Tomb
Raider: Angel of Darkness
Lara ještě nikdy
nebyla tak blízko smrti jako nyní, po vydání již šestého pokrařování
:o)
Core je firmou s tradicí, nemůže se sice pochlubit žádnými trháky
z počátku své éry, zato má ale na triku sérii, kterou distribučního
giganta Eidose již několikrát zachránilo od krachu. Jako vedlejší
efekt gigantického úspěchu dobrodružství Lary Croft se tak na svět
dostalo velké množství často i povedených titulů nejrůznějších začínajících
či z renegátů sestávajících týmů, které by si asi nikdo jiný
než právě Eidos na svědomí nevzal.
Proto můžu říci na úvod jen jedno: díky ti Laro za to, že si pomohla
na svět (byť si o tom neměla ani šajn) hrám, které jsem toho času
s chutí hrál.
Není žádným tajemstvím že nám akcie Eidosu již nějaký ten měsíc nepěkně
oslabovaly, již pošesté je tak musela z temnot krachu pozvednout
vyčpělá ikona herního průmyslu - Lara Croft. Na její dobrodružství
již pěkně dlouho nedočkavě čekali tradiční hard-core fanoušci a spekulanti
na trhu. Eidos si už nemohl dovolit Laru déle pozdržovat, neboť by
mu věřitelé nejspíše přestali věřit a roztrhaly by ho za živa
:o) V Core ovšem jak je vidno na tuto situaci nebyli připravení,
hra byla sice jakž takž zkompletizována, ani zdaleka ale nebyla pořádně
betatestována.
I přesto že měla Lara vskutku dost času na to, aby ve výsledné formě
působila vyspělejším dojmem jak po stránce proporční tak po stránce
technické, ukázala se být právě ona technická způsobilost kamenem
úrazu. Technické zpracování sice působí na první pohled líbivým dojmem,
ovšem hned na pohled druhý odhalí svá kusadla a promění se v noční
můru těžkého kalibru. Zaručuji vám že lepší příklad betaverze vydávající
se za plnou hru v současnosti nenajdete. O tom že se měl nový
TR ještě nějaký ten pátek, nebo raději měsíc, vyhřívat v lůně
Core a intenzivně betatestovat, vás přesvědčí hned první palčivá zkušenost
s ovládáním, které je naprosto hrůzné.
V Core si někdo konečně po šesti letech zašel k ušnímu a
vyslyšel volání, či spíše řvaní fanoušků, kteří se již od prvního
dílu doprošují možnosti ovládat svou milovanou Laru myškou. Jelikož
se nám zaměstnanec Core u ušního zdržel příliš dlouho nestihl již
vyšetření u psychiatra, což se ukázalo být fatální chybou. Daleko
více než ovládání by bylo příhodné tento "mechanismus" označit
za stroj zkázy, který překládá klasické hráčovy pokyny do řeči hlodavců,
na kterou je Lara očividně silně alergická.
Kdyby jenom panickou hrůzu z myší, ona nám nová Lara dostala
do vínku též fobii z klávesnice, která sice nenabývá takových
rozměrů, ale na občasný croftí epileptický záchvat bohatě vystačí.
Zapomeňte na ovládání z minulých dílů, manipulace s Larou
doznala v šestém dílu takového katastrofálního propadu až se
mi tomu ani nechce věřit. Představíte-li si Counter-Strike nebo Quake
3 ovládaný táhlem od splachovacího záchodu nebudete daleko od toho
co nám "veteráni" z Core předvedli v novém TR.
A v neposlední řadě také zapomeňte na optimalizaci, díky které
jste si předešlé díly mohli zahrát i na dosti podprůměrných strojích.
Začínám mít vážné pochybnosti o tom že v Core po těch x letech
používání stále stejného enginu v tomb raiderech zapomněli programovat,
neboť to co vyprodukovaly jejich choré mozky je naprosté rouhání.
Do svého polygony zbytečně přecpaného dítka se neobtěžovali implementovat
jakékoli odlehčovací trendy jako odstraňování skrytých povrchů a mnohé
další fígle které jsou v současné době naprostým standardem.
Na současných průměrných sestavách se dá tento humus plynule rozjet
jen po vypnutí všech detailů, poté ale TR vypadá opravdu nechutně.
Naprostým vrcholem je pak i fakt, že se TR místy dost trhá dokonce
i na PS2!
Slibovaná interaktivita prostředí a podobné hemzy vzaly s vydáním
hry rychle za své a tak jsme se podle slov autorů měli dočkat vlastně
jen dalšího obyčejného a poctivého TR.
