Hry:
StarCraft: Brood War
Halo
Kultura:
Scrapped Princess
Úvodník
Czech Soccer Manager
Medal of Honor
Wonderful Days
Weblog
Skies of Arcadia
Preview:
Call of Duty

Halo: Combat Evolved

(by G4ndy)

Po dlouhých letech čekání jsme se i my prostí hráči vlastníci pouze "obyčejná" PC, údajně na hry naprosto nevhodné médium, dočkali této fenomenální hry. Otázkou je zdali o ní ještě stále stojíme :). Zprávy o tom že se časem Halo dostaví i na PC se začali šířit z oficiálních zdrojů fakticky skoro hned po vydání Hala původního. Byli to ovšem takové nejasné plkance, pokoušející se spíše než informovat, připoutat co nejvíce hráčů k nové konzoli. Nakonec nám ale Halo na PC přece jen vyšlo, měl bych otevírat šampaňské nebo utírat slzy z toho že je tu tak pozdě?

Autoři Hala - Bungie své mistrovství nemusí dokazovat, jejich odchod z PC scény se mě toho času velice dotknul. Představa že už si na své platformě nezahraji další pokračování fantasy strategie Myth či naprosto bezkonkurenční bojovky Oni, mě deptala. A deptala mě o to víc, že jsem se domníval že již neuvidím ani dlouho očekávané a značně vyhypované Halo, které se stalo po zakoupení Bungie Microsoftem pilotním titulem pro Xbox. Dlouhou dobu pak pro mě tato hra představovala jediný pádný důvod, kvůli kterému bych byl ochoten právě do onoho Xboxu investovat.

Pověst fantastické sci-fi akce s úchvatnou umělou inteligencí nepřátel tuto hru jen předcházela. Proto jsem byl zpočátku dost zklamán, čekal jsem něco výjimečného, za hranicemi chápání. :) Namísto toho se mi dostalo jen "obyčejného" Hala v podobě ve které před lety zazářilo prvně. Vstoupil jsem nedočkavě do kampaně a zarazilo mě podivné trhání obrazu. Ze zvyku jsem totiž nastavil všechny detaily na nejvyšší a teď jsem sklízel zaseté plody. S trháním jsem počítal, ale že to bude tak špatné, hmm, radši zde nebudu rozebírat možnou úmyslně špatně provedenou optimalizaci ze strany microsoftu. Snížil jsem tedy detaily na střední úroveň a přepnul do rozlišení 800x600 kde už běhá halo na mé konfiguraci Athlon 2500 s radeonem 9500 vcelku svižně.

Smutným faktem je že se dnes už Halo i přes svou značnou hardwarovou náročnost netváří zdaleka tak převratně jako před lety. :( Vizuální stránka nezapře svůj konzolový původ, malé textury byly remasterovány do vyššího, takřka astronomického, rozlišení, nicméně stále působí poněkud stroze a nebýt tuny efektů které jsou k nim vázány dopadlo by to s nimi hodně špatně. 3D modely postav a terénu zůstaly fakticky zachovány, obzvláště řadovým vojákům by nějaký ten polygon navíc bezpochyby jen prospěl. Mé výtky směřují také k podivnému lesku objektů, v Halu se totiž podobně jako ve slovenském Chaseru lesknou věci, kterým by se za normálních okolností o lesku ani nesnilo. :) Ale to už bych pomalu zabředával do zóny hnidopišství. Což si Halo nezaslouží neboť v něm zažijete fůru okamžiků naprostého úžasu, který se dostaví zvláště v momentech kdy vidíte větší část perfektní plastické krajiny kterou dokáže engine levou zadní zobrazit (otázkou je jestli to zvládne vaše sestava :) ). Efekty při střelbě ze zbrání a výbuchy jsou též naprosto dokonalé.

A jak že se Halo vlastně hraje? Tato otázka je velmi komplikovaná, a její obtížnost je přímo úměrná tomu co všechno chcete do hratelnosti zahrnout. Pokud bych měl vzít na potaz příběh moc dobře by to s Halem nedopadlo. Tatam se poděla schopnost Bungie vykonstruovat obsáhlou a vtahující zápletku jakou nám předvedli v Oni. Kratičký derivát příběhu v Halu působí velmi přímočaře a necelistvě, většinu času skáčete z mise do mise, ani pořádně nevíte proč (není žádné proč), dějové zvraty jsou předvídatelné nebo nějaký ten rok profláklé z Xboxí verze. Zvláště ze začátku působí Halo po příběhové stránce značně nevyspěle, zvraty a zvrásnění dějové linie si autoři trošku nelogicky podržely až do poloviny hry, kde se kvalita celého Hala značně zvedá. Je mi jasné že v tomto ohledu bylo na Bungie hodně tlačeno, protože si asi nikdo nepřál podstoupit riziko že by snad pilotní hru pro novou konzoli někdo nepochopil.

Pokud by to někoho zajímalo tak se sci-fi zápletka zpočátku točí kolem souboje lidí a ještěří rasy Covenantů. Lidský křižník, který měl za úkol najít covenantí mateřskou planetu je napaden a následně zničen, evakuované zbytky jeho posádky přistávají na podivném uměle vytvořeném prstenci s vlastní biosférou. Docela dobrým tahem ze strany Bungie bylo dramatické vržení hráče do hry, kdy se probouzíte jako super voják na křižníku pod těžkou palbou. Jak tak postupujete hrou vyplyne na povrch pravý význam slova Halo :), má to být tajná covenantí superzbraň. Časem dokonce vystrčí růžky další dvě nepřátelské "strany", ale o tom vážně pššt.

