Hry:
Resident Evil
The Dig
Kultura:
K3ithovo PC
Úvod
TR: Angel Of Darkness
HL: Blue Shift
Terminator 3


The DIG

Po ostudně krátkém Full Thortlu potřebovali vydobýt u Lucasů zpět post krále adventur. Jejich pozice nebyla nikterak lehká, neboť se díky multimediálním shitům zprotivili většině z tvrdého jádra adventuristů, kteří před časem s chutí hltali jejich staré "velké" adventury ala Indiana Jones. Nyní se ale začali obracet jiným směrem… Nebylo se čemu divit, mladé ambiciózní týmy, které měli vůli Lucas Arts ve všem překonat, mu počali pomalu ale jistě vyžírat adventurní koryto.

Otázka byla jen jedna, kdo uspokojí požadavek na Velkou adventuru? Příprava u Lucasů probíhala vskutku důkladně, profesionální tým, velice nadstandardní hudební skladatel a hlavně scénář od samotného Stevena Spielberga - to vše mělo zaručit patřičnou velkolepost! Asi už začínáte něco tušit... Kdekoli se Spielberg jen mihne, tam to načmuchne hitem.

Steven chtěl původně podle scénáře použitého v The Dig natočit velkolepý film, ale nějak mu nezbyl čas a tak svůj scénář svěřil kamarádovi Georgovi Lucasovi a jeho herní divizi Lucas Arts. Fanoušci sice později vytušili určitou vzdálenou podobnost této adventury s filmem Drtivý dopad, ten ale nesahal Digu ani po paty.

Spielbergův rukopis se do hry promítá především v důkladném prokreslení charakterů a obstojné dějové linii - základních to kamenech každé dobré adventury. Podívejme se tedy na tyhle kameny a kamínky trochu blíže...

Na zemi se chystá dopadnout nadržený meteorit pojmenovaný vkusně Attila a není jiné volby než ho odklonit z kolizní dráhy pomocí dvou výbušnin instalovaných na jeho povrch. Na nebezpečnou misi se vydává pětice kosmonautů, z nichž v pozdějším dějovém zauzlení uvíznou pouze tři vyvolení: Vaše alter ego - lehce pedantský, zato však do morku kosti dobrácký kapitán Boston Low, novinářka Maggie, předurčená ke sbalení kapitánem :o) a kariéristický archeolog Brink.

Tato svatá trojice úspěšně naklade do meteoru výbušná vajíčka a sklidí plody své práce v podobě odklonu meteoru. Tady by Dig mohl končit a zařadil by se tak po útlý bok Full Trotlu, ku velkému štěstí všeho adventurního hráčstva tomu tak ale není a trojice se opět vydává na průzkum zvrásněného povrchu meteoru. Když pak v jedné z trhlin naleznou kovové pláty je rázem jasné, že je Attila skutečný Hun.

Hun který naše milé astronauty, poté co nevědomky aktivují transportní mechanismus, vezme na pouť vzdálenou milióny světelných let. Cizí svět čeká na prozkoumání... a není tu nikdo kdo by s otevřenou náručí volal vítejte. Není tu naštěstí ani nikdo kdo by volal vzdejte se, sežereme vás, zkráceně řečeno je tu pusto, nikde ani živáčka, jen tři astronauti sami uprostřed divného světa čekajícího na proklikání.

Jak poplyne čas přijdete na kloub nejrůznějším tajemstvím týkajících se nejen tohoto místa a mohu vás ujistit že přece jen vyjde na jevo, že tu zas tak úplně sami nejste. Nerad bych odkrýval více roušku příběhu, který je trošku oslazen filozofií, proto mi jen věřte že stojí za to a Spielberg se rozhodně nemá za co stydět.

K adventurám neodmyslitelně patří i hádanky a logické puzzle, kteréžto v Lucas Arts odjakživa příliš logicky nepojímali. V Digu se nacházíte v jiném světě, takže ona jiná logika je zde alespoň částečně ospravedlněna. Setkáte se s množstvím potenciálně zákysových míst, která vám zpočátku přijdou značně podivná a poté co jim přijdete na kloub primitivní a snad i zčásti logická... Aplikování principu použití všeho na všechno se bohužel místy opravdu nevyhnete.

Asi za nejvíce vymakaný a přesto nádherně logický problémek bych označil vytvoření netradiční výbušné návnady. Jak na to? “Jednoduše” sestavíte rozházené a polámané kosti mrtvé želvy, které byly před chvílí vyvrhnuty mořskou obludou, tak aby odpovídaly původnímu umístění v krunýři za života želvy, do krunýře přidáte trhavinu a následně ony ostatky pomocí krystalu oživíte. Želva se poté začne opět lehkomyslně producírovat až do momentu kdy její vycházku razantně ukončí obrovská tlama místní lochnesky nebo chcete-li plesiosaura. Mořský drak kořist nestihne ani pořádně natrávit a už se z jeho bříška ozve smrtelný výbuch, oznamující, že je zas o jednoho adventurního predátora, který vám bránil ke vstupu do vody méně. Tak mě napadá, že sem právě prozradil jeden z dílčích elementů příběhu a sice ono zmíněné oživování mrtvých pomocí zelených kristalů, které vám v Digu pěkně zamotají hlavu...

Point and Click adventury jsou pro Lucas Arts domácím hřištěm takže nějaké záseky v ovládání nečekejte, vystačíte si pouze s jedním akčním tlačítkem a inventářem. Zbytečností typu Look At, Push, Pull a td. pochopitelně odpadávají.

Tehcnické zpracování je na první pohled krajně archaické, v roce 95 kdy do adventur začala všeobecně prosakovat SVGA grafika 640x480 u Lucasů stale tvrdli v 320x240. Zdání ovšem někdy klame a i přes tento nedostatek působí grafika Digu místy vskutku kolosálně, většina scenérií, často scrolujících, je naprosto úchvatným způsobem nakreslená, nehledě na to že engine zvládá přímo do herních obrazovek vkládat video. Animace a detaily postav mohly být ovšem trochu bohatší, neboť tihle kostrbatí panáci v úchvatných prostředích působí místy jako pěst na oko, ale co naděláme...

Samotnou kapitolou, nebo spíše dvěmi kapitolami, je úchvatná filmová hudba, která patří mezi ty nejlepší co sem kdy u hry slyšel. Libozvučné melodie kosmických dálav dodávají většině oněch perfektních prostředí potřebný nádech tajemna. Dabing postav je též na profesionální úrovni pro Lucas Arts vlastní.

Co dodat, chtělo to velkou adventuru a velká adventura si přece jen našla cestu do hráčských srdcí. The Dig není rozhodně žádná vykopávka, nýbrž poklad patřící do mé osobní top desítky nejlepších adventur všech dob.

G4ndy

 

 

 

The Dig
1995
klasická point and click, sci-fi ADVENTURA
výrobce/distributor: Lucas Arts/Virgin
HW: 486DX 33Mhz; 8MB RAM; 2xCDROM
Win98 kompatibilní

Hodnocení:
9/10