Command & Conquer Generals: Zero Hour


Série Command & Conquer je jednou z nejznámějších v celé herní historii. Její počátky se datují hluboko do roku 1996, kdy vyšel první díl. Ihned po svém vypuštění sklidil obrovský úspěch po celém světě. Bylo to částečně způsobeno i tím, že v té době nebyl trh přesycen real-time strategiemi, jako je tomu dnes. Westwood Studios, firma která stojí za sérií C&C měla za sebou již jeden úspěch, který byl dokonce větší než C&C, světoznámou hru Dune 2. Prapředka všech RTS. Je to s podivem, ale koncept nastolený roku 1994 právě D2, tzn. vytěž peníze, vyrob jednotky a pošli je zničit nepřítele, vydržel v takřka nezměněné podobě až dodnes. A lidi to stále baví.

Zatím posledním přírůstkem do již osmičlenné(a notně rozvětvené) rodiny C&C se na začátku tohoto roku stal datadisk, k jedné z nejúspěšnějších RTS minulého roku, ke hře Command&Conquer Generals. Má cenu si ovšem kupovat něco, co tu již několiksetkrát bylo, byť v novém (a jistě lepším) kabátku? Fanoušci série C&C mají jasno ještě před přečtením názvu této recenze (pro choromyslné = HUP ŠUP DO OBCHODU A KUPOVAT, KUPOVAT), ale co ostatní, nezainteresovaní hráči?

Ale vše popořádku...začněme od konce. Nedostatky? Celková krátkost (kdo hrál původní Generals, dá mi zapravdu, že kampaň končí v nejlepším)a...to je tak všechno. Opravdu, autoři snad poprvé naslouchali hráčům a netvořili pouze dle šablony. Nebo že by to snad byl závan starých dobrých časů? Doufejme, že Westwoodi budou v tomto trendu pokračovat.

Zápory máme úspěšně za sebou, je na čase podívat se na kladné stránky. Jenže čím začít? Je toho spoustu, ale zřejmě každého praští do očí dokonalá grafika. Krajina je nádherně vymodelována, prohánějí se po ní stíny mraků, dočkali jsme se dokonce několikrát avizované sněhové vánice a již v původní hře přítomného deště. Vlny z blízkých jezírek a moří se překrásně líně převracejí jedna přes druhou, k dokonalé iluzi chybí jen vítr, který by vás pleskal do tváře. Celá tato nádhera si ovšem žádá velkou (a relativně drahou) daň ve formě opravdu nadupaného počítače. Pokud ovšem takový stroj vlastníte, není pro Vás tento problém problémem.

Zvuky lahodí uším, je to skutečně radost poslouchat libé melodie, jenž jsou za každou ze tří valčících stran odlišné, ale výborně padnou ke stylu hraní za jednotlivé národy. Doslova Vás nutí do vyrábění dalších jednotek a pozdvihávají ztracené sebevědomí po předcházejícím neúspěšném útoku. Stejně jsou na tom zvuky jednotek, američtí *boys* se hlásí s typickou žvýkačkou v puse (a korunu tomu všemu nasazuje pilot letadla Raptor :-), čínská angličtina je věrně namluvena a o arabském přízvuku v nejrozšířenějším jazyce světa ani netřeba mluvit.

Za každou ze stran konfliktu si zahrajete v samostatné kampani. Kampaně nejsou provázané (vaše činnost neovlivní dění v jiné kampani), ale občas se stane, že podobnou situaci vidíte ze dvou pohledů (např. za GLA máte za úkol zničit americkou letadlovou loď a naopak v jedné misi za USA využíváte právě této letadlové lodi, a hlavně jejich stíhaček, k dobytí přístavu). Jak již bylo řečeno, kampaně jsou krátké. To je bohužel fakt, ale zase jsou intenzivní (možná více než v původním C&C G) a velice rychle Vás vtáhnou do děje. Původní Generals měly tři různá zakončení, pro datadisk bylo vybráno to, ve kterém jste odpálili z Bajkonuru jadernou raketu na velkoměsto. Z každého záběru, které jsou v briefinzích na Vás dýchne proti-teroristická nálada, kdy během nahrávání na další misi vidíte jakési válečné zpravodajství z fronty (bez licence :-). Zajímavý nápad, pokud by to ovšem nezdržovalo práci počítače a jelikož je to součást loadingu, ani nejde odkliknout.

