Painkiller


Tak jsem po dlouhé době dostal chuť na nějakou bezduchou odpočinkovou hru a soudě podle toho co psala kritika o Painkillerovi nezdálo se lepší volby. Kupodivu tato bezduchá střílečka nepostrádá intro, věru zajímavé. Nicméně Painkillerovi bych milerád tento jeho "plus" včetně všech ostatních filmečků prominul, protože jsou po technické i obsahové stránce odpudivé. Gumoví panáci pohybující se dřevěnými pohyby, kteří v intru vystupují mi připomněli úvodní humus k Medal of Honor. Nejhorší na tom všem je že se autoři pokouší filmečky hru jaksi zvážňovat což se míjí účinkem o několik tisíc mil. Děj stačilo shrnout do jednoho slova - "střílení" a nezatěžovat hráče trapným příběhem. Autoři mě tímto tedy hned na začátku velmi zklamali protože slibovali opravdu "nehorázně bezduchou střílečku" a tento svůj slib nejspíše proto, aby se přiblížili současnému standardu, nedodrželi.

Rozhořčen intrem vrhnul jsem se tedy do samotné hry, která mi rázem spravila náladu. Hordy kostlivců ozbrojených meči a další podobná havěť vrhla se na mě ve striktně lineárně navržených úrovních nepostrádajících kvalitní architekturu. Engine Painkillera v kombinaci s licencovaným fyzikálním modelem Havoc dokáže vykouzlit velmi efektivní scény, zejména připlete-li se vám do cesty větší množství protivníků - k čemuž dochází jednoduše stále. :)

Úrovně jsou rozděleny vždy na několik oblastí ve kterých musíte nejprve vyhladit všechny nepřátele (s žádnými přáteli se stejně nikdy nesetkáte) a až teprve pak můžete pokračovat dál průchodem s ukládacím místem. Design tématicky rozmanitých map je po stránce architektonické obstojný - při vašem putování budete mít na co koukat... Bohužel se ale autoři nevyvarovali omílání stále stejného klišé - chodba, velká místnost, chodba. :(

Modely potvor obstojně se animující a odlétajícími končetinami obohacené nepostrádají notnou dávku originality, občas jsem se i zasmál. Horší je to ale s modely zbraní které nevypadají nikterak převratně, naštěstí je alespoň jejich efekt většinou "komický". Už základním rotačním sekáčkem můžete dělat pěkné kousky - jednak je možné použít ho jako mixér na blízko nebo roztočenou čepel vystřelit do dálky... věru dědek Mounfield by záviděl, protože tohle jeho sekačka opravdu neumí. Sekáček k tomu všemu ještě zvládá jednu docela originální věc - když je jeho čepel vystřena do dálky neroztočena tak se natáhne mezi vámi a čepelí paprsek řezající maso nepřátel, kteří se do něj dostanou, nebo kterým tam pomůžete. ;) Paprsek je natažený ale jen v případě když je váš zaměřovač namířen na vystřelenou čepel, takže ovládání tohoto kousku zejména ve vypjatých situacích potřebuje hodně cviku. Další roztomilá hračka je vrhač kolíků, který v sekundárním režimu funguje jako klasický granátomet. Granáty nejsou nic nového, kolíky jsou o poznání invenčnější, obzvláště připočtete-li fakt že je s nimi možno přibít řadové nepřátele ke stěnám. Ostatní zbraně jsou ale ku velké škodě naprosto běžné a ničím novým neoplývající, což v pokročilejší fázi hry značně přispívá k rostoucímu stereotypu. :(

Rychlou hudbu, která tvoří příjemnou kulisu pro vaše snažení, po chvilce přestanete vnímat. Je to dáno tím že se budete jako správný střelec spíš soustředit na přesné zaměřování nepřátel a rychlé úhybné manévry než na poslech.

Painkiller je dobrá hra, i když nedosahuje ani zdaleka kvalit Dooma nebo Quaka, kteří oba kladli větší důraz na atmosféru a komplexnost úrovní - působili tak jaksi celistvějším, vyzrálejším dojmem.... Bůhví třeba Painkiller časem vyzraje a stane se z něj kult. Já jsem v tomhle ohledu spíš skeptik, protože alfa a omega pro úspěch takovéto hry v globálním měřítku - multiplayer, se nedá u tohoto titulu hrát zatím jinak než přes LAN, hra po internetu je díky špatnému online kódu pouze pro sebevrahy. :(

+++ bezduchá akce
++ engine zvládající velké množství protivníků na scéně
+ nevšední lokace s kvalitní architekturou
+ občas jsem se u hry zasmál :)
- hw nároky stoupají zároveň s počtem nepřátel
-- brzy propadá stereotypu
-- pokus o příběh
--- nezvládnutý online kód


autor: G4ndy
14.07.2004


Hodnocení: 7/10
Žánr: 1st person 3D akce
Rok vydání: 2004
Hardware požadavky: CPU 1.5 GHz; 384 MB RAM; 64 MB grafárna s HW T&L;
Výrobce: People Can Fly
Distributor: DreamCatcher Interactive
Odkazy: www.painkillergame.com

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.