Jedi Knight: Jedi Academy


Hra Jedi Knight: Jedi Outcast měla veliký úspěch, to je nesporný fakt. Není tudíž divu, že její pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat a asi tak rok po vydání této akční Star Wars pecky se na nás usmálo její pokračování - Jedi Academy. Když se podíváme lehce do historie, tak nám vyjde, že se jedná již o třetí, anebo, pokud počítáme i nejstraší titul Dark Forces, dokonce čtvrté pokračování série, a to už je hezké číslo. Nicméně na pokračování se tentokrát čekalo mnohem kratší dobu, takže se žádná extra velká revoluce nekonala. Podívejme se tedy, jak Jedi Academy vypadá.

Hra svým dějem navazuje na předchozí titul, ve kterém jste na konci v roli Kyle Katarna zneškodnili zákeřného temného Dessana a spolu s Lukem Skywalkerem založili novou akademii na planetě Yavin 4. Vzhledem k okolnostem bylo potřeba vycvičit nové rytíře Jedi. Ve hře tentokrát hrajete za nováčka jménem Jaden (jeho vzhled si můžete vybrat, je zde mnoho možností - máte na výběr několik různých ras a dokonce i pohlaví, jméno je šibalsky vybráno tak, aby sedělo na obě..:) a na rozdíl od Outcastu máte hned od začátku k dispozici také světelný meč. K tomu ale později. Po vašem příletu na Yavin 4 se stanete spolu s jedním otrapou učedníkem Kyle Katarna.

V povinném tutorialu jsou vám ukázány základní možnosti Síly a základní pohyby. Celý trénink působí poněkud rozvláčně a místy až nudně. Jediné zpestření je účast Rushe - druhého učedníka, který se neustále cpe Kylovi do řiti a snaží se vás před ním shodit, kdykoliv to jen jde.. Kupodivu je to celkem zábavné. Jenže poté se něco přihodí - v galaxii se začnou objevovat příznivci kultu Ragnose - pět tisíc let starého (údajně mrtvého) Sitha. Problémy se začnou kupit a rytíři Jedi přestanou stíhat, takže se do hry dostanou i ostatní učedníci - mezi nimi i naše postava Jaden.

V tu chvíli začne série neskutečných misí, jejichž posloupnost není předem určena (první výrazná změna), ale hráč dostává možnost výběru. Určitá návaznost kvůli příběhu však musí být, takže máte vždy na výběr z pětice misí, po splnění alespoň čtyř (lépe však všech pěti - projeví se to na zkušenostech a na možnostech Síly) pokračujete v příběhu. Celkem zde najdete tři pětice úkolů, po kterých následují tři příběhové části. Jednotlivé úrovně jsou navrženy do posledního detailu, během hraní jsem nenašel jediný výrazný bug, který by hraní znepříjemnil.

Každá úroveň má neskutečný spád - souboj střídá souboj, doplníte si brnění a Sílu a jde se do toho znova. Jednou bojujete proti skupině stormtrooperů, podruhé si to rozdáte s temnými Jedi, jindy se proti vám vrhne obrovský Rancorn s cílem pochutnat si na vás u večeře..:) Nebo se vám stane, že ztroskotáte na jedné vzdálené planetě. Okolo vás nic, jen poušť. Naštěstí se vybouráte přesně vedle vraku jiné lodi, takže těch pět náhradních dílů, které potřebujete se úplně náhodou povaluje kolem. Úkol je jasný, vzít díly, spravit loď a rychle vypadnout.. Jenže v tom vám brání jedna "malá" potvůrka - hoodně hladovej písečnej červ.. Inu, ve chvíli, kdy se vám ta několikametrová potvora vynoří z písku vedle nohou pochopíte, že ani tohle nebude žádná sranda.. Variabilita misí jen neskutečná, zdálo se mi, že každá je svým způsobem jedinečná. Tu zneškodňujete Ragnosovy teroristy při pokusu o navedení velké tramvaje s výbušninami přímo do středu jednoho z měst, tu jezdíte na motorce-vznášedle a šermujete za jízdy se světelným mečem se soupeři.

Když už jsme u těch nepřátel, tak můžu říci, že jich tu je celá řada. Potkáte tu staré známé - imperiální techniky, piloty, stormtroopery. Nebo roboty - buď AT-ST nebo poměrně dost nových hraček. Ve hře se také hodně často setkáte s temnými Jedi, takže o souboje meč na meč je postaráno. A v neposlední řadě tu jsou Rancorni, píseční červi nebo třeba velký rozzuřený Yetti .. (ten taky vypadá celkem zle, kdo by ale vypadal jinak, když mu někdo-vy pobíhá po ránu po jeskyni:)

Nenápadně se dostáváme ke zbraním. Tou hlavní je zde světelný meč, ale ten si nechám na konec. Protože se ve hře najdou i chvíle, kdy budete muset šáhnout po nějaké té střelné zbrani, tak vám jich hra nabízí víc než deset. Každá má dva střelné režimy a jiné využití. Novinkou je DL-44 Heavy Blaster, tato nanicovatá pistolka se prakticky ve hře nevyužije.. Druhou novou zbraní je Stouker Concussion Rifle - s touhle hračkou přijdete do styku většinou, když se proti vám vydá na steč nějaký imperiální robot.. V primárním modu vystřelí "plazmovou" kouli, která udělá v místě, kam dopadne pořádnou spoušť. Sekundárně vystřelí obrovskou rychlostí paprsek a jeho zásah bývá smrtelný. Ostatní zbraně jsou shodné s předchozím dílem. (namátkou E11 Blaster Rifle, Wookiee Bowcaster nebo Imperial Heavy Repeater..)

