Now and then, here and there


Po dlouhém, takřka promrhaném čase, co jsem se zaobíral samými méně zajímavými anime seriály, ke mě osud konečně zavál jeden z těch více zajímavých. A nejen zajímavých, dokonce vynikajících, ba do nebe mnou vyzdvihovaných. Není se čemu divit, tento 13ti dílný animovaný počin, nesoucí z japonštiny nepřesně přeložený název, by se totiž dal označit za zářivý příklad mé oblíbené skupiny depresivních anime oplývajících temných příběhy.

S tou depresivností to ale není v případě N&T zas tak horké, i když - soudě podle roztodivných reakcí na netu - může toto dílko někoho šokovat. Byť totiž tohle anime začíná dost infantilně a dětinsky, rázem se rozvine - bez jakéhokoli varování - v projížďku na horské dráze vedoucí temnými zákoutími lidské duše.

Jak málo stačí člověku k tomu aby se stal pouhou loutkou v rukou šíleného diktátora a jak hodně velkou snahu je třeba vyvinout k tomu, aby se svět změnil k lepšímu? To jsou jen jedny z počátečních, na první pohled povrchních otázek, které toto anime, prostřednictvím velmi pečlivé práce s rozdílnými typy charakterů, řeší. Narozdíl od ostatních děl, zabývajících se stokrát omletou záchranou světa, ale NWT zabředává více pod povrch věcí a věnuje velkou pozornost motivům těch, kteří chtějí ničit a těch, kteří chtějí bránit a ukazuje, jak malá hranice mezi nimi častokrát bývá.

Aby vám utrpení postav, proti své vůli vržených do nechutné válečné mašinérie, připadalo skutečně věrohodné, počítejte s častou přítomností scén, které jsou v regulérních anime sériích k vidění málokdy. Realistické podání věcí, pro které se autoři rozhodly, si nebere servítky před znásilněním a scénami, kde je věnováno hodně prostoru stihomamy trpícímu šílenému diktátorovi.

Věrohodnost N&T je úctyhodná, důvěrně se seznámíte s povahou a motivy naprosto všech postav, které jsou pro děj důležité, a časem jim začnete buď fandit nebo je litovat. Nenávidět se mi nepodařilo nikoho, výjimkou byl snad jedině místy dost naivní, hyperaktivní hlavní hrdina, mladý to klučina, který ale v posledních dílech naštěstí mírně dospěje. Nějaká vyloženě zlá, nebo nevěrohodně podaná, postava, zde prostě a jednoduše není, všichni jsou to jen lidé a jako lidé se chovají. V žádném případě se tedy nenechte odradit dětským vzhledem charakterů, ve skutečnosti mají svým chováním blíž ke skutečným bytostem, než většina herců v hraných filmech...

Ruku v ruce s vynikajícím vykreslením postav pochopitelně kráčí velmi ponurá, do nejmenšího detailu propracovaná zápletka. Kdyby si tak Shu nevšímal zvláštní dívky Laly sedící na vršku komína a civící při tom na západ slunce, možná by se nedostal do pořádné šlamastiky. Ale od toho už jsou anime, aby se šlamastikou zabývaly. Pro Lalu si přijdou teleportem její pronásledovatelé z jiného světa a při teleportování zpátky se přenese do jejich postapokalypticky vyhlížející vlasti také Shuzo. Shu samozřejmě Lalu brání a posléze s ní v pevnosti Hellywood, kam teleport ústí, utíká, aby byl rázem dopaden a vystaven mučení. Lala je totiž velmi důležitá pro tamějšího bláznivého diktátora, neb dokáže díky svým schopnostem přivolat na vyschlou zem vodu. A diktátor Hamto rozhodně nemá zájem zalévat onou vodou kytičky, nýbrž uvést do pohybu sou létající pevnost a znovu ovládnout to co zbylo ze světa

Problém je ale v tom, že Lala při svém útěku předala svůj náhrdelník, potřebný k přivolání vody, Shuzovi a ten ho posléze, v souboji s mladým vojákem Nabucou, ztratil. Ze Shuza se tak pokouší vymlátit nejdříve bičem, poté pověšením na tyč, kam onen náhrdelník schoval. Lala je cennější host a tak je vystavena "pouze" diktátorovým výbuchům vzteku. Shu se ve své cele seznámí se spolubydlící dívkou Sárou, kterou vojáci Helywoodu unesli z našeho světa v domnění, že se jedná o Lalu - je jí totiž podobná. Sára se chce za každou cenu vrátit zpátky, bohužel je ale namísto toho vystavena praktikám perverzních vojáků a několikrát znásilněna.

