Phantasy Star 4
V Českých luzích
a hájích nebyla nikdy japonská RPG příliš rozšířeným a oblíbeným
žánrem. Není se pak čemu divit, že znalosti obyčejného českého hráče
končí kdesi u série Final Fantasy... Jaká velká škoda.
Herní časopisy
se nepokoušejí a v podstatě ani nemohou pokoušet o nějakou razantnější
osvětu, neboť na PC kromě pár čistých konverzí z konzolí žádné výraznější
japonské RPG nevyšlo.
Z poslední doby
můžu jako odstrašující příklad "čistě" zprasené konverze
uvést Breath of Fire 4, převedení čtyři roky starého japonského
RPG z Play Stationu na PC. Zajímavým faktem je především to že PSX
verze Bereatha 4 vypadá puštěná přes emulátor Play Stationu mnohem
lépe než ona PC konverze :o)
Nehodlám zde
okecávat současnou japonskou RPG scénu, to až někdy jindy, naopak
hodlám se trochu zahloubat nad minulostí, konkrétně nad minulostí
jediné série, která byla schopná svého času konkurovat Nintenďáckému,
nyní psx-only RPG Final Fantasy od legendárních Square.
Zrada Square
ještě zdaleka nebyla uskutečněna a tak se dál tenhle čtverec hřál
na výsluní zájmu mocného Nintenda, neboť v Sony ještě dřímali. Nintendo
ovšem nebylo jediným mocným na hřišti konzolové zábavy, a kdo jiný
by mu mohl chtít konkurovat než automaty odkojená Sega.
Začalo to kdysi
roku 1988, pravda dosti pozdě, uvážím-li start série FF v roce 1986,
ale vývoj si hold vyžádal čas. Čas který se promítl především v
nádherném grafickém zpracování nového hráče na poli RPG - první
Phantasy Star. Prakticky všichni kdo měli tu čest se na Master Systemu
s Phantasy Star setkat byli uchváceni především grafikou. Těsně
v závěsu kráčelo originální pojetí které si trouflo doposud nejokatěji
zkombinovat elementy klasické fantasy se světem budoucnosti, nenuceně
tak vzniklo prostředí kde v jedné ruce držíte meč a v druhé blaster,
což se následně stalo jakýmsi standardem pro japonská RPG. Dodnes
je tato perla považována za vizuálně nejhezčí hru pro 8 bitový systém,
hladký posun obrazu používá k docílení větší barevné palety podobné
fígle které Nintendo později surově odcizilo pro svůj Gameboy Color.
Ale to bych se opět dostal trochu jinam než kam bych chtěl a jako
obvykle bych naštval pár starých nintenďáků, takže o tomhle raději
pomlčím :o) Kapitolu první - Phantasy Star - jednoduše uzavřu tím,
že zmíním nezpochybnitelný fakt, totiž že v době kdy si ještě Square
hrálo na Nesím písečku a dělalo čtverečkové bábovičky, měla Sega
jednoznačně nejlepší RPG na svém systému!
Roky plynuly,
přišel 16 bitový Megadrive přičemž Nintendo stále spalo na vavřínech
ustlaných gigantickým úspěchem slabého Nesu :o). Ne však na dlouho,
brzy se probudilo k životu a s nezpochybnitelně hardwarově výkonnějším
16 bitovým Snesem hodlalo opět ovládnout trh. Square si začali osahávat
novou platformu a chystali něco velkého... Sega mezitím vydala další
dvě hlavní pokračování Phantasy Star pro Megadrive a pár textových
her s touto tématikou pro přenosný Game Gear. Až na slabší třetí
díl, byly Phantasy Star hry na dobré cestě k vrcholu, tím Mount
Everestem se stal právě pověstný čtvrtý díl.
Byla to právě
PS4, která definitivně zadupala Final Fantasy do země, ze které
jí zaslepení a zdeprimovaní fanoušci pracně vykopávali, chudáci
:o) Phantasy Star 4 se jak jinak opět mohla pochlubit suverénně
nejlepší grafikou své doby. Ovšem už to nebylo ono vizualní zpracování
které fascinovalo nejvíce, zapracovalo se totiž hodně na příběhu,
který v porovnání s prvním dílem působí značně vyspělejším dojmem.
Nemůžu se udržet
a tak vám musím ihned vysolit hlavní eso této hry, nebo alespoň
to co pro mě představovalo největší potěšení :o) Něco co následnická
RPG později jen nehorázně kopírovala.
