C&C Generals
(by MaterPJ)
Zatím
poslední pokračování řady Command & Conquer. Tito vývojáři
už mají nějaké ty zkušenosti, a tak se od nich očekávalo to
nejlepší. Převedení do 3D se jim povedlo a hra má zase něco
do sebe. Očekávání jistě splnili, důkazem toho je mnoho
spokojených fanoušků. Já osobně jsem tedy čekal trochu
více, ale i tak je to hra slušná a podle mě za dohrání určitě
stojí. Po multiplayeru jsem ji ovšem nikdy nehrál, a tak nejsem bohužel
obohacen o tyto zkušenosti, které ke hře bezpochyby patří.
Tak
na tuhle hru sem se těšil už dlouho. Už dlouho sem sháněl
všechny možné recenze a preview na internetu a v časopisech zabívající
se počítačovými hrami. Doslova jsem slintal nad všemi obrázky
a hltal veškeré články popisujíci právě tuto hru. Znáte to.
Pasáže recenzí, ve kterých se autoři zmiňují o vychytávkách,
jednotkách, misích a vůbec těch nejmenších maličkostech
recenzované hry, prostě "žerete". A když tu hru máte,
čtete je znovu a ještě raději, aby jste si ověřili,
že jste již všechny tyto věci zažili. A co to? I já dnes sedám
k počítači, abych napsal recenzi na tuto hru, která v jistou
dobu byla celkem žhavým tématem pro konvercazi dvou zainteresovaných.
A
už je to tady. Už jí dostávam do ruky. Už se blížím k počítači.
Už první CD strkám do Cdromu a už se načítá. Nervozita vrcholí,
a už je tu první okno, na kterýmž je jakýsi voják s turbanem schovávající
se před právě postupujícími vojsky americké síli s pozadím
Bagdádu "v ohni". Strach, že na tuto hru moje mašina nestačí
už sem si dávno vytrpěl a po ujištění mnoha recenzí, že minimum
této hry je pod možnostmi mého počítače, celkem klidně
procházím instalací. A už je to tu. Install is complete. Už to jede.
Po reklamě na EA Gemes se objevuje první animačka.
Ovšem
po pravdě mě tato animačka zklamala. Já, zvyklý na animačky
z přechozích dílů této C&C série plných bojů a efektních
závěrů tanků, letadel a jejich výbuchů, sem nepovažoval
animaci plnou obličejů "předních" politiků
světa, jak diskutují na téma válka (resp. nediskutují ale pronáší
hesla) za dostačující. Nakonec pak naskočily nějaké ty
záběry ze hry, které sice trochu zvedly úroveň animace, ale
ne o moc. Ale pak to přišlo. Nahrálo se úvodní menu a já byl konečně
doma. Samotné menu bylo v rohu a na pozadí právě probíhající
souboj mezi Američany bránícími spadlý Black Hawk na náměstí
a neustále se vynořujícími teroristy (GLA) s jejich rychlými leč
křehkými jednotkami. (Američané jsou nezničitelní, zkoušel
sem, co s nimi udělá neustálé napadání, a ani po 2 hodinách
jim nebylo zničeno jediné vozidlo, osobně toto považuji za
nedostatek a upřednostňoval bych, kdyby je nakonec zničili
a naskočilo by to třeba znovu). Boj je v enginu hry a
z tohoto důvodu si můžete nastavit grafiku v menu a nemusíte
spouštět nějakou misi. Jak to bude ve hře vypadat uvidíte
přímo zde. Hned podle toho jsem i já poznal, že je nutné ji přenastavit.
A
začínáme. Na výběr máte tentokrát ze tří ras: Američané,
Čína a GLA (teroristé). Každá rasa má své specifikum. Jiné jednotky,
a tím myslím jiné, jiné výhody a nevýhody, jiné styly hry a v neposlední
řadě jinou hlavní zbraň. A začnu právě tou.
Američané mají Ion Canon, jak je již zvykem. Ale tentokrát s ním
můžete pomocí myši pohybovat, což je ještě lepší :). Čína
po Rusku zdědila atomovou bombu, její efekt nemusím připomínat,
a konečně nová rasa (jak jinak by mohl fanatický hráč Starcraftu
označit národ pozn.-g4-) GLA má antraxové bomby. Vypadá to tak, že na
vámi určené místo dopadne 9 antraxových raket, které mimo výbuchu
zamoří okolí. Z toho vyplývá, že na nějakou dobu nedoporučujeme
průchod paňáců po tomto území. Jak jste si všimli, antraxová
bomba má inspiraci ze života. A ne jen ta. První mise za Američany
je Osvobození Bagdádu. Tato mise vypadá opravdu propagačně.
Tedy tak na mě působí. Ze začátku malá demonstrace síly,
kdy americké tanky rozstřílejí stejný počet GLEských tanků
na padrť téměř bez jediného škrábnutí. Pak ukázka toho,
že to teroristé s civilisty nemyslí dobře - shodí na ně
antrax, no a pak už to je jen masakr zbylých jednotek.
