Metal Gear Solid 2: Substance


Konečně mi bylo dopřáno zahrát si a dohrát pokračování jedné z mých nejoblíbenějších her - Metal Gear Solida. I přesto, že jsem k MGS2 přistupoval se skutečně velkými očekáváními, nezklamal mě výsledný dojem ani v nejmenším. A pokud o to stojíte, můžete si nyní poslechnout stručný výčet toho co mě na této hře uchvátilo.

Především se musím zmínit o naprosto bezkonkurenčním vysokorozpočtovém technickém zpracování které je šokující po všech stránkách. Engine, byť je šitý na míru ne zrovna výkonnému PS2, je schopný zobrazit takové množství detailů o které skutečně jde - a ty méně podstatné důmyslně potlačit, že by se mohli všichni programátoři světa učit. Video sekvence ve hře nehledejte, všechny sáhodlouhé akcí nabité sekvence se odehrávají přímo v enginu, a díky správnímu použití motion-capturingu a profesionálnímu namluvení postav, vypadají několikanásobně lépe než cokoli na co je běžný hráč zvyklý.

Příběh, coby hlavní zbraň hry, je opět podřízen oné šokovitosti. Byť se ze začátku odvíjí vše v duchu předchozího dílu a hráč tuší nejrůznější konspirace na nejvyšších místech, TO co následuje zhruba ve druhé polovině hry je dost velký nářez, kterému se může rovnat snad jen projížďka na horské dráze kombinovaná s četbou Platónových spisů. :)

Herní složka MGS2 je neustále prokládána předělovými sekvencemi, takže vám vaše počínaní připadá spíš než jako hraní, jako podílení se na nějakém megalomanském filmu. I přesto si ale užijete spousty plíživé tiché akce, ostřelování z bezpečné vzdálenosti a tuny nejrůznějších zpestření které si na vás připravili invencí hýřící autoři. Ve které jiné hře musíte pomocí detektoru tepu srdce určit správného rukojmího, či plavat se zátěží v podobě sestry jednoho vašeho kolegy na zádech? :) Během mise vám velmi často někdo volá přes mikrovysílačku - Codec, herní obrazovka se po přijetí hovoru přepne do dialogového okna kde spolu charaktery vedou sáhodlouhé brilantně napsané a namluvené rozhovory vztahující se ke všemu možnému.

S MGS2 si užijete kromě momentů, kdy zíráte nevěřícně na monitor s otevřenými ústy také spousty komických situací, kdy hrdina kterého ovládáte například uklouzne na racčím trusu, nebo odláká stráž na pohozený porno časopis. Vše přitom působí naprosto konzistentně a kráčí jaksi v duchu zvláštního vesmíru Metal Gear Solida, který stvořil geniální Hideo Kojima spolu s kolegy z Konami.

Narozdíl od prvního dílů, ve kterém jste sledovali veškeré vaše počínání ve 3D světě pohledem z ptačí perspektivy, přibyla v MGS2 možnost přepnout se do pohledu první osoby, který je žádoucí pro přesnější míření a okukování okolí. Vaše alter ego, kterým jest v úvodu do hry Snake a posléze nováček Raiden, ovládá celou řadu velmi užitečných pohybů od plazení až po ručkování na druhé straně zábradlí ropné plošiny. :)

Jelikož se mi už chce spát a zítra mě čeká brzké vstávání na praxi, skončím recenzi poměrně brzy. Ono se to k MGS2 totiž i docela hodí, neb sama tato hra patří do skupiny těch nezvykle rychle dohratelných... Tím ale v žádném případě nechci říci že by tomu tak bylo špatně, ba naopak - fakt že je MGS2 krátký je jen výsledkem nevídané dynamičnosti, kdy střídáte jedno prostředí za druhým, civíte na jednu sekvenci odhalující komplikovaný příběh za druhou, bez možnosti se sebelépe rozkoukat a hlavně - začít se nudit. MGS2 je prostě hra - emotivní zážitek, který by si měl každý člověk prožít, připravte se ale že vám pak budou všechny ostatní pokusy na poli domácí herní zábavy připadat dost nedotažené. Srovnání s MGS2 totiž snese jen málokterý kousek.

Charaktery - koření MGS2


Rosemary (alias Rose)

Přítelkyně Raidena, nebo to o sobě alespoň tvrdí, zaměstnána u stejné tajné organizace jako on coby analytička. :) Má na něj velký vliv, dokáže ho bleskurychle přesvědčit o správnosti určitých rozhodnutí, i když byl Raiden ještě před pár chvílemi zaujat ostře proti nim. Dlouhou dobu vám bude vrtat hlavou jestli Rose náhodou svou lásku jen nehraje a není jen další z řad vícehlavých chimér na které jsme v sérii MGS zvyklí.


Colonel

Ani v MGS2 nechybí tradiční kontroverzní postava velitele, který má operaci pod palcem a svým podřízeným sděluje jen ty informace nebo dezinformace, které nutně potřebují ke zdárnému splnění mise. V momentě kdy tenhle týpek začne mluvit z cesty si můžete být jistí, že se právě dostáváte do hodně zajímavé a mírně psychadelické pasáže hry.


Emma Emmerich

Sestra Otacona, která se může pochlubit přibližně stejnou dávkou inteligence a sklonem kráčet v bratrových - světu ne zrovna prospěšných šlépějích. Při jejím eskortováním po zatopených interiérech ropné plošiny, kdy je nalepená na záda Raidena jak klíště, se v nejednom hráči probudí pud muže ochránce. :)


Raiden

Nováček na skutečném bitevním poli, který veškeré své bojové zkušenosti na které si vzpomíná, nabyl ve virtuálních tréninkových misích (které jsou mimochodem samostatně spustitelnou součástí MGS2:S). Raiden, coby hráčovo alter ego ve zhruba 5/6 hry, jedná velmi neobezřetně až dětinsky - všem přehnaně důvěřuje, což se mu každou chvílí učebnicově vymstívá. Chudák jeden hold si musí něčím projít. :)


Snake

Legenda se vrátila a hned v úvodu, kdy se v jeho kůži rozkoukáte ve zhruba první šestině hry, dokazuje že je to stále ten skvělý stylový chlapík s osobitým smyslem pro ironický humor ve vypjatých situacích. Není divu že se spoustě fanoušků nelíbil fakt, že se za něj nehraje celou hru, ale pouze scéna na tankeru. Raiden se s jeho charismatem nemůže vůbec měřit, autoři hold potřebovali naivního hrdinu - očekávat od zkušeného Snaka že by uvěřil, tak jako Raiden, komukoli je velmi nepravděpodobné.


Otacon

Fanda mecha-anime, kterého Snake zachránil v předchozím díle, dokazuje jak užitečným dokáže být ve všem co se nějak týká počítačové techniky. Jako jediná postava se může honosit titulem "přítel Snaka" :) a tak tihle dva pracují v dobře fungujícím tandemu, kdy Snake infiltruje a Otacon komentuje všechny věci učenými okeci. Otacona čeká v MGS2 životní setkání se svou dlouho neviděnou sestrou Emmou.


autor: G4ndy
28.01.2005


Hodnocení: 10/10
Žánr: filmová stealth akce
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: PS2, Xbox, PC
Výrobce: Konami
Distributor: Konami
Odkazy: oficiální stránky

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.