Páni a dámové
:o), prosím pozor! Přichází jeden z nejtypičtějších rysů japonských
RPG definovaných nikým jiným než Phantasy Star - smrt hlavních postav
a s ní spojené citové vydírání.
Jakékoli dohady
o komerčnosti nebo vypočítanosti série Phantsy Star vezmou rychle
za své v momentě kdy zhruba v 15% hry umírá přítelkyně hlavního
hrdiny, kerá s vámi před tím docela dlouho cestovala a díky častým
a poměrně slušně napsaným dialogům si na ní zvyknete. Haha, říkáte
si, určitě jí hlavní hrdina dříve nebo později přivede zpět mezi
živé. Haha, směju se já, prdlajs, zůstane mrtvá na věky věků, žádné
oživování, žádné happyendění (i když ten konec je docela happy :o).
Pro milovníka filmů, kdy na konci, nebo nejlépe už od začátku všichni
umírají je Phantasy Star jasná volba :o) I když na to zdaleka nevypadá,
skrývá se pod rouškou dětského vzhledu hustými elementy obohacený
propracovaný příběh.
Příběh vyprávějící
o souboji dobra a zla (zív) začíná asi takto: Bylo nebylo, zlo se
probudilo a je všude po světě... Už je tomu řada let co se odehrála
velká katastrofa při které se totálně narušila meziplanetární doprava
mezi třemi spřízněnými planetami solárního systému Algol (viz. předchozí
díly) a velké zlo bylo na pár tisíc let poraženo, a nyní se opět
probudilo, neboť má časový harmonogram a termíny zásadně dodržuje
(doufám že nezapomene na naše výročí) :o) Tažení se musí opakovat,
a kdo že jsou ti křižáci? Skupina je zpočátku tvořena pouze vaším
alter egem a jeho kamarádkou Alis (jakákoli podobnost s hrdinkou
prvního dílu je čistě náhodná :o) ta je narozdíl od vás již poměrně
zkušenou lovkyní odměn. Lovení odměn je lokálním velice oblíbeným
povolání založeným na řešení problémů druhých a následném získání
třpytivých věciček odměnou. Docela slušně by mohla zaplatit i pár
mil vzdálená univerzita, která začala mít blíže nespecifikované
problémy... nemusím snad vysvětlovat, že právě specifikací, nebo
spíše likvidací těchto problému se budete zabývat po zbytek značně
dlouhé RPG eufórie.
Prozkoumáte bezpočet podzemních dungeonů, vesmírných lodí (to jsou
protiklady co?) navštívíte další planety o kterých jste si mysleli,
že jsou mrtvé a mnoho dalšího. V neposlední řadě si též užijete
docela zajímavých dějových zauzlení a lehce přeslazených zvratů,
to vše doprovázeno skvělými dialogy hlavních postav, které skutečně
mají svou identitu a v mezích možností i intelektuální integritu
:o)
Z technického
hlediska se jedná o klasické rpg ovládané z ptačí perspektivy, přičemž
se při střetu s jedním až několika z nekonečně nekonečné řady nepřátel
(zdravím bereath of fire) hra přepne do tahového režimu trochu připomínajícího
ten z Final Fantasy s mnohem většími možnostmi. Charaktery ovládají
nejrůznější druhy kouzel, mohou používat řadu ať už archaických
mečopoidních zbraní či supermodernních bouchaček, dále má pak každá
postava k dispozici speciální schopnost, povětšinou se jedná o nějaký
extra silný útok. Tyto útoky se ještě k tomu všemu dále kumulují
mezi postavami, takže občas vznikne opravdový armageddon :o)
Nedávno vyšel
pro Gameboy Advanced remake prvních tří dílů - jasná volba pro všechny
RPG pozitivní. Bohužel byli majitelé této nejrozšířenější přenosné
herní konzole ochuzeni (možná i úmyslně :o) o nejlepší díl série.
V současné době není Phantasy Star zdaleka hvězdou vyhalsou, ba
naopak, má se čile ke světu! Plánují se velokolepé remaky všech
dílů pro Game Cube a Play Station 2, vytváří se několik anime celovečerních
filmů a v neposlední řadě se též hodně hrají Phantasy Star Online
1 & 2, první skutečné onlinovky pro konzole, které můžou počtem
registrovaných hráčů konkurovat i těm největším onlinovkam ze světa
pc.
G4ndy