Sega


Pohádkový příběh začíná v roce 1954 kdy veterán z korejské války David Rosen postřehl (aby také ne) oblíbenost mechanických coin-op automatů instalovaných na vojenských základnách v Japonsku. Rozhodl se založit exportní firmu Service Games (SeGa), která začala vyvážet automaty do Japonska. Slušné výdělky a touha po větších ziscích vedly v r. 1960 k zavedení vlastní výroby a expanzi v podobě skoupení společnosti Tokyo Jukebox and Slot-machine. Konečně se firma přejmenuje na líbivé čtyřsloví SEGA a zapíše se do dějin.

Neslané nemastné začátky:

1983 duben Japonsko SG-1000. (Sega Game) první známý domácí systém od Segy založený na hardwaru MSX. Těží především z popularity automatových her, které na něj byly předělány.

1983 listopad Japonsko SC-3000 (Sega Computer), prodával se i v Evropě. Byla to variace SG-1000 (plně kompatibilní) včetně klávesnice, tiskárny (SP-400), magnetofonu (SR-1000), a později vydané nástavby Super Control Station (SF-7000) s disketovou mechanikou a větší pamětí. Samozřejmostí byla cartridge s populárním programovacím jazykem BASIC od Billa Gatese.

SC-3000h - znovu vydaný SC-3000 s vestavěnou klávesnicí.

SG-1000-II (Mark II) s klávesnicí SK-1100, která se dala připojit i ke staršímu systému SG-1000 a umožňovala tak programování v BASICu nebo editaci hudby.

SG-1000-III vydaný v roce 1985 je první Master System kompatibilní "počítač" (včetně zpětné kompatibilty s SG-1000 a SC-3000) ale na rozdíl od MS má stále ještě rozhraní, díky kterým se na něm dají dělat i spousty jiných věcí než jen hraní her. Později byl vydán model s FM zvukovou syntézou, což umožnilo ve hrách použití "realističtějších" zvukových efektů.

8 bitů - Master System

1986 Master System. Vyšel jako rychlá reakce na Nintendo NES, je zpětně kompatibilní na předešlé systémy, ovšem chybí mu klávesnice. Prodával se slušně po celém světě. Japonská verze měla jako exkluzivní bonus FM syntézu a tedy lepší zvuky u her. Specialitou byl port pro připojení 3D brýlí, které díky soustavnému zatemňování obrazu pro pravé a levé oko vytvářeli dojem prostorovosti. Vyšlo na něj množství skvělých her nejrůznějších žánrů, z nichž mnohé Sega sama vytvořila, nebo předělala z automatů. Zpočátku trpěl Master Systém potažmo Sega především absencí nějakého hlavního hrdiny, maskota. Veřejnost nepřijala Alexe Kida tak vřele jako konkurenčního Maria, i když to byla bezesporu lepší hopsačka. Až později přišel genialní rychlý ježek Sonic (1991), který pomohl Seze zasadit těžkou ránu Nintendu. Tábory přínivců konzolových her se rozdělili na instalatéry a ježky. Hry na MS se přestaly vyrábět až někdy v roce 1996 což je obdivuhodné.

16 bitů - Mega Drive

1989 Mega Drive (Evropa) Genesis (Amerika). Tak zní název úspěšné 16ti bitové konzole se kterou Sega předstihla o dva roky Nintendo, které sice později vydalo po hardwarové stránce výkonnější SNES, ale náskok je to, co se počítá. Sega se snažila zainteresovat do tvorby her i proslulé týmy z PC scény jako Electronics Arts nebo Interplay. Na Mega Drive byly předělávány hry z domácích počítačů. Tahounem MD se stal ježek Sonic. Kvalita her se Sonicem v hlavní roli byla jedním slovem kolosální. Po stránce hratelnosti, grafiky a neuvěřitelné svižnosti neměl a nemá Sonic konkurenci. Právě Sonic dokázal demonstrovat sílu Mega Drivu.

1990 Game Gear. GG je v podstatě Master System s větší paletou barev a mnohokrát menšími rozměry. Byla to přenosná konzole s barevnou obrazovkou a stereo zvukem, mohl se tak stát potencionálním pokořitelem Game Boye, i přes veškerou snahu se tomu tak nestalo. Disponoval větším výkonem než Game Boy (dokonce i než GB Color), lepším zvukem a barevnou obrazovkou. GG byl ale dvakrát dražší a doprovázela ho menší reklamní kampaň, což se mu stalo osudným v boji se zaběhlým veteránem GB. Byla k němu mimo jiné vydána TV cartrige, která ho proměnila v barevný přenosný televizor.

1991 Sega CD. K Mega Drivu byla vydána nástavba, Sega jako jeden z prvních výrobců konzolí použila CD nosiče pro záznam her, zpočátku však nákladný vývoj CD titulů zapříčiňoval jejich nedostatek a i přesto, že vznikaly různé exkluzivní verze (Dungeon Master 2 o rok dříve než na PC (zdroj: SegaNews:)), rozhraní Sega CD neprorazilo.

