-:Recenze her PC:-
-:PSX:-
-:Kultura:-
C&C Generals
Pharaoh
Silent Hill
Fenomén - Manga
Rozhovor s Radkem Friedrichem
Vietcong
Úvodník
Tekken 2
Hudba - Blur Biography
Profil - Shigeru Miyamoto

Shigeru Miyamoto

(by Blick)

Každý, kdo se jenom trochu zajímá o videohry, už určitě někdy slyšel o instalatérovi jménem Mario. Ale už méně lidí ví, kdo je otcem Maria a spousty dalších světoznámých postaviček. Je jím geniální designér Nintenda, Shigeru Miyamoto.

Osobní data:
Jméno: Shigeru Miyamoto
Datum narození: 16.11.1952
Místo narození: Sonobe, Japonsko

Shigeru Miyamoto vyrostl v rolnické komunitě poblíž Kjóta. Jako malého chlapce ho fascinovala příroda a dobrodružství, jaká v ní mohl prožívat a prožíval. To, že rodina nevlastnila televizi, také výrazně pomohlo rozvíjet představivost malého Shigera. Ten naštěstí pro hráče později svou obrovskou představivost použil na vytvoření spousty skvělých videoherních charakterů.

Miyamoto si často krátil čas tím, že prozkoumával okolí svého bydliště (Sonobe). Rýžová pole, kaňony, travnaté kopce, řeky - ideální prostředí pro mladého dobrodruha. Poté, jednoho osudového dne, Miyamoto objevil něco, co mělo velký dopad a vliv na jeho pozdější práci. Našel díru v zemi. Ale nebyla to obyčejná díra, po bližším ohledání zjistil, že se jedná o vchod do jeskyně. Trvalo několik dní, než sebral dostatek odvahy ke vstupu. Vyzbrojen pouze lucernou vstoupil aby zjistil, že v jeskyni je průchod do další části jeskyně. Tento zážitek byl pro Miyamota naprosto nezapomenutelný a on na něj rozhodně nikdy nezapomněl.

"Většina peněz, které vydělám, jdou zase zpátky do videoher a já jsem naprosto spokojený.

-Shigeru Miyamoto"

Když Shigeru vyrůstal, chtěl udělat něco, čím by ohromil svět. Mohlo to být cokoliv, co by mohl sdílet s ostatními. Zvažoval stát se loutkařem nebo malířem, a později vyráběl hračky, aby využil svou kreativitu. V roce 1970 se přihlásil na Vysokou Školu Průmyslových Umění a Řemesel v Kanazawa Munici kde studoval průmyslový design. Říká se, že hodiny navštěvoval jenom z poloviny a prodlužoval tak svůj čas ve škole. Dostudovat mu trvalo plných pět let.

Když konečně dostudoval, tak rozhodně nechtěl začít dělat práci, jaká by ho nebavila. Nebylo jednoduché ho zaujmout a obyčejná práce by na to nestačila. Tak přemýšlel, až jednou v roce 1977 dostal od svého otce kontakt na člověka, který vedl společnost vyrábějící hračky. Ten člověk se jmenoval Hiroshi Yamauchi a ta společnost Nintendo.

"Zpožděná hra je nakonec dobrá, ale špatná hra zůstane špatná navěky.

-Shigeru Miyamoto"

Shigeru měl tehdy 24 let a dlouhé rozcuchané vlasy, když se poprvé setkal s Yamauchim, který ho požádal, aby šel domů a vrátil se se svými nápady na nové hračky. Miyamoto to udělal a přinesl s sebou tašku hraček a nákresů, což mu zajistilo místo vedoucího umělce, což bylo štěstí, protože Nintendo tehdy žádného nepotřebovalo.

V roce 1980 si Yamauchi pozval Miyamota do svojí kanceláře a oznámil mu, že by rád udělal videohru. Byl zvědavý, co o této relativní novince Miyamoto ví. Miyamoto je miloval když byl na vysoké škole, a tak Yamauchimu řekl, že by moc rád na takovém projektu pracoval. Projekt byl schválen a Miyamoto vypracoval koncept hry, kterou dnes známe jako Donkey Kong.

V Donkey Kongovi se poprvé objevil Mario, který tehdy ještě neměl jméno a tato hra se stala odrazovým můstkem Nintenda do úžasného světa videoher. Herní automaty byly ale pro Miyamota pouze začátkem (dokonce je zdobil i svými malbami), protože velice brzy použil svou představivost a započal revoluci videoher i v našich domovech hrou Super Mario Bros. Krátce poté následovala The Legend of Zelda, další z velkých milníků, který naprosto změnil pohled na videohry po celém světě.

"Nintendo je společnost, která vytváří nejvíce inovativní produkty. Nejsem si jistý, jestli bych mohl takovéto hry dělat i někde jinde. V Nintendu můžu dělat takové hry, jaké chci.

-Shigeru Miyamoto"

Miyamoto se posléze také zamiloval, a to do nikoho jiného než do zaměstnankyně Nintenda jménem Yasuko. Poté co se vzali si koupili malý domek poblíž Nintenda, odkud Shigeru každé ráno na kole jezdí do práce.

V současnosti Miyamotova hvězda září jasněji, než kdy předtím. Říká se mu "Spielberg videoher" a byl oceněn nespočetným množstvím ocenění (naposled získal jako první člověk na světě Zlatý Joystick). Nintendo si je vědomo toho, že v Miyamotovi má hotový poklad a že je tak známý, že lidé kupují jeho hry i jenom proto, že se na nich podílel (protože vědí, že je to záruka vysoké kvality). Legend of Zelda: Ocarina of Time je dnes považována za jednu z nejlepších her všech dob, Mario 64 je na tom podobně a nejnovější Miyamotovy hry jsou lepší (i když zatím ne tak revoluční) než jejich předchůdci, takže budoucnost vypadá růžově.

Co je tajemstvím Miyamotova úspěchu? Je to dětská čistota, skromnost, nebo neobvykle dobré porozumění zábavě, díky kterému Miyamoto vytváří ty nejlepší hry na světě? Zřejmě to bude ode všeho trochu, z jeho her je cítit jeho kouzlo, které k nim stále připoutává nové hráče a ti staří mu zůstanou věrní celý život.

Výběr nejlepších Miyamotových her (na některých se podílel více, na jiných méně):

8bitů - NES


Donkey Kong (NES, 1983)


Super Mario Bros. (NES, 1985)


Super Mario Bros. 3 (NES, 1989)


The Legend of Zelda (NES, 1986)


Zelda 2: The Adventure of Link (NES, 1988)

64bitů - Nintendo64


F-Zero X (N64, 1998)


Super Mario 64 (N64, 1996)


Mario Kart 64 (N64, 1997)


Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64, 1998)


Legend of Zelda: Majoras Mask (N64, 2000)

Gamecube




Legend of Zelda: The Wind Waker (GC, 2003)


Hiroschi Yamauchi - prezident Nintenda v letech 1950-2000
16bitů - SNES

F-Zero (SNES, 1991)

Super Mario World (SNES, 1991)

Super Mario Kart (SNES, 1992)

Super Mario All Stars (SNES, 1995)

Super Mario RPG (SNES, 1996)
Game Cube

Wave Race: Blue Storm (GC, 2001)

Super Smash Bros. Melee (GC, 2001)

Pikmin (GC, 2001)

Luigi's Mansion (GC, 2001)

Super Mario Sunshine (GC, 2002)

Metroid Prime (GC, 2002)

F-Zero GX (GC, 2003)

Mario Kart: Double Dash!! (GC, 2003)