Blur
Biography
(by Jaxx)
Historie kapely
Blur se datuje až daleko do chmurných dní roku 1980, kdy se setkali
Damon Albarn a Graham Coxton, tehdy studenti Stanwayovy školy ve městě
Colchesteru v Essexu. V této škole oba navštěvovali
tradiční sbor, ve kterém ,věřte nevěřte,
zpívali oba chorály. Už to předurčovalo jejich život. Oboum
byl do vínku dán velký hudební talent.
Londýňan
Damon je synem Keitha (bývalého rockera, jehož kapela Soft Luminary
byla jednou ze zakládajících kamenů žánru psychydelického rocku.)
a Hazel. Rodina se přestěhovala do Colchesteru v pozdních
letech sedmdesátých, mladý Damon byl ihned zapsán do hudebního kroužku
(hrál na piano) a do dramatické akademie.
Graham,
který se narodil na letecké základně v Německu, byl
též synem hudebníka a stejně jako Damon se přistěhoval
do Colchesteru na začátku 80. let. Na Staynwayi byl zapsán do
hudební školy, kde se učil hrát na saxofon. V tu dobu ještě
nevěděl, že na saxofon bude hrát i v Blur, sice jednou
jedinkrát (píseň Jubilee - album Parklife), ale přece. V jeho
dvanácti letech též začal hrát na kytaru.
Další
člen kapely, Alex James se narodil v Bourneymouthu na jižním
pobřeží Anglie. Do Londýna se přistěhoval na přelomu
80. a 90. let aby mohl studovat na Goldsmith College, kde také poprvé
potkal Grahama. Jejich spolupráce byla jen otázkou času.
Dave
Rowntree, syn zvukaře radia BBC a matky hrající na piano v britské
filharmonii, se velice brzy osamostatnil a sám se začal učit
hrát na bubny.
Tito
čtyři muži založili kapelu, ve které se mísí punk, rock
a inteligentní pop. Kapelu tvořili na začátku (a až dodnes)
v roce 1990 v sestavě Damon Albarn (zpěv, občas
piano), Graham Coxton (kytara), Alex James (baskytara) a Dave Rowntree
(bicí).
Historie
kapely nabrala obrátek hned po prvním vydaném singlu *There is no
other way*, který se stal hitem jara ve Velké Británii roku 1991.
Na tomto songu se poprvé s Blur podílel producent Stephen Street,
který vyprodukoval všechny písničky kapely Blur až na jednu z alba
Parklife.
Debut
kapely Blur jménem Leisure, byl vydán v srpnu roku 1991. Byla
to kolekce songů, ve kterých se mísila explosivnost kytar a vokální
vyzrálosti z dob Beatles. Damon se proměnil ve velice dobrého
autora písní, lehce kritizoval tehdejší poměry v Anglii,
ale nestala se z toho jen snůška hnoje, jako u některých
samozvaných rebelů tehdejší doby. Průlomem v této oblasti
se stala skladba *Modern Life Is Rubbish*, která byla pojmenována
dle graffiti na které Damon koukal každé ráno když se podíval z okna.
Byla to dá se říct historická píseň, mapující historii Spojeného
království od 16. století až do dnešní doby.
Moderní
pohled na Anglii byl přednesen na třetím albu jménem *Parklife*
(NO. 1 v dubnu roku 1994), které se analyticky, často až
profesorsky dívalo na tradiční anglické fobie a neúspěchy.
Hudba na tomto albu byla čistou směsicí kytar, basy, bubnů
a nádherně plastických zvuků piana, odstavila na druhou
kolej typické výplody pop-kultury tehdejší doby. Za toto album dostali
Blur dokonce 5 ocenění BRIT Awards v roce 1995.
Několik
měsíců poté vydali v neuvěřitelné rychlosti
další album, tentokrát pod jménem *The Great Escape*. Jejich muzika
dávno překročila tradiční pop. Banjo, harmonika a podivně
naladěné klávesy byly hlavními devizami tohoto alba. Toto album
slavilo úspěch v každé zemi, do jejíchž obchodů se
dostalo. Chytlo každou věkovou skupinu a dočkalo se kladných
hodnocení ve všech odborných periodikách, 1 milion prodaných kusů
jen v Anglii už o něčem svědčí.
Album
s názvem *Blur* bylo vydáno v polovině roku 1997 a
byla to odpověď na tehdejší trend amerických rockových skupin
a zároveň se v něm mísila Grahamova zasněnost
a Alexova a Damonova nově objevená láska k panenské přírodě
Islandu. Už dříve pronikaly na povrch náznaky rivality mezi Blur,
Oasis a Verve ale právě album *Blur* je vyhrotilo do maximální
výše. Sbírka písní, které přitopily pod kotel a daly jiskru ke
kanónu jménem Blur. I tak by se dalo nazvat ono album. Nemohu samozřejmě
opomenout geniální píseň *Song 2*, která byla do hitparád nasazena
jako číslo jedna a tuto pozici si udržela dlouhých pět týdnů.
Je kuriózní, že vystřídala na čele Verve, kteří několik
dní předtím vyšoupli Oasis. Od vydání *Blur* se jednotliví členové
kapely začali věnovat vlastním projektům. Ovšem nevyprodukovali
téměř nic, o čem bych se mohl zmínit.
Jejich
předposlední album *13* (vydáno 2001) reprezentuje prolomení
tradičních *blurovských* melodií a také je to první album na
kterém se nepodílel Stephen Street. Sám Damon to okomentoval takto:
*Udělali jsme pořádný kus práce pod Stevem, ale je na čase
vydat se vlastní cestou.* Na albu je možno najít spoustu skvělých
věcí, od Tender (jež Alex označil jako nejlepší písničku
od Blur) přes prvky blues v *No Distance Left To Run* až k mírně
usměvavé *Coffee and TV*. Dalo by se označit jako pokus
o natočení něčeho nového, o průchod vlastní cestou.
Ukazuje skupinu v celé její kráse a bez zábran. Mindráky byly
zcela vypuštěny a dalo by se to označit jako takové malé
bilancování desetileté historie kapely.
O
prázdninách letošního roku 2003 byl vydán zatím poslední kousek do
sbírky všech fandů. Zove se Think Tank a obsahuje absolutně
různorodé písně, žánrově si téměř vůbec
nepodobající. První singl Damon označil jako monolog, což o lecčems
vypovídá. Pro ty pomalejší, příklon k jeho dávné radosti,
herectví, se projevuje právě na tomto albu.
Co
říci na závěr? Snad že Blur jsou snad spolu s nenáviděnými
Oasis jednou z posledních novátorských držav nejen v Anglii,
ale celosvětově. Pevně doufám, že mezi členy kapely
nikdy nebude panovat vzájemná nevraživost, a že nás věrné posluchače
oblaží ještě nejednou deskou.