Commandos 3: Destination Berlin


Kdo by neznal sérii taktických akcí Commandos. První díl Behind Enemy Lines, podle mnohých nejkvalitnější z celé trilogie, byl výtvor neznámé španělské vývojářské skupiny spadající pod Eidos, Pyro studios. Velice těžké a propracované mise doprovázené skvělou grafikou a zabíjením Němců byly pro vyvolené, kteří hru neodinstalovali hned po nezdaru v prvních misích, zábavou na mnoho hodin.

Pak přišel datadisk Beyond Call Duty, který přinesl několik málo nových nápadů a hlavně nových misí. Na Commandos 2: Men of Courage jsme si museli počkat už trochu déle, ale vyplatilo se. Přechod do částečného 3D byl na místě, navíc se Pyro moc neodchýlili od původního konceptu a přidali trochu málo akčnějších prvků. K tomu si připočítejme několik nových postav (Nataša, Zloděj a pes Whiskey) a rozšířené schopnosti původního týmu. Dostali jsme se do Severního ledového oceánu, Paříže, zámku Colditz, podívali jsme se také na "Japonskou" stranu bojů do tichého oceánu. Navíc v každé misi byla možnost hledat "bonusy" - ústřižky fotek z WW2, pokud se vám podařilo najít všechny, měli jste další misi navíc. K deseti základním tady tedy bylo 9 bonusových, tzn. 19 misí a zábava zhruba na 14 dní (pokud jste si nehráli na Arnieho v Komandu a nešli do všechno jen olovem, pak jste si to mohli vydělit dvěma:-)

Po necelých dvou letech vývoje přišel na scénu třetí (a podle vývojářů taky poslední) díl série. Velká reklamní kampaň, která předcházela vydáním hry, všechny přesvědčovala, že to bude bomba. Je to pravda? Ne docela... Vezmeme si to ale od začátku - Commandos 3 jsou opět na třech CD a instalace tedy nezabere zrovna nejmíň času a asi 2GB místa na disku... Po spuštění hry se vám na monitoru zobrazí opravdu precizně vytvořené menu s rytmickou orchestrální hudbou na pozadí. Následuje tradiční nastavení detailů, zvuků a vytvoření profilu. První věc, která vás možná zaskočí, pokud jste pravidelně nesledovali informace o vývoji je, že hra obsahuje 3 na sobě nezávislé kampaně + tutoriál, kterým jsem začal.

Zde vás hra vede doslova za ručičku - "klikni sem, ano, to je správně, teď odpravíme prvního němce, vyndej nůž, ano, postav se za němce, podřízni ho..." už tady je vidět rozdíl mezi druhým a třetím dílem - v Men of Courage se vývojáři řídili způsobem "hoď ho do vody, on se nějak plavat naučí..." navíc si každý určitě všimne překopaného ovládání. Ale k tomu se dostanu později. Nejprve se naučíte zacházet s Green Baretem, Sniperem a Sapérem. Následuje mise, která vám předvede ukázkovou spolupráci špion - zloděj, kdy máte se špionem zabavit strážné, mezitím se se zlodějem dostat do dalšího úkrytu a nakonec ukrást tajné dokumenty. Pro ty, co nehráli původní díly je to opravdu dobrý návod, jak řešit zapeklité situace jinak, než salvou z kulometu.

Samotné kampaně vás zavedou na tři různá místa - do zimního Stalingradu, Střední Evropy a nakonec do Normandie. Obsahují od tří do šesti misí. Dohromady jich je 11 nebo 12, podle toho, jak počítáte stalingradskou misi kde se máte zajistit o bezpečnost generála ODonella. Začínáte se Sniperem a úkol je prostý: zabít nepřátelského snipera (je to hajzl, bacha na něj:-) Všude kolem zuří vichřice a vůbec - celé prostředí je graficky zpracováno na jedničku. Zůstal i systém otáčení mapy o 90°, takže je hra opět přehledná. To se bohužel nedá říct o zpracování interiérů - grafika se zde stane rozmazaná, ač v 3D, místy nepřehledná a je to jedno z největších mínusů hry. Pak (když se vám podaří toho šmejda odkrouhnout:-) se spustí enginová animace, kterých je ve hře poměrně dost a jsou zvládnuté na jedničku, a na Stalingrad spadne hodně bomb, německých paragánů a nakonec přijede i Saper s Baretem. No a všechno živé, co umí německy se postupně vydá proti vám.. Naštěstí je Baret namakaná bedna a může odejít s těžkým kulometem na jiné místo a Saper má svoje molotovy, granáty apod. Když se vám podaří všechny zabít, tak naskočíte do letadla a...... to už bych toho řekl moc, jen napovím, že se další mise, poslední v této kampani, neodehrává ve Stalingradu, ale v Berlíně (jak napovídá název hry) a že se jedná o jednu z nejlepších misí ve hře vůbec, protože zde nemůžete jít způsobem "hele Němec - ratata - huiiiiii!! "alarm!" - ratata - konec mise..." ale musíte se řídit zásadami původních commandos a dělat to, co se mi na hře zamlouvá nejvíc (i když je to místy trochu šablonovité..) - odlákat si Němce z pozice, podříznout mu hrdlo, odklidit mrtvolu aby jí nikdo neviděl atd. (odklízení mrtvol je zde vytvořeno zvláštním způsobem - zatímco třeba z okna nebo do kanálu němčoura hodit můžete, ze střechy, do vody nebo z vagonu je to neřešitelná situace..) Berlín je opravdu okouzlující - všude pochodují gestapa, mechanici na stavbě dělají svojí práci, na náměstíčku hlídkuje tank a generála, kterého máte zabít, hlídá skupina šesti dobře vyzbrojených vojáků. A protože začínáte v kanále, je největší sranda vylézt z kanálu a přeběhnout do nějakého úkrytu, než si vás někdo všimne...:-)

