Halo:
Combat Evolved
(by
G4ndy)
Po
dlouhých letech čekání jsme se i my prostí hráči vlastníci
pouze "obyčejná" PC, údajně na hry naprosto nevhodné
médium, dočkali této fenomenální hry. Otázkou je zdali o ní ještě
stále stojíme :). Zprávy o tom že se časem Halo dostaví i na
PC se začali šířit z oficiálních zdrojů fakticky skoro
hned po vydání Hala původního. Byli to ovšem takové nejasné plkance,
pokoušející se spíše než informovat, připoutat co nejvíce hráčů
k nové konzoli. Nakonec nám ale Halo na PC přece jen vyšlo, měl
bych otevírat šampaňské nebo utírat slzy z toho že je tu tak
pozdě?
Autoři
Hala - Bungie své mistrovství nemusí dokazovat, jejich odchod z PC
scény se mě toho času velice dotknul. Představa že
už si na své platformě nezahraji další pokračování fantasy
strategie Myth či naprosto bezkonkurenční bojovky Oni, mě
deptala. A deptala mě o to víc, že jsem se domníval že již neuvidím
ani dlouho očekávané a značně vyhypované Halo, které
se stalo po zakoupení Bungie Microsoftem pilotním titulem pro Xbox.
Dlouhou dobu pak pro mě tato hra představovala jediný pádný
důvod, kvůli kterému bych byl ochoten právě do onoho
Xboxu investovat.
Pověst
fantastické sci-fi akce s úchvatnou umělou inteligencí nepřátel
tuto hru jen předcházela. Proto jsem byl zpočátku dost zklamán,
čekal jsem něco výjimečného, za hranicemi chápání.
:) Namísto toho se mi dostalo jen "obyčejného" Hala
v podobě ve které před lety zazářilo prvně. Vstoupil
jsem nedočkavě do kampaně a zarazilo mě podivné
trhání obrazu. Ze zvyku jsem totiž nastavil všechny detaily na nejvyšší
a teď jsem sklízel zaseté plody. S trháním jsem počítal,
ale že to bude tak špatné, hmm, radši zde nebudu rozebírat možnou
úmyslně špatně provedenou optimalizaci ze strany microsoftu.
Snížil jsem tedy detaily na střední úroveň a přepnul
do rozlišení 800x600 kde už běhá halo na mé konfiguraci Athlon
2500 s radeonem 9500 vcelku svižně.
Smutným
faktem je že se dnes už Halo i přes svou značnou hardwarovou
náročnost netváří zdaleka tak převratně jako před
lety. :( Vizuální stránka nezapře svůj konzolový původ,
malé textury byly remasterovány do vyššího, takřka astronomického,
rozlišení, nicméně stále působí poněkud stroze a nebýt
tuny efektů které jsou k nim vázány dopadlo by to s nimi hodně
špatně. 3D modely postav a terénu zůstaly fakticky zachovány,
obzvláště řadovým vojákům by nějaký ten polygon
navíc bezpochyby jen prospěl. Mé výtky směřují také
k podivnému lesku objektů, v Halu se totiž podobně jako
ve slovenském Chaseru lesknou věci, kterým by se za normálních
okolností o lesku ani nesnilo. :) Ale to už bych pomalu zabředával
do zóny hnidopišství. Což si Halo nezaslouží neboť v něm
zažijete fůru okamžiků naprostého úžasu, který se dostaví
zvláště v momentech kdy vidíte větší část perfektní
plastické krajiny kterou dokáže engine levou zadní zobrazit (otázkou
je jestli to zvládne vaše sestava :) ). Efekty při střelbě
ze zbrání a výbuchy jsou též naprosto dokonalé.
A
jak že se Halo vlastně hraje? Tato otázka je velmi komplikovaná,
a její obtížnost je přímo úměrná tomu co všechno chcete
do hratelnosti zahrnout. Pokud bych měl vzít na potaz příběh
moc dobře by to s Halem nedopadlo. Tatam se poděla schopnost
Bungie vykonstruovat obsáhlou a vtahující zápletku jakou nám předvedli
v Oni. Kratičký derivát příběhu v Halu působí
velmi přímočaře a necelistvě, většinu času
skáčete z mise do mise, ani pořádně nevíte proč
(není žádné proč), dějové zvraty jsou předvídatelné
nebo nějaký ten rok profláklé z Xboxí verze. Zvláště ze
začátku působí Halo po příběhové stránce značně
nevyspěle, zvraty a zvrásnění dějové linie si autoři
trošku nelogicky podržely až do poloviny hry, kde se kvalita celého
Hala značně zvedá. Je mi jasné že v tomto ohledu bylo na
Bungie hodně tlačeno, protože si asi nikdo nepřál podstoupit
riziko že by snad pilotní hru pro novou konzoli někdo nepochopil.
Pokud
by to někoho zajímalo tak se sci-fi zápletka zpočátku točí
kolem souboje lidí a ještěří rasy Covenantů. Lidský
křižník, který měl za úkol najít covenantí mateřskou
planetu je napaden a následně zničen, evakuované zbytky
jeho posádky přistávají na podivném uměle vytvořeném
prstenci s vlastní biosférou. Docela dobrým tahem ze strany Bungie
bylo dramatické vržení hráče do hry, kdy se probouzíte jako super
voják na křižníku pod těžkou palbou. Jak tak postupujete
hrou vyplyne na povrch pravý význam slova Halo :), má to být tajná
covenantí superzbraň. Časem dokonce vystrčí růžky
další dvě nepřátelské "strany", ale o tom vážně
pššt.