Další nesmírně užitečnou věcí ve hře je přítomnost Síly. Tu budete využívat na každém rohu. Tentokrát se dělí do tří kategorií - "standardní" (jump, push, pull, speed,..), světlé síly (heal, protect, absorb, mind trick) a temné síly (grip, drain, lightning a rage). Jedinou novinkou v možnostech Síly je Force Sense, ta umožňuje "vnímat prostředí". Patří do "standardních" a při jejím použití se vám na obrazovce zvýrazní barvami nepřátelé, spolubojovníci, předměty vhodné k použití, zbraně a to i za zdmi.. Velice užitečná věc. Úroveň, jakou budete moci Sílu používat se během hry mění, každá má tři stupně. U standardních se vám přidá jeden bodík hned na začátku a poté během hry dostanete další dva.. U ostatních je to jen a jen na vás - před každou misí si můžete vybrat, které přidáte bodík. Dobré je např. využívat force Heal pro léčení a force Lightning proti otravným jednotkám - její využití na třetí stupeň je vážně smrtící;)

Teď se zastavme u světelného meče. Oproti předchozímu dílu ho máte již od začátku a zhruba ve dvou třetinách hry ho můžete vyměnit za dva meče nebo za dvoustranný meč (jako Darth Maul ve SW Episode1: The Phantom Menace). Souboje s mečem jsou na hře to vůbec nejlepší, jsou zpracovány do nejmenšího detailu a každý souboj má patřičný náboj. Temní Jedi po vás pokřikují, nadávají vám a když si je potom vychutnáte, tak kamera zpomalí, začne rotovat kolem souboje a vy si vychutnáte slastné vítězství. Kvalita a počet protivníků se během hraní stupňuje. Z počátku vám bude stačit jednou, dvakrát seknout, ale v posledních misích, kdy proti vám pravidelně začne chodit trojice temných rytířů už to přestane být procházka růžovým sadem - o to větší máte radost z vyhraného souboje.. Navíc se můžete učit různá smrtící komba. Úhyby, úskoky, přetahování.. Pohled na dvojici bojujících rytířů je prostě skvostný. Dalo by se s trochou nadsázky říct, že Jedi Academy je tak trochu simulátorem světelného meče..:)

Bohužel ne všechno vypadá tak nádherně jako souboje s mečem. Při něm vám v té rychlosti totiž uniká, že grafické zpracování není zas tak úplně na výši. Autoři zůstali u poměrně zastaralého Quake3 enginu a na výsledku je to znát.. Je pravda, že textury jsou prokreslenější a že prostředí vypadá o něco lépe, než v Outcastu, ale např. modely postav jsou bez sebemenší změny (nebo jsem si jí nevšiml) Škoda. V interiérech to ještě celkem jde, ale když se pak dostanete někam ven.. Vše je tam prostě příšerně hranaté a působí to celkem nevábně. Na druhou stranu musím uznat, že se v Raven Software snažili a vymačkali z enginu Q3 maximum.

Menší nedostatky pak má ozvučení hry - dabing je na vysoké úrovni, ale samotné zvuky mi občas dělaly problémy - několikrát při použití Force Lightning se zvuk "vypnul" a naskočil až po chvíli.. Ale to jsou jen detaily.

Multiplayer je zpracován podobně jako v Outcastu, tzn. výborně. Map je spousta a jsou dobře navržené. Je tu několik nových modů, např. Power Duel nebo Siege (souboj temné proti světlé straně..;-) Potenciál hry více hráčů je veliký. Jeho kvality prodlužují herní dobu dvojnásobně, možná i vícekrát.

Nevím, jestli můžu Jedi Academy považovat za novou hru, nebo spíše za datadisk. Moc novinek nepřinesl, ale na druhou stranu má velice dobrý příběh (na konci si dokonce můžete vybrat, zda se přidat k temné straně či ne;) a souboje s mečem jsou jedním slovem fantastické. Asi ano, je to plnohodnotná hra. Jak se k ní jednou dostanete, už vás nepustí. Jediná veliká výtka patří grafickému zpracování, jinak je to výborná hra nejen pro Star Wars fandy..

+++ šermířské souboje
+++ design úrovní
++ je to Star Wars:-)
++ možnosti Síly
+ Hardwarové nároky
+ příběh
-- málo novinek ve hře
---Grafické zpracování


autor: ToM
04.12.2004


Hodnocení: 8/10
Žánr: Star Wars akce (
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: Minimální: CPU 750MHz, 128MB RAM, 32MB 3D karta Doporučené: CPU 1,4GHz, 256MB RAM, 64 MB 3D karta
Výrobce: Raven Software
Distributor: Cenega

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.