Silent
Hill
(by G4ndy)
Setmělo
se a já vnímal jen tep svého srdce přenášený na zařízení
force feedbacku vně mého gamepadu. Prostory malé městské
nemocnice které se ještě před chvílí zdáli být opuštěné
nyní překypují něčím zvláštním a zoufale nepřirozeným.
Někde tam před sebou tuším cosi nemrtvého. :) Okolní město
tam venku příznačně nazvané Tiché kopce leží zahalené
mlhou která by se dala krájet, nejlépe motorovou pilou. Já tu pobíhám
a pokouším se najít svou ztracenou dcerku se kterou jsme si chtěli
udělat hezký výlet, protože ani já ani ona stále nedokážeme zapomenout
na smrt její matky. Výlet se ale zvrhnul poté co jsem ve snaze vyhnout
se postavě na silnici stočil auto do svodidel a havaroval.
Probudil jsem se a moje dítě bylo pryč, tak začalo
mé pátrání na tomto divném místě.
Silent
Hill coby reakci na populární capcomáckou sérii Resident Evil stvořil
tvůrce z nejpovolanějších, konzolový mág Konami, konkrétně
jeho tokijská divize. Hned na první pohled je evidentní jeden výrazný
rozdíl který tuto hru odlišuje od ostatních populárních survival hororů
z dílny Capcomu, je jím fakt že tato hra běží plně ve third
person 3D a jen velmi zřídka se setkáte s 2D renderovanými pozadími,
na kterých je postaven resident. Jelikož se jedná o hru na Play Station,
který v roce 1999 kdy Silent vyšel již dávno nepatřil mezi horké
favority na poli 3D grafiky, museli autoři chytře optimalizovat.
Starší z vás si zajisté vzpomenou na jeden fígl, který zažil největšího
rozmachu s prvními 3D hrami na PC, byla jím mlha - zdánlivě nepodstatný
fenomén který hráči bránil v pohledu do větší dálky a procesoru
ulehčoval od počítání skrytých hran. Proč nespojit
příjemné s užitečným, napadlo nejspíše někoho v Konami,
a mlze se konečně dostalo patřičného uznání. :)
Pokud
jste Silent Hill nikdy nehráli tak věřte že skrze mlhu ve
venkovních prostranstvích nedohlédnete dál než pár metrů, v budovách
je situace o něco lepší ale i tak kvůli všudy přítomnému
bílemu oparu během dne a temnotě noci, vaše očka denního
světla moc nevstřebají. Svítit si v temných koutech budete
naprosto dokonale zpracovanou baterkou, která vrhá na okolní zdi nejúžasněji
zpracovaný kruh světla který kdy byl ve hře pro PSX k vidění
:) K dezorientaci vlivem mlžení naštěstí moc často nedochází
neb jsou vám ku pomoci nejrůznější mapy které během
svého putování naleznete.
Mlha
a temno zásadním dílem přispívá k dosažení hrůzyplné, osobité
atmosféry, kterou se může pochlubit jen série Silent Hill. Zatímco
v Resident Evilech jste si na Zombíky poměrně záhy zvykly
a později si je začali, jak to říci, "vychutnávat",
tak v Silentu Hillu se nejrůznější havěti, která spíše
než z masa a kostí poskládané zombie, připomíná kreatury z nejhorších
nočních můr, bojíte o poznání déle. Na poli strachu tedy
SH RE překonává, nicméně nutno podotknout že v arkádovitém
RE nehraje hrůza tak proklatě obrovskou roli.
Také
volba herního prostředí v SH odpovídá více hororové tématice.
Divné opuštěné město utopené v bílé roušce aerosolu poskytuje
velice plodné podhoubí pro pořádnou zápletku. Zápletku, která
věrně kolaboruje s audiovizuálním zpracováním ve snaze poskytnout
vám co nejautentičtější zprostředkování konzolového
strachu. Pátrání hlavního hrdiny po jeho dcerce působí úmyslně
velice zmateně. V různých lokacích města nalézáte nejasné
odkazy, věštící její přítomnost kdesi v jiné lokaci :),
cestu vám zkříží pár podobně živých NPC jako jste vy, které
s vámi ale absolutně nemůžou nebo nechtějí spolupracovat,
jejich jediným přínosem je povětšinou vaše ještě větší
zmatení :) Hlavou vám pak bude vrtat nejen kdejaký nemrtvý příbuzný
ale i myšlenky plné nejasností nad dalším vývojem děje hry.
Nebyl
by to konzolový survival horor aby nám SH neobsahoval i množství logických
hádanek, které je nutné k dalšímu postupu ve hře vyřešit.
Podobně jako v RE ovšem tyto rébusy působí silně nepřirozeně,
nezapadají příliš do herního konceptu a dalo by se říci
že ho v některých momentech narušují. Pokud si na ně ale
zvyknete přijdou vám rázem jako zpestření, o jehož vhodnosti
či nevhodnosti netřeba spekulovat. Jedná se přece jen
o hru u které je primárním cílem vaše pobavení a rébusy jsou prostředky
kterak zabránit akčnímu stereotypu. Musím se zmínit o tom že
kromě některých násilně do hry vložených rébusů
obsahuje SH i o poznání přirozenější, z nichž mě zaujalo
například krmení roztomilého chapadélka krví :), které mě
za odměnu pustilo k obrázku potřebnému k vyřešení jedné
hádanky.
Zmíním-li
ještě perfektní ambientní hudební doprovod a hrůzostrašné
neurčité skřeky potvor, bude až potud SH hrou naprosto dokonalou.
Nicméně i takový skvost má své tmavé stránky. Nejzávažnější
chybou je velice špatný systém ovládání který ve spojení s úmyslně
netradičním umístěním kamer, které se obzvláště v uzavřených
prostorách brání snímat vaši postavu hezky zezadu po tombraiderovsku,
způsobí zejména začátečníkům velké problémy. Pro
správné nasměrování pohledu je třeba držet tlačítko
což ve spojení s požadavkem na střelbu, která potřebuje
podobně jako v RE jedno držené tlačítko pro míření
a další pro palbu, způsobí menší chaos na PS ovládači, obzvláště
budete-li chtít před nepřítelem zároveň ještě
ustupovat :). Všechno se ale dá zvládnou a věřte že po čase
se podobně jako já s tímto lehce zmateným ovládáním sžijete.
Suma
sumárum Silnet Hill je hrou vynikající, která pobaví zejména milovníky
atmosferických her se silnou zápletkou a pořádnou dávku tvůrčí
invence. Rozhodně jí minimálně zkuste, pokud jste tak neučinili
již dříve.
Hodnocení:
9/10