíváte se i na základnu z filmu Vetřelci.

Hudební doprovod kráčí přesně v duchu vetřelčí tématiky, temné motivy ze kterých občas vystoupí nějaký neurčitý zvuk, paráda.

Příběh jde jaksi stranou před velkou dynamičností, dalo by se říci, že ho ani v zápalu hry nepostřehnete, jediné čemu se budete věnovat je neutichající akce. Akce, která nemá v historii 3D her obdoby, pokud se říkávalo, že Quake je spíše než hra umělecké dílo, pak AVP je jak hra tak i umělecké dílo zároveň. Pokud hrajete za mariňáka dýchá na vás po celou dobu atmosféra totálního bezprostředního ohrožení, která je zapříčiněna především tím, že neexistuje místo, kde by vás nepřítel nevyčmuchal. Vetřelci se za vámi dostanou naprosto všude, nehledě na to, že se znovu a znovu rodí, takže nějaké systematické vyhlazování není možné. Toto vše vás nutí mapu doslova prolítnout. Jiná situace nastane v případě, kdy hrajete za dokonalého vetřelce, to máte svět jak na dlani, vychutnáte si vaše schopnosti šplhat po stěnách a bleskurychle se pohybovat, nebude vám rovno.

Multiplayer nabízí hned několik režimů z nichž nejoblíbenější je Alien Tag, kdy skupina mariňáků honí vetřelce, ten z mariňáků, který vetřelce zabije se jím sám stává. Nutno podotknout, že pokud je vetřelec schopný bude to samozřejmě on, kdo zabije mariňáky. Při hře více hráčů vznikají i nejrůznější humorné situace, pokud se někdo do své role vážně vžije a začne panikařit jak ve filmu.

Suma sumárum AVP je jednou z nejlepších 3D akcí, neexistuje žádná jí podobná. (AVP2 je shit).


autor: G4ndy
24.09.2004


Hodnocení: 10/10
Žánr: FPS 3D akce
Rok vydání: 1999
Hardware požadavky: PII 266Mhz, 32MB RAM, 3D karta
Výrobce: Rebelion
Distributor: Fox

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.