Kampaň ve střední Evropě je nejdelší, obsahuje šest misí, a máte zde za úkol zachránit cenná výtvarná díla, která se němci pokoušejí dostat do Berlína. Nejdříve se musíte se Spyem a Thiefem dostat na vlak, který má celou zásilku převážet. Není to žádná sranda, protože železniční stanice je opravdu dobře střežená. V této misi bych opět vyzdvihl grafiku - venku zuří bouře, prší a v tom přijíždí jeden německý náklaďák za druhým, pracanti odnášejí náklad do stanice ,zatímco oficír stojí opodál, pokuřuje si cigárko a občas je trochu popožene.. A mezi tím vším se musíte proplížit. V další misi se musíte dostat ze stanice na vlak, zde jsem objevil snad největší bug v celé hře, ale ten popíšu později. Následuje mise na vlaku (doprovázená úchvatnými enginovými animacemi) a několik akčních misí v nedaleké vesničce. (nejprve se musíte dostat dovnitř, poté na vás najede banda fritzů a vy se musíte zuby nehty bránit..) Naštěstí jsou po ruce miny, bazuka, granáty... Po zhruba hodině hraní máte za sebou obě mise ve vesničce, celou kampaň cca za půl dne.

Nakonec je zde kampaň, která se pokouší přiblížit hráčům práci elitních sil před Dnem D na nepřátelském území - likvidace tanků, obrněných transportérů a zásob paliva na jedné straně, eliminace námořních jednotek na druhé. A pak je zde samotné vylodění v Normandii na Omaha Beach, kde vám hra svěří do rukou Green Bareta a bandu spojenců. První dvě mise spoléhají na stealth akci, poslední (a taky poslední v celé hře) je hodně akční..

Tím Commandos 3 končí, zhruba po týdnu průběžného hraní, což mi přijde na hru tohoto typu dost málo. Navíc vám vývojáři tentokrát nesvěřili celý tým, Nataša, Whiskey a Driver dostali volno... Na druhou stranu každý člen týmu umí házet granáty, Zloděj se naučil svazovat omráčené oběti, dostal škrtící strunu a spojenci se už tady nechovají jako kačenky na střelnici. Opět se zde objevuje funkce "cover mode", při které postava vyndá zbraň a střílí po všem živém, co vidí. Tentokrát je však více využívána, než ve druhém dílu. To přispívá akčnějšímu pojetí hry.

Tématem samo pro sebe je ovládání. Pyro ustoupilo od přehledného ovládání ze druhého dílu, kde byla pro každou činnost/zbraň přiřazena určitá klávesa. Zde je systém zbraní naprosto nesmyslný - máte dvě klávesy, kterými měníte zbraně a jednu, kterou používáte tu právě teď aktivní. Představte si situaci - hodíte němci cigarety, on přijde, chvíli se rozhlíží a potom je sebere. Za tento poměrně krátký časový úsek se musíte připlížit zezadu a omráčit/zaříznout ho. Jenže si neuvědomíte, že máte aktivní pušku, místo nože a vystřelíte. Následuje alarm, a pak většinou load (u stealth misí). Nebo jste ještě zvyklí na ovládání z předcházejícího dílu a zmáčknete kouzelnou klávesu "A", která byla určená pro nůž. Zde je to "oblíbený" cover mode, takže opět výstřel.....load. Vůbec se zde až moc často používá kombinace save-load. Mnoho objektů ubylo - například lahve s vínem. No co, řekne si někdo. Jenže ne každý němec je kuřák, nebo nemá cigarety a když mu hodíte krabičku, tak prostě ohrne nos. Zato lahví vína (nebo otrávenou lahví vína:-) nepohrdl a cesta byla volná. Občasná nepřehlednost se taky vyskytne - v misi, kdy se máte dostat na vlak se za vagonem "schovává" oficír. Proč schovává? Protože není prakticky vidět ani z jednoho úhlu pohledu, pouze jednou vidíte nohu a to když si necháte zvýraznit nepřátelské vojáky. A takovýchto nepřesností je tam víc. Nebo když si obracíte mapu o 90°, tak se hra zakousne a rozejde až po nějaké chvíli. Zkoušel jsem to na více počítačích s různými graf. kartami a situace se opakuje. Takže pokud máte stejný problém, řešte to jako já: Otočte kameru, stiskněte 2x Esc a jste doma.

Ještě jednou věcí, která má rozšířit potenciál této hry je multiplayer. Bohužel se mi nepodařilo získat nikoho na LAN a ceny Velkého žlutého jsou příšerně vysoké, takže pokud stojí MP za to, tak si ke konečnému hodnocení připočtěte 0,5 bodu.

Commandos 3 bych doporučil všem, co mají rádi taktické akce, ale ne příznivcům prvních dvou dílů. Je mi líto, ale byl jsem zvyklý na taktickou akci s pořádným příměsím stealth akce, zde je to často jen akce a stealth se opravdu schovává někde v koutě. Navíc variabilita je skoro pryč, hra se uchýlila do šablonovitosti a to taky není dobře. K tomu si připočtěte nízký počet (nebo snadnou úroveň?) misí a vyjde vám průměrná hra. Nechci C3 shazovat, je to dobrá hra s určitým potenciálem prosadit se na trhu, jenže už to není Commandos, tak jak ho známe.


autor: ToM
01.04.2004


Hodnocení: 8/10

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.