32 bitů - 32X

Jako snahu o naprosté přečíslení Nintenda vydala Sega ještě nástavbu 32X, což byla vlastně úplně nová 32bitová konzole, měla dva vlastní RISC procesory a nabízela úžasnou 2D grafiku a na svou dobu zvládala dobře i 3D. V mé neblahé paměti uvízla vzpomínka na naprosto nedůstojnou konverzi Dooma, zato taková super 2D grafika v Kolibri nemá obdoby. 32X her nebylo mnoho, neboť trpěly vysokou výrobní cenou s nástavba se tak stala spíše okrajovou záležitostí a předehrou k chystanému Saturnu.

32 bitů - Saturn

1995 Saturn. Sega si začala plně uvědomovat sílu nového a nesrovnatelně mocnějšího hráče na poli herních konzolí giganta Sony, který vrhl na pole trumf, Play Station. Velká reklamní kampaň, exkluzivní práva na hry a světoznámé týmy, to si Sega ani Nintendo nemohlo i přes předešlé velké zisky dovolit. Ale boj ještě nevypadal zdaleka prohraně. Ježek ještě nebyl lapen v kleci. Saturn byl po některých stránkách výkonnější než PS. O výrazné tituly nebyla nouze, Sega se vrhla střemhlav do víru konzolí nové generace a produkovala jeden hit za druhým, nezávislé týmy, které se neupsaly Sony či Nintendu, přispěly také svým dřívkem, nebo spíše dřevem do ohně. Jak jsem ale řekl, i když se Saturn prodával dobře, nebylo to nic proti úspěchům PS, který zbláznil celý svět a lámal (láme) jeden rekord za druhým. Japonský a Americký trh začalo navíc "válcovat" Nintendo s N64.

128 bitů - Dreamcast

1999 Dreamcast. Sega potřebovala chytit druhý dech, zpočátku vypadalo vše slibně. Poločas, kdy Nintendo, Sony a nový ve hře Microsoft přezbrojovali na novou generaci konzolí se jevil jako ideální pro útok. Kompatibilita na bázi Microsoftího Direct-X zaručovala jednoduché konverze her z PC a zpět (a také lehkou teoretickou emulovatelnost). Sega to ovšem přehnala v orientaci na On-line hry (vestavěný 56K modem) a podporu vynikajících ale zatraceně drahých titulů. Průkopnictví se zatím nikdy Seze nevyplatilo a přesto zase zkusila štěstí. Vzniklo vynikající RPG Phantasy Star Online, které hravě překoná i Ultimu online, ale co je to platné, když ho hraje jen pár nadšenců, milovníků Segy? Sega bojovala, nalila obrovské peníze do RPG projektu Shen Mue, které svými videosekvencemi silně připomíná film Final Fantasy, opět hravě překonává Nintendo/PlayStationovskou serii Final Fantasy, ale k čemu je to platné, když si ho zahraje jen pár šťastných majitelů Dreamcastu? Na vydatnou reklamní kampaň nezbyly peníze, kdyby se dostaly tituly pro Dreamcast do povědomí veřejnosti, bůhví kde by byl Play Station 2.

Konec - 5 bitů

2001 březen. Sega nečekaně oznámila konec výroby Dreamcastu a uzavření divize zabývající se vývojem konzolí. Donutily ji k tomu špatné odhady trhu, které zapříčinily nadvýrobu konzolí a obrovské ztráty. Sega to mohla ale ještě pěkně dlouho vydržet, stačila by jen malá pomoc z profitující sekce coin-op automatů. Softwarová podpora Dreamcastu má však ještě chvilku vydržet minimálně rok, než se vydají všechny připravované tituly. Gigantická softwarová sekce se začíná zaměřovat na jiné platformy jako PS2, GameCube a PC. Všichni milovníci Sonica musí považovat za velkou zradu jeho převedení na nové Nintendo GameCube. Svědčí to jen o tom jak špatně na tom Sega momentálně je, když zaprodala i svého maskota. Ještě ale není všem dnům konec, veteránští vývojaři ze Segy patří k jedněm z nejschopnějších a jejich dosavadní tvorba čítá kvanta velice originálních titulů, předpokládám, že hry s logem Sega začnou nebezpečně infiltrovat trh.

Prolog - 6 bitů

Vždy když někdo prohlásí jak neuvěřitelně solidní je firma Sony, když podporuje zároveň hry na PS1 a PS2 jen se tiše zasměju pod vousy. Vždyť Sega podporovala vydatně v letech 1994-6 zároveň šest systémů MS, GG, MD, CD, 32X, Saturn. Byla to ta velká chyba, ale stálo to za to! Přínos Segy pro herní svět, i když si to možná nikdo neuvědomuje, byl obrovský. Sonic Forever!


autor: G4ndy
27.08.2003


http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.