Zarytým hráčům původních Generals jistě neujde obměna zbrojního arzenálu. Dle mě byli jednoznačně zvýhodnění Američané, kteří do vínku mimo jiné dostali proti-raketové-letadlové vozítko, King Raptory anebo laserové věže. Čína posílila svoji již tak drtivou sílu helikoptérou Helix, někdy také nazývanou Overlordem nebes. Název hovoří za vše, taková skupinka deseti Helixů, z nichž polovina hlásá z propagandistických tlampačů cosi o nepřemožitelnosti, další již roztáčejí své dvojité rotační kulomety a ve zbytku se tísní skupinky nervózních osob s odjištěnými raketomety dokáže nadělat z rozlehlé a překrásně postavené základny v mžiku oranici vhodnou k pěstování rýže. Nové zbraně GLA byly zřejmě povětšinou inspirovány realitou, Battle Bus se zatlučenými okenicemi ze kterých čouhají hlavně neposedných školáků je toho důkazem. A nezapomnělo se ani na dělníky, kteří dostali tolikrát žádané botky ve kterých staví poněkud rychleji než předtím. Nových zbraní je ještě mnohem, mnohem více, jenže naprostá většina z nich je přístupna v poslední položce v menu, v takzvané Generálské kampani.

Generálská kampaň představuje zajímavý nápad. Na začátku si vyberete generála (čí fraülein generálku), z nichž každý disponuje nějakou zvláštní schopností. Je zde například americký letecký generál (mimochodem, můj nejoblíbenější :-), jenž překvapivě naprosto dominuje ve vzduchu, má levnější vzdušné síly a všeobecně odolnější poletuchy. Tyto výhody jsou zase vyváženy nemožností stavby tanků. Je zde také čínský tankový generál (který má podobné schopnosti jako předcházející, pouze letadla zaměňte za tanky) a v neposlední řadě také Dr. Thrax, kterému se v kuloárech přezdívá Malý Chemik. Po selekci jednoho z nabízených xichtů se vrhnete do série bitev, ve kterých postupně musíte porazit všechny ostatní (kteří Vám vaší práci znepříjemňují různými kulišárnami) až se konečně dostanete k Maestro Generálce, která...ale to si nechám pro sebe, pěkně si to dohrajte sami.

Hratelnost je, jak jste již mohli vytušit z předchozího textu, velice dobře vyvážena. Každý si najde svůj způsob hraní, který mu bude nejvíce vyhovovat. Strany jsou rozdílné a rozhodně se neliší pouze barevností jednotlivých pinčlíků. Dokončení jednotlivých kampaní Vám bude trvat maximálně jeden víkend pohodového hraní. To pravda není moc, ale zábava, která se užije při hraní je v pravdě královská. Navíc je zde spousta skrimishových map, na kterých se lze vyřádit a získat tak ocenění např. za 50,100,500... výher nebo za postavení 50 letadel/tanků. Každý si přijde na své.

+++ stará dobrá hratelnost
++ grafika a zvuky
++ několik dobrých nápadů
+ intenzivní kampaně
- krátké kampaně (i na datadisk)
- relativně vysoká hardwarová náročnost

Čekáte na můj finální verdikt? Stále čekáte? Nu dobře. Prst nahoru = berte.


autor: Jaxx
04.12.2004


Žánr: RTS
Hardware požadavky: Minimum: CPU 1 GHz, 128 MB Ram, graf. karta 32 MB Doporučeno: CPU 2,4 GHz, 512 MB Ram, graf. karta 128 MB
Výrobce: Westwood
Distributor: EA
Odkazy: www.generals.eagames.com

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.