Civilization 3


Po dlouhé době jsem si udělal čas na toto zhruba dva roky staré oficiální pokračování legendární tahové strategie Civilization od ještě legendárnějšího Sida Meiera. Opět jsem se tak v duchu vrátil do dob mého prvního PC, kdy jsem pařil dnem i nocí první Civku, neb tato Civka se od ní pramálo liší. :)

Znovu jsem se shledal se starými známými národy, z nichž jednomu vyvolenému jsem se stal vůdcem, který ho povede, pokud mu bude přát osud, po staletí. Náhodně vygenerovaná mapa, nebo jedna v přiloženém editoru vytvořená, se stala domovem mé malé roztomilé civilizace. První překvapení zaklepalo na dveře mé jeskyně hned zpočátku, když jsem zjistil že osadníci již neumí nic jiného než zakládat města. Stavbu cest, dolů, zavlažování, a podobné havěti, která zvyšuje produktivitu herních políček mají nově na starosti dělníci. Systém získávání surovin ve městech včetně použité symboliky se nezměnil, každá i ta nejmenší vesnička čerpá živiny jak rostlinka z přilehlých políček. Musíte hlídat aby byl dostatek potravin (symbol obilí) pro uživení expandující populace a zásoba "štítků" potřebných pro stavbu budov a jednotek.

Čerstvý vítr do plachet vaší civilizace vžene obchod, který byť zde funguje značně zjednodušeně přispívá k odlišení nového dílu od těch starších. Existuje několik druhů surovin, které buď přispívají ke zlepšení nálady obyvatel, nebo vám umožňují stavbu jednotek. Bez uhlí a železa není například možné stavět strategicky důležité železnice, které zvyšují produkci políček a umožňují jednotkám přesunout se vícekrát za jeden tah. Co když ale jednu nebo obě z potřebných surovin na svém území nemáte? Ano hádáte správně, pak přijde ke slovu obchod mezinárodní. V diplomatické obrazovce můžete kromě klasického vydírání a měnění různých věcí, vynálezů atd. se svým sousedem nově také uzavírat obchodní pakty. Výměnou za uhlí a železo nabídnete třebas víno a dýně, pokud je pochopitelně na svém území máte, :) a při troše štěstí se vám podaří uzavřít výhodný obchod který se dá zrušit až po dvaceti tazích.

Pro dobyvatele představuje Civka 3 klasicky správnou volbu, spolu s novými vynálezy přicházejí na svět i nové dokonalejší nástroje zhouby. Každá vojenská jednotka dostává do vínku špetku RPG parametrů. Pokud bojovníka vyrobíte ve městě s kasárnami tak získává automaticky statut veterán (dále rozšiřitelné bojovými zásluhami na statut elita), což zvyšuje počet jeho životů. Parametry útoku, obrany a počtu pohybových bodů na tah jsou pro každý druh jednotky pevně stanoveny.

Byť se v poslední civilizaci nic radikálního nezměnilo, bylo by velkou chybou jí právě pro tenhle fakt odsuzovat. Sid Meier se svou firmičkou Firaxis definitivně ví co dělá, tenhle jejich kousek sice není tak dobrý jako kultovní Alpha Centauri, ale díky velkému množství drobnějších vychytávek a zjednodušení představuje jednu z nejvyváženějších pekelně návykových tahových strategii.


autor: G4ndy
01.04.2004


Hodnocení: 8/10
Žánr: tahová strategie
Rok vydání: 2001
Hardware požadavky: PC, MAC
Výrobce: Firaxis
Distributor: Infogrames
Odkazy: oficiální stránky

http://criticall.gameplanet.cz

šéfredaktor: Jiří "G4ndy" Mataj, redaktoři: Jaromír "Jaxx" Möwald, Pavel "MasterPJ" Najman, Tomáš "ToM" Nadrchal
php & css scripting: Jaroslav "Blick" Pros
Weblog/diskmag Criticall, 2002-2010; editovaný obrazový materiál je majetkem oprávněných vlastníků.