Důvod
proč americké tanky rozmetaly ty teroristické je prostý. Teroristické
jsou levnější a tudíž slabší. Ale i takový GLEský tank po všech
upgradech (antraxové střely, raketa, auto-repair, atd.) dokáže
nadělat pěknou paseku. A nebo si to v animaci přikreslili
tak, jak se jim to hodilo, to vážně netuším. V této hře
jsou animace před misemi nahrazeny přímo scénami ve hře,
které plynule přecházejí to hry samotné. Mají to pěkně
uděláno, to ano, ale nevýhoda je, že někdy celkem dlouhé sekvence
nejdou urychlit. Pakliže jdou, nevím jak, nepřišel sem na to a
tímto prosím kohokoli, kdo na to přišel, aby mi to dal vědět.
Ale
jak jsem již psal, GLA má jednotky sice slabší, ale za to levnější
a variabilnější. Jejich přednosti jsou antrax, auto-repair,
rychlost a vylepšování některých jednotek. Ve smyslu takovém, že
když bouchne tank, zůstane po něm bedna (vidí je pouze GLA).
A když takové malé autíčko s panáčkem na korbě na
ní najede dostane panáček lepší zbraň. Což je kouzelné. Při
troše šikovnosti a hlouposti počítače dokáže plně upgradované
autíčko zničit spoustu nepřátelských tanků. Strana
GLA má však jednu podstatnou nevýhodou a to, že nemají letecké síly.
Zvláště v Generals je letectvo docela podstatně. Letadla
mají opravdu rychlé dobíjení, a tak pakliže oponent se zapomene pojisti,
máte skoro vyhráno. Američané jsou standard. Prům. rychlost,
prům. výdrž, mají létací opraváře, raketový obraný systém,
snipery. Klasa. A Čína? Ta má naopak jednotky drahé a pomalé,
ale za to výdržně a ničivé. Po té, co přežijete dostatečně
dlouho na to, aby jste si postavili dosti velkou armádu máte prakticky
vyhráno. Náš starý známý Overlord tank udělá svoje. Přibyla
mu totiž nová vlastnost, a to možnost addonu na střechu (galtling
cannon, bunker, radio). Takže si vlastně můžete postavit úplně
univerzální skladbu "mamutů" schopných odpovědět
takřka na jakoukoli hrozbu. Stojí tu také za zmínku to, že každá
rasa má svoji speciální jednotku, kterou můžete mít jen jednu najednou.
GLA svého neviditelného snipera, jehož skillem je vystřelování
"panáčků" z jednotek. Čína počítačovou
expertku na hackování a Američané demoličního experta. Každá
rasa má také možnost mít neustálý přísun peněz (což je opravdu
důležité, v Generals dvojnásob. Není nic horšího, než když
na vás PC vyjede s trojnásobkem tanků). Vždy tu je něco,
co vám neustále, leč v malém množství dává peníze. U Američanů
přistávací plošina pro letecké zásilky. Čína má hackery a
GLA černý trh plus zmiňované bedničky z aut. Další
novinkou je přidání jednoho malého RPG prvku a to, že po zničení
určitého počtu nepřátel dostanete hvězdičku,
kterou můžete využít jako jakýsi bonus. Každá rasa má své bonusy,
to kterých třeba patří: výsadky, letecké nálety, stavění
nějaké jednotky už upgradované a tak. Strategie za jednotlivá strany
jsou tedy různé, ale musí si na to člověk zvyknout. Musí
zjistit, co mu vyhovuje. Každá strana má své vychytávky a záleží jen
na tom, jak je dovedete využít. Ovšem podle mě tu zase nejde o
takovou strategii. Stačí postavit dost jednotek a je to, i když
je pravda, že bez určitého strategického přístupu to nedohrajete.
Musíte vystihnout, co postavit teď ,a co až potom. Velice důležitou
jednotkou v této hře se pak stává raketový panáček.
Pár takových panáčků totiž dokáže celkem v pohodě
zlikvidovat bandu těžkých tanků ani nemrknete. Jejich nevýhodou
samozřejmě je, že se dají přejet, a tak nejsou prakticky
chráněni. Ovšem když před tak 6 reketometníků postavíte
3 lehká vozítka, nepřátelská armáda musí být vcelku velká, aby
to přežila (ovšem, že záleží na strategii protivníka, ale proti
PC je to zaručený manévr).
Hra
se tedy hraje vcelku pohodově. Pro ostřílené hráče C&C
řady za chvíli nebude problém ani brutal enemy. Ku pohodě
vám ještě hraje vcelku hezká hudba, i když proti songům s Reda1
a 2 nic moc, ale rozhodně neotravuje. Zato grafika se jim opravdu
povedla. K té nemám co vytknout. Stíny, efekty, pohyby, vše krása.
Nejlepší je, jak rozbořená hráz zaplavuje údolí, to je romantické,
hlavně když v inkriminované oblasti jsou nějaké jednotky.
Na grafice si vývojáři opravdu vyhráli. Multiplayer jsem měl
možnost hrát jen proti počítači, který na brutal dokáže sice
pěkně pozlobit a naučit vás tak rychlosti a tomu, že
se s tím nesmíte patlat, jinak je po vás. Kdo těží má za tři
a neopomenout vývoj. To je však vše, moc překvapivých útoků
od něj nečekejte a také postrádá veškerý smysl pro humor.
Hra
je to hezká a stojí za to si jí zahrát. A věřím, že pokud
to někdo hraje po multiplayeru s jinými hráči, dokáží
Generals zabavit na celkem dlouho. Ve skrimishi jde konečně
nastavit spojenectví, což předtím nešlo. Příjemná změna
pakliže si toužíte zahrát 3 vs. 3.