Vaše
tažení je co se týče prostředí, která navštívíte velice
rozmanité, tu infiltrujete nepřátelskou základnu, tu zase brázdíte
nádhernou krajinou v rozkošné bugince (která se mi na celém Halu líbila
nejvíce, byť nemá úplně ideálně řešené ovládání:)
) Nicméně tyto přechody z prostředí do prostředí
a zase zpět jsou dosti rychlé takže si sotva stačíte nějakého
pořadně užít, či snad odhalit nějaké nedostatky.
Celá hra se pokouší nést v dynamickém duchu, což není vždy pro dobro
věci, příběh tím jak jsem již zmiňoval dost trpí.
Ale koho zajímá příběh že? Když bude stejně většinu
času střílet :).
V
praxi se Halo hraje dobře, ovládání bylo z konzolového gamepadu
převedeno na myš a klávesnici velmi slušně, jsou tu sice
nějaké mouchy - horší citlivost, ale není to nic závažného (Halo
přece není counter strike :) ) Hra je viděná z pohledu první
osoby, v případě kdy nasednete do nějakého vozidla/vznášedla/střelecké
věže se kamera přepne do pohledu osoby třetí, což výrazně
přispívá ke zlepšení orientace, nehledě na to že ona pilotáž
jest velmi zpestřující. Uprostřed obrazovky vidíte klasický
zaměřovací kříž či kolečko (chcete-li linecké
:) ), v závislosti na druhu zbraně kterou jste uzmuli. Rozličných
kvérů se vám ale do rukou moc nedostane, přičemž najednou
můžete nést pouze dvě a k tomu ještě pár granátků
za opaskem jako malou pozornost.
Proklamovaná
umělá inteligence oponentů i spojenců není nikterak
převratná, nepřátelé na mapě postávají a smějí
se času jen pro jediný účel - Likvidaci s velkým L, žádnou
hlubší logiku či snad snahu o simulaci mimozemské biosféry od
Hala rozhodně nečekejte :)
Střílet
budete po ještěropoidních stvořeních, která dokáži v inteligentnějších
verzích efektivně uhýbat a kličkovat před střelami.
Na podnos se vám dostanou i takové lahůdky jako vetřelci
(made in metroid :) ) a robůtci. Moc rozmanitým repertoárem potvor
ale Halo rozhodně netrpí, což dříve nebo později přispěje
k rostoucímu stereotypu. Stereotypu kterého se autoři pokoušeli
za každou cenu vyvarovat.
Jako
nejzásadnější zpestření, a hlavní zbraň v souboji Bungie
s upadáním do krajin průměru, bych viděl možnost pilotovat
skoro všechna vozidla (až na covenantí tank) která jsou ve hře
obsažena, tímto aspektem se ale Halo dosti přibližuje ke starším
kouskům jako Battlezone (který měl navíc i stavbu základny)
či legendárnímu G-nome. A neb stačí sejmout pilota a obsadit
si jeho post.
Obtížnost
soubojů je o dost lehčí než v Halu původním, na tomto
poli máme totiž oproti kolegům z Xboxu velkou "výhodu"
v podobě zaměřování pomocí myši. I tak ale musím uznat,
že pro mě byla některá tuhá místa pěkným záhulem :)
V Halu nebojujete sami ale často se k vám přidají vojáci,
kteří toho moc nevydrží ale v případě že chcete jet
v bugince a zároveň mít krytá záda nic jiného než kooperace s
nimi vám nezbude. Ona jízda v roztomilém autíčku je totiž dost
nešťastně řešená - nemůžete zároveň řídit
a střílet, o střelbu se vždy stará nějaký ten NPCčkař,
který nasedne k zadnímu rotačnímu kulometu. Pokud vám společníky
v bugince zastřelí máte po ptácích, můžete si sice vylézt
k rotačáku sami, ale stanete se pak pro nepřátele příliš
lehký statický cíl. Zato v takovém tančíku už řídíte i střílíte
sami, přičemž můžete povozit i pár vojáčků.
Z vozového parku nepřítele vám věrně poslouží rychlá
vznášedla a sice pozemní Ghost a létající Banshee.
Samotný
boj muž proti muži, resp. zbraň na zbraň se ničím neliší
od zažitých kýčů 3D akčních her. Každý typ nepřítele
má své slabé místo, pokud ho odhalíte půjde vám likvidace jak
na jezdícím pásu. Jedno ale musím nechat, v Halu se dají skutečně
dobře používat granáty.
Multiplayer
nabízí všechny klasické režimy včetně nejoblíbenějšího
CTF, dále pak různé zábavné frajeřinky jako závody v autíčkách.
Možnost odehrát single player kampaň ve více lidech v PC verzi
chybí (!!), narozdíl od Xboxí verze ve které toto šlo i na jedné konzoli
ve dvou hráčích (splittscreen). Halo se nedávno začalo hrát
o hodnotné ceny i v uznávané lize CPL.
Co
říci závěrem, Halo je vpravdě monumentální a v mnoha
ohledech zábavná hra která graduje jak se patří, ale je to právě
ona monumentalita a citová prázdnota která jí sráží k zemi. A k tomu
všemu není verze pro PC ani zdaleka tak technicky dokonalá jak se
předpokládalo, skoro mi připadá že se tady někdo proklatě
flákal.
Hodnocení: 8/10