Vladař Hamto, poté co je Shu již naprosto zmučený, uzná, že asi mluví pravdu a nechá na své první velící důstojnici Abelii, aby s ním naložila jak uzná za vhodné. A jelikož má Hellywood po nedávném válečném střetu nedostatek mužů, rozhodne se Abelie přiřadit Shuza mezi ostatní mladé kluky, kteří zde již v útlém věku coby vojáci chodí do války zabíjet. Shu se ve své jednotce důvěrně seznámí s Nabucou, se kterým před tím, ještě jako uprchlík, vedl souboj a zachránil ho před pádem do nebezpečně vyhlížející hlubiny. Divák zároveň se Shuzem zjistí, jak to v celém Helywoodu chodí, kterak se stále dokola z řád dětí rekrutují vojáci a likvidují nuzné vesnice plné nevinných.

Koukám, že jsem tu stručně shrnul děj prvních tří dílů, co to zase dělám? :) To si na mě určitě zas bude kdekdo stěžovat, že jsem prozradil něco důležitého... ale kdepak. Neprozradil, protože to důležité teprve přijde a věřte, stojí to za to. Proti komu Helywood vůbec bojuje? Proč se vojáci, demoralizováni velkou úmrtností a mizernými příděly potravy, proti válečnému stavu nevzbouří? Válečná mašina se jednou rozjela a už ji nikdo nezastaví. A nemusí to být nutně Tam, ale klidně i Tady u nás - inspirace autorů situací panující v našem světem je na N&T dost znát.

Abych nezapomněl, kresba charakterů, byť působí na první pohled dost dětinsky, je poté co si na ni zvyknete, opravdu oku lahodící. Nejinak je tomu s animací, která vyniká zejména v akčních sekvencích, kterých ale v N&T není mnoho - daleko častěji se v něm vedou brilantně napsané dialogy. A původní japonský dabing, to je teprve lahůdka. Zejména Hamdo je namluvený úplně úžasně - jeho přechody z hysterie do normálu a fňukání, že "proti němu na celém světě intrikují," patří k tomu nejpřesvědčivějšímu co jsem kdy slyšel. Také hudba hrající ve velice strohém oppeningu je naprosto úžasná a ladí s celkovou smutnou náladou tohoto anime. Během samotného seriálu pak zaznívají dost často ponuré ambientní melodie, skvěle dokreslující žádanou atmosféru.

N&T jsem chtěl původně přirovnat k Hrobu světlušek - je to totiž opět další vynikající, silně protiválečně laděné anime, které zbytečně nemoralizuje a nechává člověka, aby si vytvořil na nastalé situace názor sám. Hrob světlušek je ale přece jen o dost depresivnější a nenajdeme v něm krapet nerealistické akční scény, ve kterých je hlavní hrdina mírně nepřemožitelný. V N&T mi přiřknutí určitých supermanských vlastností Shuzovi, připadalo zpočátku dost pochybné, časem jsem si ale zvykl. On by se totiž úplně normální člověk se situacemi, které jsou v N&T běžné, vyrovnával jen hodně těžko. Proto mi ve finále toto anime připomnělo asi nejvíce drsnější verzi klasických Miyazakiho ekofantasy filmů jako Nausicaa a spol. Pokud tedy máte rádi smutnější příběhy, neměli byste tento melancholický, sladkokyselý nálev rozhodně minout!


autor: G4ndy
04.05.2005


Hodnocení: 10/10
Žánr: drama
Rok vydání: 2000
Výrobce: AIC/A.P.P.P./PIONEER
Odkazy: ofic. stránky v angličtině

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.