Vaše tažení je co se týče prostředí, která navštívíte velice rozmanité, tu infiltrujete nepřátelskou základnu, tu zase brázdíte nádhernou krajinou v rozkošné bugince (která se mi na celém Halu líbila nejvíce, byť nemá úplně ideálně řešené ovládání:) ) Nicméně tyto přechody z prostředí do prostředí a zase zpět jsou dosti rychlé takže si sotva stačíte nějakého pořadně užít, či snad odhalit nějaké nedostatky. Celá hra se pokouší nést v dynamickém duchu, což není vždy pro dobro věci, příběh tím jak jsem již zmiňoval dost trpí. Ale koho zajímá příběh že? Když bude stejně většinu času střílet :).

V praxi se Halo hraje dobře, ovládání bylo z konzolového gamepadu převedeno na myš a klávesnici velmi slušně, jsou tu sice nějaké mouchy - horší citlivost, ale není to nic závažného (Halo přece není counter strike :) ) Hra je viděná z pohledu první osoby, v případě kdy nasednete do nějakého vozidla/vznášedla/střelecké věže se kamera přepne do pohledu osoby třetí, což výrazně přispívá ke zlepšení orientace, nehledě na to že ona pilotáž jest velmi zpestřující. Uprostřed obrazovky vidíte klasický zaměřovací kříž či kolečko (chcete-li linecké :) ), v závislosti na druhu zbraně kterou jste uzmuli. Rozličných kvérů se vám ale do rukou moc nedostane, přičemž najednou můžete nést pouze dvě a k tomu ještě pár granátků za opaskem jako malou pozornost.

Proklamovaná umělá inteligence oponentů i spojenců není nikterak převratná, nepřátelé na mapě postávají a smějí se času jen pro jediný účel - Likvidaci s velkým L, žádnou hlubší logiku či snad snahu o simulaci mimozemské biosféry od Hala rozhodně nečekejte :)

Střílet budete po ještěropoidních stvořeních, která dokáži v inteligentnějších verzích efektivně uhýbat a kličkovat před střelami. Na podnos se vám dostanou i takové lahůdky jako vetřelci (made in metroid :) ) a robůtci. Moc rozmanitým repertoárem potvor ale Halo rozhodně netrpí, což dříve nebo později přispěje k rostoucímu stereotypu. Stereotypu kterého se autoři pokoušeli za každou cenu vyvarovat.

Jako nejzásadnější zpestření, a hlavní zbraň v souboji Bungie s upadáním do krajin průměru, bych viděl možnost pilotovat skoro všechna vozidla (až na covenantí tank) která jsou ve hře obsažena, tímto aspektem se ale Halo dosti přibližuje ke starším kouskům jako Battlezone (který měl navíc i stavbu základny) či legendárnímu G-nome. A neb stačí sejmout pilota a obsadit si jeho post.

Obtížnost soubojů je o dost lehčí než v Halu původním, na tomto poli máme totiž oproti kolegům z Xboxu velkou "výhodu" v podobě zaměřování pomocí myši. I tak ale musím uznat, že pro mě byla některá tuhá místa pěkným záhulem :) V Halu nebojujete sami ale často se k vám přidají vojáci, kteří toho moc nevydrží ale v případě že chcete jet v bugince a zároveň mít krytá záda nic jiného než kooperace s nimi vám nezbude. Ona jízda v roztomilém autíčku je totiž dost nešťastně řešená - nemůžete zároveň řídit a střílet, o střelbu se vždy stará nějaký ten NPCčkař, který nasedne k zadnímu rotačnímu kulometu. Pokud vám společníky v bugince zastřelí máte po ptácích, můžete si sice vylézt k rotačáku sami, ale stanete se pak pro nepřátele příliš lehký statický cíl. Zato v takovém tančíku už řídíte i střílíte sami, přičemž můžete povozit i pár vojáčků. Z vozového parku nepřítele vám věrně poslouží rychlá vznášedla a sice pozemní Ghost a létající Banshee.

Samotný boj muž proti muži, resp. zbraň na zbraň se ničím neliší od zažitých kýčů 3D akčních her. Každý typ nepřítele má své slabé místo, pokud ho odhalíte půjde vám likvidace jak na jezdícím pásu. Jedno ale musím nechat, v Halu se dají skutečně dobře používat granáty.

Multiplayer nabízí všechny klasické režimy včetně nejoblíbenějšího CTF, dále pak různé zábavné frajeřinky jako závody v autíčkách. Možnost odehrát single player kampaň ve více lidech v PC verzi chybí (!!), narozdíl od Xboxí verze ve které toto šlo i na jedné konzoli ve dvou hráčích (splittscreen). Halo se nedávno začalo hrát o hodnotné ceny i v uznávané lize CPL.

Co říci závěrem, Halo je vpravdě monumentální a v mnoha ohledech zábavná hra která graduje jak se patří, ale je to právě ona monumentalita a citová prázdnota která jí sráží k zemi. A k tomu všemu není verze pro PC ani zdaleka tak technicky dokonalá jak se předpokládalo, skoro mi připadá že se tady někdo proklatě flákal.

Hodnocení: 8/10

Halo: Combat Evolved
Výrobce:
Gearbox Software
Vydavatel: Microsoft
Platformy:
PC, Xbox
Minimální konfigurace:
PIII 733 MHz, 128MB RAM, HDD 1,3 GB, 32 MB 3D karta s TaL
Doporučujeme:
CPU > 1,8 Ghz, 1 GB RAM, HDD 1,3 GB, 256 MB 3D karta s TaL a pixel shaderem 2.0 multiplayer: ano
Internet: zde