Kéž by tomu tak bylo!
Už je mi z té kritiky dost špatně, takže se teď pokusím s vypětím
všech sil zaměřit na klady, má li vůbec tahle hra nějaké. Jako první
mě napadá ona pověstná Lara, hlavní magnet série TR. Její nové, řádně
proprsené tělo, může počtem polygonů (4000) hravě konkurovat většině
přeplácaným prostředím která v TR navštívíte :o) Animace postavy
trochu pokulhávají, citelně chybí motion capturing, který by dodal
některým pohybům větší realističnost, prosté akce jako chůze a skákání
ale Lařino tělo zvládá naštěstí docela obstojně
Při lezení po žebřících
a podobných prolejzačkách můžete obdivovat její velice dobře zpracované
pozadí. Poprsí se při chůzi pohupuje, ale pokud bych měl být důsledný
našli by se i hry s lepším fyzikálním modelem pohybu ňader jako
například Fakk 2.
Proklamovaný příběh plný temných elementů někteří lidé značně přeceňují,
pravdou ale zůstává že máme co dělat se zatím nejpropracovanější zápletkou
v historii TR. Otázkou však zůstává nakolik může v tomto
ohledu nová Lara konkurovat sokům z branže, neboť už stařičký
Lara killer Soul Reaver propracovaností své dějové linky a herního
světa dává jasně najevo komu bije hrana.
Zas tak špatně to ale se scénářem TR6 nevypadá, každému je hned jasné
že se nám v Core pokoušeli za každou cenu nastolit nový filmový
standard pro in-game sekvence až to místy zavání nehezkým kýčem. Nemusím
zmiňovat že na filmové střihy ala Metal Gear Solid 2 Lařina ňadra
rozhodně nestačí i kdyby byla sebenafouklejší.
Do hry nám dokonce prosákla i špetka, či spíše smítko adventure a
RPG prvků - Lara se nám s postupem hry vyvíjí a sílí, což v praxi
vypadá tak že vám při posunutí bedny nebo nějakém "silovém"
úkonu slečna Croftová oznámí že se cítí silnější. Přičemž její nově
nabitou sílu použijete třebas na vyražení o kus dál zavřených dveří.
Lara se dokonce naučila mluvit souvislými větami, dokáže volit z několika
nabízených odpovědí v rozhovorech s npc, které ale působí značně nepřesvědčivě
a primitivně, snad aby se v tom nikdo nezamotal. Pravda docela
mě překvapilo když jsem byl prakticky hned na začátku v Paříži
vržen do ulic a musel sem prokecávat okolní zevlující charaktery.
Všechny tyto vychytávky jsou už ale dost opotřebované, a pokud by
snad nějaký z prvků aplikovaný na nového vykradače hrobek měl
být revolučním tak nebo tak upadá do šedi všednosti díky celkové nedotaženosti.
Kupříkladu v oněch RPG prvcích bezpochyby dřímá velký potenciál,
nicméně připadá mi jakoby se všeho příliš nového v Core báli
a jakémukoli náznaku drastické invece vyhýbali.
Revoluce ani relevace se nekoná, stáváme se svědky jen dalšího standardního
spíše však podprůměrného tombraider klonu, na kterém je sice znát
lesk velkých očekávaní, nicméně žádné z nich nesplňuje. V Core
totiž opravdu moc dobře vědí kterak proměnit tři roky práce ve velké
kuloví a v sovětském svazu by za tento kousek vyfasovali zaručeně
výlet na sibiř :o) Na pováženou je též to že se ani nepokouší žádným
patchem (který by byl asi nejspíše velký jako hra sama :o) své chyby
alespoň zčásti napravit.
Opravdu nevím jaké hodnocení bych měl novému přírůstku poměrně kvalitní
série, který byl většinou herního světa degradovaného z černého
Petra na černou ovci, dát. Po prvních minutách hraní sem byl skálopevně
přesvědčen že 2/10 by bylo dostatečnou satisfakcí za utrpení způsobené
ovládáním, jak jsem se ale donutil k postupu dál začal sem si
všímat i určitých náznaků lepších zítřků, které ale vždy značně utlumily
nejrůznější bugy technického charakteru. Nový TR určitě mohl být hitem,
ale to už je jiná kapitola a kdyby jsou chyby...
G4ndy
Tomb
Raider: Angel of Darkness
2003
3rd person
3D akce
výrobce/distributor:
Core/Eidos
HW: CPU 1,6Ghz,
256 MB RAM, 64MB 3D karta
Hodnocení:
5/10