Shigeru
Miyamoto
(by Blick)
Každý, kdo se
jenom trochu zajímá o videohry, už určitě někdy slyšel
o instalatérovi jménem Mario. Ale už méně lidí ví, kdo je otcem
Maria a spousty dalších světoznámých postaviček. Je jím
geniální designér Nintenda, Shigeru Miyamoto.
Osobní
data:
Jméno: Shigeru Miyamoto
Datum narození: 16.11.1952
Místo narození: Sonobe, Japonsko
Shigeru Miyamoto
vyrostl v rolnické komunitě poblíž Kjóta. Jako malého chlapce
ho fascinovala příroda a dobrodružství, jaká v ní mohl prožívat
a prožíval. To, že rodina nevlastnila televizi, také výrazně
pomohlo rozvíjet představivost malého Shigera. Ten naštěstí
pro hráče později svou obrovskou představivost použil
na vytvoření spousty skvělých videoherních charakterů.
Miyamoto si často
krátil čas tím, že prozkoumával okolí svého bydliště (Sonobe).
Rýžová pole, kaňony, travnaté kopce, řeky - ideální prostředí
pro mladého dobrodruha. Poté, jednoho osudového dne, Miyamoto objevil
něco, co mělo velký dopad a vliv na jeho pozdější práci.
Našel díru v zemi. Ale nebyla to obyčejná díra, po bližším
ohledání zjistil, že se jedná o vchod do jeskyně. Trvalo několik
dní, než sebral dostatek odvahy ke vstupu. Vyzbrojen pouze lucernou
vstoupil aby zjistil, že v jeskyni je průchod do další části
jeskyně. Tento zážitek byl pro Miyamota naprosto nezapomenutelný
a on na něj rozhodně nikdy nezapomněl.
"Většina
peněz, které vydělám, jdou zase zpátky do videoher a já
jsem naprosto spokojený.
-Shigeru Miyamoto"
Když Shigeru vyrůstal,
chtěl udělat něco, čím by ohromil svět. Mohlo
to být cokoliv, co by mohl sdílet s ostatními. Zvažoval stát
se loutkařem nebo malířem, a později vyráběl hračky,
aby využil svou kreativitu. V roce 1970 se přihlásil na
Vysokou Školu Průmyslových Umění a Řemesel v Kanazawa
Munici kde studoval průmyslový design. Říká se, že hodiny
navštěvoval jenom z poloviny a prodlužoval tak svůj
čas ve škole. Dostudovat mu trvalo plných pět let.
Když konečně
dostudoval, tak rozhodně nechtěl začít dělat práci,
jaká by ho nebavila. Nebylo jednoduché ho zaujmout a obyčejná
práce by na to nestačila. Tak přemýšlel, až jednou v roce
1977 dostal od svého otce kontakt na člověka, který vedl
společnost vyrábějící hračky. Ten člověk
se jmenoval Hiroshi Yamauchi a ta společnost Nintendo.
"Zpožděná
hra je nakonec dobrá, ale špatná hra zůstane špatná navěky.
-Shigeru Miyamoto"
Shigeru měl
tehdy 24 let a dlouhé rozcuchané vlasy, když se poprvé setkal s Yamauchim,
který ho požádal, aby šel domů a vrátil se se svými nápady na
nové hračky. Miyamoto to udělal a přinesl s sebou
tašku hraček a nákresů, což mu zajistilo místo vedoucího
umělce, což bylo štěstí, protože Nintendo tehdy žádného
nepotřebovalo.
V roce 1980
si Yamauchi pozval Miyamota do svojí kanceláře a oznámil mu,
že by rád udělal videohru. Byl zvědavý, co o této relativní
novince Miyamoto ví. Miyamoto je miloval když byl na vysoké škole,
a tak Yamauchimu řekl, že by moc rád na takovém projektu pracoval.
Projekt byl schválen a Miyamoto vypracoval koncept hry, kterou dnes
známe jako Donkey Kong.
V Donkey
Kongovi se poprvé objevil Mario, který tehdy ještě neměl
jméno a tato hra se stala odrazovým můstkem Nintenda do úžasného
světa videoher. Herní automaty byly ale pro Miyamota pouze začátkem
(dokonce je zdobil i svými malbami), protože velice brzy použil svou
představivost a započal revoluci videoher i v našich
domovech hrou Super Mario Bros. Krátce poté následovala The Legend
of Zelda, další z velkých milníků, který naprosto změnil
pohled na videohry po celém světě.
"Nintendo
je společnost, která vytváří nejvíce inovativní produkty.
Nejsem si jistý, jestli bych mohl takovéto hry dělat i někde
jinde. V Nintendu můžu dělat takové hry, jaké chci.
-Shigeru Miyamoto"
Miyamoto se posléze
také zamiloval, a to do nikoho jiného než do zaměstnankyně
Nintenda jménem Yasuko. Poté co se vzali si koupili malý domek poblíž
Nintenda, odkud Shigeru každé ráno na kole jezdí do práce.
V současnosti
Miyamotova hvězda září jasněji, než kdy předtím.
Říká se mu "Spielberg videoher" a byl oceněn nespočetným
množstvím ocenění (naposled získal jako první člověk
na světě Zlatý Joystick). Nintendo si je vědomo toho,
že v Miyamotovi má hotový poklad a že je tak známý, že lidé kupují
jeho hry i jenom proto, že se na nich podílel (protože vědí,
že je to záruka vysoké kvality). Legend of Zelda: Ocarina of Time
je dnes považována za jednu z nejlepších her všech dob, Mario
64 je na tom podobně a nejnovější Miyamotovy hry jsou lepší
(i když zatím ne tak revoluční) než jejich předchůdci,
takže budoucnost vypadá růžově.
Co je tajemstvím
Miyamotova úspěchu? Je to dětská čistota, skromnost,
nebo neobvykle dobré porozumění zábavě, díky kterému Miyamoto
vytváří ty nejlepší hry na světě? Zřejmě
to bude ode všeho trochu, z jeho her je cítit jeho kouzlo, které
k nim stále připoutává nové hráče a ti staří mu
zůstanou věrní celý život.
Výběr nejlepších
Miyamotových her (na některých se podílel více, na jiných méně):
8bitů
- NES
Donkey Kong (NES, 1983)
Super Mario Bros. (NES, 1985)
Super Mario Bros. 3 (NES, 1989)
The Legend of Zelda (NES, 1986)
Zelda 2: The Adventure of Link (NES, 1988)
64bitů - Nintendo64
F-Zero X (N64, 1998)
Super Mario 64 (N64, 1996)
Mario Kart 64 (N64, 1997)
Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64, 1998)
Legend of Zelda: Majoras Mask (N64, 2000)
Gamecube
Legend of Zelda: The Wind Waker (GC, 2003)