Call of Duty


Pro všechny, jimž nestačilo kopání do zadku náckům v Medal Of Honor, se na trhu objevuje hra podobného, ne-li úplně stejného ražení, dokonce na ni pracoval téměř identický tým. Bude ovšem stejně dobrá?

Co vedlo (bývalé) pracovníky týmu 2015 k odchodu a založení si vlastního vývojářského studia, je stále zahaleno rouškou dohadů a spekulací. Jediná jistota je, že takřka ihned po utvoření jakési týmové koncepce vypustili do světa zprávu, že připravují zbrusu novou FPS akci zasazenou do prostředí druhé světové války. Už to by naznačovalo, že odchod z 2015 nebyl úplně dobrovolný, přeci jen Medal Of Honor byl stále v živé paměti. Ale proč nabyté zkušenosti nevyužít, že?

Celý projekt byl dokončen v rekordně krátkém čase jednoho roku a je třeba říci, že málokterá firma se může pyšnit takto kvalitní prvotinou. Ačkoli se jistě ještě několikrát nevyhnu srovnání s MoH, na začátku je třeba zmínit velmi důležitý fakt. V MoH jste byli prakticky celou hru sami samotincí což nepřímo ubíralo z celkové atmosféry nezanedbatelná promile. Jen si vzpomeňte jak jste jako smyslu zbavení bojovali na pláži Omaha a na druhou stranu na celkem nudné plížení v temném zasněženém lese. V prvním případě stáli po vašem boku spolubojovníci, temný les se naopak měnil v one-man show. V CoD se nikdy nemůže stát, že budete sami. Vždy vám bude krýt záda tým profesionálů (anebo vy jim, dle zručnosti :). Ačkoli si to neuvědomujete, právě tento element je skrytým hnacím motorem, který vás nutí hrát stále a stále a stále...

Celkem si zabojujete ve 24 misích za tři strany konfliktu. Nezbytné Američany, vlastenecké Rusy a trošku překvapivě i za Britské výsadkáře. Některé mise jsou vskutku strhující a nedovolí vám se od nich odpoutat na hodně dlouhou dobu. Ručím vám za to, že k některým obzvláště vypečeným, jako je například útok a posléze obrana mostu s označením Pegasus za Brity nebo monstrózní a dalo by se říci až epický ruský útok na německé državy v ulicích Stalingradu. Nechybí zde ani možnost řízení vozidel. Zažijete tak třeba zběsilý úprk přes francouzské planiny v *pojízdné konzervě* (aneb malinké autíčko :) nebo nezbytné tankové přestřelky, ve zdejším podání na zamrzlé řece.

Jelikož jsou zde tři strany konfliktu (+ Němci v multiplayeru), o to více práce muselo dát přesné vyobrazení všech zbraní a uniforem. Výsledek ovšem stojí za to. Během hraní jsem nenarazil ani na jednu dějepisnou nepřesnost (a to já kritizuji tuze rád :). Můžete se tak připravit na nezbytné pušky M1Garand či samopaly Thompson za Američany, duo Sten&Bren za vojáky jejího veličenstva (v tu dobu ještě jeho:) a praktické Mosigny za rudou armádu. Taktéž granáty jsou za každou stranu konfliktu jiné (maličkost, řeknete si, ovšem po zahrání si jednoho budgetového produktu, kdy Rusům byly přisouzeny v té době ještě neexistující AK-47, noo :))Samozřejmostí jsou pak korektně vyobrazená vozidla a poletuchy.

Ano, zažijete zde dokonce i nálet bombardérů Stuka, bohužel, z té mírně nevýhodné pozice bombardovaného...

Jak jsem básnil o hratelnosti a reálném podkladu, musím mírně pokárat autory za užití sice stálé hojně používaného, ale přece jen zastarávajícího Quake-enginu. Ne že by grafika vypadala špatně, to vůbec ne, naopak. Některé scény doslova vyrážejí dech (no, možná to bylo i tou ránou do zad, jeden nikdy neví...), ale celkově hra působí poněkud obstarožním dojmem. Nepříjemné je, že vyžaduje poměrně pokročilý hardware. Bez 256 MB RAM se ani nepokoušejte instalovat, natož hrát. Sice hru rozběhnete, ale pokud vystřelíte (a to budete muset dělat více než často :), s plynulostí nepočítejte.

Ozvučení je příjemné, ba možná z konkurence nejlepší. Na pozadí není nikdy ticho. Vždy jsou slyšet alespoň vzdálené výstřely, skřek vojáků nebo povely německých oficírů. Zbraně zvučí taktéž velice dobře. U stacionárních kulometů aby jeden ohluchl z toho randálu :)

Ačkoli se vám může zdát 24 misí málo, věřte mi, že minimálně polovinu z nich si zahrajete alespoň jednou znova prostě proto, že se vám líbí ona atmosféra. Stejně jako jsem to udělal já :).

Ačkoli jsem multiplayer zatím neměl možnost vyzkoušet, věřím, že zábava s ním bude minimálně taková jako u MoH (aby ne, když na tom dělal takřka identický tým lidí). Nicméně moc aktivních serverů jsem při brouzdání po síti nenašel. Možná máte ovšem jiné zkušenosti, brouzdám v dobách kdy většina normálních lidí spí :)

Co říci závěrem? CoD je bezpochyby jednou z nejlepších her minulého roku a dost možná jednou z nejlepších FPS vůbec. Má vše co se dá od kvalitní akce čekat. Atmosféra je výtečná, hratelnost uchvacující a pocit z války je takřka skutečný. Pokud trpíte akutním nedostatkem výtečných her, jděte do toho.


autor: Jaxx
15.04.2004


Hodnocení: 9/10
Žánr: FPS
Rok vydání: 2003
Hardware požadavky: Minimum: CPU 800Mhz, 128 MB RAM, 32 MB graf. karta Doporučeno: CPU 2Ghz, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta
Výrobce: Infinity Ward
Distributor: Activision
Odkazy: www.callofduty.com

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.