The
Thing
Jaký
by byl svět bez strachu? Na tuto otázku by se hledala odpověď
jen velmi těžko... Strach hrál odjakživa jednu ze zásadních rolí
nejen v historii lidstva - nejednou nás hnal kupředu a nutil
nás přežít. Jaký by byl svět bez strachu v počítačových
hrách? Pro milovníky kvalitních survival hororů dozajista pěkně
nudným místem...
Survival
horory reprezentované klasikami jako Resident Evil, zažívají poslední
dobou především na konzolích menší renesanci. Ponechme teď
stranou děkování Capcomu za jeho kousky a podívejme se jak dopadl
filmovou předlohou inspirovaný Thing.
Inspirace
a provázání s kultovní klasikou 80. let - hororem Věc - je
ze hry patrná hned na první pohled, licenci se nevyhnuli ani postavy,
včetně té hlavní ve filmu ztvárněné Kurtem Russelem,
pro něhož byla právě tato role rolí životní (poté už se dá
hovořit jen o rolích toaletního papíru:). Postavit hru na základech
starého hororu, který je pro valnou část mladých, aktivně
hrajících lidí španělskou vesnicí, samo o sobě nestačí.
Naštěstí si autoři nevzali příklad ze zpraseného, též
filmovou předlohou inspirovaného počinu Evil Dead, ale vydali
se cestou o poznání vyšší kvality. Kvality kterou ocení všichni bez
rozdílu nezávisí na tom jestli jste film viděli či ne, bavit
se budete tak nebo tak.
Předně
je nutno říci že Thing jest 3D akční horu viděnou z pohledu
třetí osoby. Do pohledu z vlastních očí, který slouží
především pro lepší zaměřování nepřátel a naklánění
za rohy, se můžete taktéž přepnout, ale bude vám pak, vzhledem
k tomu že byla hra primárně určena na PS2, zabráněno
v pohybu. Původní konzolové ovládání přes Gamepad se
naštěstí dočkalo důstojného přepracování pro vstupní
rozhraní PC, takže díky bohu využijeme i naše nenasytné hlodavce. Ovládání
Thingu je zkrátka zdárným příkladem, ze kterého by se měli
množící se konverze her z konzolí bez výjimky poučit! (a jestli
Silent Hill 3 nebude podporovat myš tak se snad zjevím!)
Jedna
z věcí která odlišuje Thing od zbytku scény 3rd person akčních
her jest výborně zpracovaný týmový aspekt přežití. Již na
začátku budou pod vaše velení svěřeni tři vojáci,
kteří splní každý z vašich rozkazů, pravda, pouze tehdy
budou-li vám důvěřovat. Důvěru členů
vašeho komanda, ve kterém se mihne mnoho tváří, musíte udržovat
na patřičné úrovni, neb pokud vám přestane někdo
z lidí věřit se zlou se potážete - tato osoba přestane
plnit vaše rozkazy, ba co víc, pokud se jí přestanete jó líbit
může na vás i zaútočit! Důvěru si nejčastěji
zajistíte poskytováním první pomoci a předáváním munice potřebným,
ale i daleko originálnějšími kousky přímo spojenými se zápletkou
hry.
Děj
Thingu se nemůže odehrávat nikde jinde než před lety scénář
samotné filmové předlohy - na Antarktidě. Věčně
zasněžené ledovcové pláně tohoto na první pohled poklidného
kousku země skrývají jedno velké, nechutné tajemství... Nikdo neví
co se stalo s polární stanicí jejíž členové se nějaký
ten pátek nehlásí, a tak nemůže být na vyšetření situace nasazen
nikdo jiný než zakomplexovaná US army. Již po přistání vrtulníku
na vás začne dýchat mrazivá atmosféra, a nejen atmosféra ale i
skutečný mráz, který se k vám zrovna moc štědře
nechová musíte dbát na to abyste se dostali dříve než začnete
mrznout pod střechu. A když se konečně dostanete do teploučka
přivítají vás nejasné náznaky, nepřímo svědčící
o tom že se tu něco špatného přihodilo, a když narazíte na
první zohavené tělo polárního pracovníka uvědomíte si že se
tu musela stát nějaká opravdu moc ošklivá VĚC. Dále již netřeba
více poodhalovat roušku příběhu, neboť by pro vás ztratil
část svého kouzla, které především zpočátku zabírá naprosto
dokonale.
Budete
bojovat (zachraňovat svět:) a zase bojovat se zajímavými formami
parazitického polárního života :) Virus, se kterým se seznámíte hned
při prvním loadování má jednu nepříjemnou vlastnost - je schopný
proměnit během pár sekund tělo hostitele v krvelačnou
zrůdu. Nejhorší/nejlepší na tom všem je fakt, že na hostitelovi
tato infekce není na první pohled znát, což vede logicky k určité
nedůvěře kterou budete chovat k přeživším lidem
a oni k vám. Ke zjištění nákazy je nutno použít speciální
injekci s testem krve - teprve pak odhalíte pravou tvář přátel.
Se zjišťováním nákazy je spjat jeden velice originální quest na
který narazíte krátce po začátku. Někdy jsem se ale stal svědkem
zajímavého bugu, kdy jsem u svých lidí provedl negativní test a i presto
se vzápětí proměnili na vetřelce.
Vaše
strastiplná cesta povede skrze množství perfektně designovaných
interiérů vědeckých komplexů. Dojde pochopitelně
i na zdravé procházky polární pouští
Po grafické stránce působí
Thing úchvatně. Počet polygonů na scéně sice nepřekoná
postaršího Quaka 3, nicméně i přes tuto drastickou optimalizaci,
kterou hra v zájmu plynulého běhu na slabém PS2 prošla, neztrácí
Thing ani mililitr ze své vizuální přitažlivosti. Detailní textury,
rozsáhlé lokace a povedené modely potvor vám nedovolí na jakékoli nedostatky
ani pomyslet. Vzhledem k onomu primárnímu určení této hry
na PS2 se není čemu divit že je Thing na hardware PC poměrně
nenáročná hra.
Netradiční
postupy, vynikající hratelnost, obstojná atmosféra a mnohé další silné
karty hovoří ve prospěch této poměrně originální
hry, jediný nedostatek bych spatřoval, ostatně jako mnozí
jiní, v relativně krátké hrací době. Thinga totiž v pohodičce
pokoříte na střední obtížnost za pár hodin - na první pokus
mi hra v uložených pozicích ukazovala něco kolem čtyř
hodin. Uvážím-li ale že to byly 4h koncentrované zábavy se kterou se
může pochlubit jen málokdo, nevyznívá ona krátkost vůbec jako
fatální chyba. Je totiž důležité rozlišovat mezi délkou a umělou
protažeností se kterou se dnes setkáme ve většině titulů
pro PC, zvláště pak v RPG. Velké množství situací v Thingu
je autentických, prakticky nic se neopakuje, žádné umělé protahování
se nekoná. Věřte že takovou Věc jako The Thing jsme tu
na PC opravdu hodně dlouho neměli... k dokonalosti chybělo
jen málo.
G4ndy
The
Thing
2002
3rd
person 3d akce
výrobce/distributor:
Computer Artworks/Black Label Games
HW:
PC, Xbox, Playstation 2
Hodnocení:
9/10